Monitoring teacher trainees’ Pe lessons with the help of Svoboda’s method
Resumen
Teaching activities on PE lessons are quite different from the ones on other lessons because of the interactions while teaching activities. One of the main characteristic features is that pupils answer the teacher with motorist activity, so lesson work is not based on dialogues. These reasons guided Svoboda to work out the category system of monitoring PE lessons. We used his interaction analysis method in our research to monitor PE teacher trainees’ lessons. The aim of the research was to know the most widely used teacher activities (out of 13) and pupil activities (out of 7) on PE lessons held by teacher trainees.
Referencias
Bíró Melinda (2006): Az interakció sajátossága az általános iskolai úszásoktatásban. Az Eszterházy Károly Főiskola Tudományos Közleményei, Új Sorozat XXXIII. Kötet, Tanulmányok a sporttudományok köréből, Eger, 1: 23–34.
Bíró Melinda (2007): Tanítási– tanulási stratégiák az általános iskolai úszásoktatásban, különös hangsúllyal az interakciós helyzetekre. Doktori értekezés. Semmelweis Egyetem Nevelés- és Sporttudományok Doktori Iskola, Budapest. [online] < URL: http://phd.sote.hu/mwp/phd_live/vedes/export/birome-linda.m.pdf> [2010. 11. 11.]
Biróné Nagy Edit – Ferencziné horváth Gyöngyi – Vass Miklós (1988): Az interakció sajátosságai az iskolai testnevelés tanításában. Testnevelés- és Sporttudomány 1988. 2. szám. 51–58.
Flanders Ned A. (1965): Teacher Influence, Pupil Attitudes, and Achievement. U.S. Department of health, Education, and Welfare Office of Education. doi: https://doi.org/10.1080/00220973.1968.11011099
Flanders, Ned A. (1968): Interaction Analysis and Inservice Training. Journal of Experimental Education, 37. In: The social Psychology of Teaching. Penguin Education, 1973. 63–74.
Simon István Ágoston (2010): A gyógytestnevelés tantárgy vizsgálata az új típusú tanár – diák kapcsolatrendszerben. Doktori értekezés. Semmelweis Egyetem Nevelés- és Sporttudományok Doktori Iskola, Budapest. [online] < URL: http://phd.sote.hu/mwp/phd_live/vedes/export/simonistvan.d.pdf> [2011. 03. 29.]
Svoboda B. (1977): Didactic Studies in Physical Education. Universita Karlova, Praha.
Svoboda B. (1978): Physical Education Teachers Personality and Teaching Performance Didactic Studies. Physical Education Universita, Karlova, Praha.
Vass Miklós (1987): A testnevelő tanárképzés rendszeralkotó elemei, különös tekintettel a tanári tevékenység szerkezetére. Kandidátusi értekezés. Pécs.
Descargas
Publicado
Número
Sección
Licencia
Derechos de autor 2011 Kiss Zoltán, Vass Miklós
Esta obra está bajo una licencia internacional Creative Commons Atribución-NoComercial-SinDerivadas 4.0.