Monitoring teacher trainees’ Pe lessons with the help of Svoboda’s method

Autores/as

  • Zoltán Kiss Kaposvári Egyetem Pedagógia: Kar
  • Miklós Vass Nyíregyházi Főiskola Testnevelési és Sporttudományi Tanszék

Resumen

Teaching activities on PE lessons are quite different from the ones on other lessons because of the interactions while teaching activities. One of the main characteristic features is that pupils answer the teacher with motorist activity, so lesson work is not based on dialogues. These reasons guided Svoboda to work out the category system of monitoring PE lessons. We used his interaction analysis method in our research to monitor PE teacher trainees’ lessons. The aim of the research was to know the most widely used teacher activities (out of 13) and pupil activities (out of 7) on PE lessons held by teacher trainees.

Biografía del autor/a

  • Miklós Vass, Nyíregyházi Főiskola Testnevelési és Sporttudományi Tanszék

    PhD

Referencias

Bíró Melinda (2006): Az interakció sajátossága az általános iskolai úszásoktatásban. Az Eszterházy Károly Főiskola Tudományos Közleményei, Új Sorozat XXXIII. Kötet, Tanulmányok a sporttudományok köréből, Eger, 1: 23–34.

Bíró Melinda (2007): Tanítási– tanulási stratégiák az általános iskolai úszásoktatásban, különös hangsúllyal az interakciós helyzetekre. Doktori értekezés. Semmelweis Egyetem Nevelés- és Sporttudományok Doktori Iskola, Budapest. [online] < URL: http://phd.sote.hu/mwp/phd_live/vedes/export/birome-linda.m.pdf> [2010. 11. 11.]

Biróné Nagy Edit – Ferencziné horváth Gyöngyi – Vass Miklós (1988): Az interakció sajátosságai az iskolai testnevelés tanításában. Testnevelés- és Sporttudomány 1988. 2. szám. 51–58.

Flanders Ned A. (1965): Teacher Influence, Pupil Attitudes, and Achievement. U.S. Department of health, Education, and Welfare Office of Education. doi: https://doi.org/10.1080/00220973.1968.11011099

Flanders, Ned A. (1968): Interaction Analysis and Inservice Training. Journal of Experimental Education, 37. In: The social Psychology of Teaching. Penguin Education, 1973. 63–74.

Simon István Ágoston (2010): A gyógytestnevelés tantárgy vizsgálata az új típusú tanár – diák kapcsolatrendszerben. Doktori értekezés. Semmelweis Egyetem Nevelés- és Sporttudományok Doktori Iskola, Budapest. [online] < URL: http://phd.sote.hu/mwp/phd_live/vedes/export/simonistvan.d.pdf> [2011. 03. 29.]

Svoboda B. (1977): Didactic Studies in Physical Education. Universita Karlova, Praha.

Svoboda B. (1978): Physical Education Teachers Personality and Teaching Performance Didactic Studies. Physical Education Universita, Karlova, Praha.

Vass Miklós (1987): A testnevelő tanárképzés rendszeralkotó elemei, különös tekintettel a tanári tevékenység szerkezetére. Kandidátusi értekezés. Pécs.

Descargas

Publicado

2011-06-30

Número

Sección

Szemle: Idegen nyelvű közlemények

Cómo citar

Monitoring teacher trainees’ Pe lessons with the help of Svoboda’s method. (2011). Képzés és Gyakorlat : Neveléstudományi folyóirat, 9(1-2), 89-96. https://journal.uni-mate.hu/index.php/trainingandpractice/article/view/5261