Az óvodáskorú gyerekek közeli kapcsolatai
DOI:
https://doi.org/10.17165/TP.2014.3-4.10Resumen
A tanulmányban az óvodások közeli kapcsolatrendszerének az elemzésére kerül sor. A korai kötődéselmélet tárgyalása mellett az óvodáskori kapcsolatokban azonosítható lényeges jellemzőket érintjük. Ezt követően egy kapcsolódó empirikus vizsgálatnak az eredményét ismerhetjük meg. A feltárt adatok alapján pontosabb képet kaphatunk a 4 és 7 éves korú kisgyerekek érzelmi kapcsolati szerveződésének fontosabb ismérveiről, valamint a felnőttekhez és a gyerektársakhoz fűződő ragaszkodásuk összetevőiről. Az írásban felsorolt adatok, elemzések, a rajzvizsgálattal megismert kutatási eredmények, illetve a megfogalmazott következtetések az óvodai érzelmi nevelés területéhez nyújtanak továbbgondolásra érdemes megállapításokat, valamint további empirikus vizsgálatok elvégzéséhez kiindulási támpontokat.
Referencias
Bowlby, J. (1969/1982): Attachment and Loss I.vol.: Attachment. New York : Basic Books, 425 p.
Bowlby, J. (2009): A biztos bázis. Budapest : Animula Kiadó, 151 p.
Inántsy-Pap Judit – Máth János (2004): A szülőkhöz való kötődés és az óvodai társas kapcsolatok. In: Magyar Pszichológiai Szemle, 2004. 59. évf. 2. sz. 215–229. p. doi: https://doi.org/10.1556/mpszle.59.2004.2.3
Kósáné Ormai Vera (2001): A mi óvodánk. Budapest : OKKER Kiadó, 274 p.
Mérei Ferenc – V. Binet Ágnes (1970): Gyermeklélektan. Budapest : Gondolat Kiadó, 303 p.
Main, M. – Solomon, J. (1990): Procedure for Identifying Infants as Disorganized /Disoriented during the Ainsworth Strange Situation. In: Greenberg, M.T.– Cicchetti, D.– Cummings, E.M.: Attachment in the Preschool Years. Chicago : University of Chicago Press, 121–160. p.
Raffai Jenő (2000): Megfogantam, tehát vagyok. Párbeszéd a babával az anyaméhben. Budapest : Press Publica Kiadó, 128 p.
Ranschburg Jenő (2003): Az én és a másik. Budapest : OKKER Kiadó, 136 p.
Rutter, M (1989): Attachment és a társas kapcsolatok fejlődése. In: Pszichológia, 1989. 9. évf. 1. sz. 407–435. p.
Stocker Andrea – Hargitai Rita (2007): Az anya–magzat kötődés narratív pszichológiai vizsgálata. In: Pszichológia, 2007. 27. évf. 3. sz. 239–259. p.
Vajda Zsuzsanna – Kósa Éva (2005): Neveléslélektan. Budapest : Osiris Kiadó, 564 p.
Zsolnai Anikó (2001): Kötődés és nevelés. Budapest: Eötvös József Könyvkiadó, 78 p.
Zsubrits Attila (2011): A gyermekkor kötődései. Sopron : NyME Kiadó, 161 p.
Zsubrits Attila (2012): A kisgyerekek kötődésrendszerének alakulása. In: Képzés és Gyakorlat, 2012. 10. évf. 3–4. sz. 102–116. p.
Descargas
Publicado
Número
Sección
Licencia
Derechos de autor 2014 Zsubrits Attila
Esta obra está bajo una licencia internacional Creative Commons Atribución-NoComercial-SinDerivadas 4.0.