A relatív előny vizsgálata egy Freinet-szellemű óvodapedagógiai innováció kibontakozásában és adaptációjában

Autores/as

  • Réka Kissné Zsámboki Nyugat-magyarországi Egyetem Benedek Elek Pedagógiai Kar, Sopron

Resumen

Az Everett M. Rogers nevéhez kötődő „innovációs diffúzió”-elmélet alkalmazásával elvégzett kutatásunkban az 1989-ben Sopronban megalakult Freinet-kutatócsoport óvodapedagógiai innovációjában rejlő relatív előny vizsgálatát tűztük ki vizsgálódási szempontként. A kutatócsoport 1989-es programtervezetének és a vizsgált korszak óvodai tartalmi szabályozóinak komparatív tartalomelemzése során feltárhatóvá vált, hogy a soproni programajánlás a megvalósítás elvárt jellegében, az óvodai tevékenységformákról alkotott szemléletmódban és a természeti és társadalmi környezet szerepére vonatkozóan, illetve a megváltozott pedagógus- és gyermekszerep tekintetében rendelkezett relatív előnnyel a potenciális alkalmazók számára. Kutatási eredményeink alapján a fenti tartalmakban rejlő relatív előny megléte mint lehetséges sikertényező vezethetett a soproni kezdeményezés helyi, majd országos kibontakozásához és adaptációjához.

Referencias

Az Óvodai Nevelés Programja. Budapest : Országos Pedagógiai Intézet, 1989. 283 p.

Bakonyi Pálné és Szabadi Ilona (1971, szerk.): Az óvodai nevelés programja. Budapest : Tankönyvkiadó, 1971. 291 p.

Havas Attila (1998): Innovációs elméletek és modellek. In: Inzelt Annamária (szerk.): Bevezetés az innováció menedzsmentbe. Budapest : Műszaki Kiadó, 1998. 33–57 p.

Katona Nóra (2009): Motiváció és önszabályozó tanulás. In: Pedagógusképzés, 2009. 7. évf. 2-3. sz. 129–158 p. doi: https://doi.org/10.37205/TEL-hun.2009.2-3.07

Rogers, E. M. (1983): Diffusion of Innovations. New York : Free Press, 1983. 447 p.

Ruttan, V. W. (2001): Technology, Growth and Development. Oxford : Oxford University Press, 2001. 388 p.

Zsámboki Károlyné és Eperjesy Barnáné (1989): Egy Freinet szellemű alternatív óvodai program ajánlás. Kézirat. Sopron : 1989. 15 p.

Zsámboki Károlyné és Eperjesy Barnáné (1991): Egy Freinet szellemű alternatív óvodai program. Sopron : Soproni Óvóképző Főiskola, 1991. 48 p.

Publicado

2014-06-25

Número

Sección

Tanulmányok

Cómo citar

A relatív előny vizsgálata egy Freinet-szellemű óvodapedagógiai innováció kibontakozásában és adaptációjában. (2014). Képzés és Gyakorlat : Neveléstudományi folyóirat, 12(1-2), 43-56. https://journal.uni-mate.hu/index.php/trainingandpractice/article/view/5103

Artículos más leídos del mismo autor/a