Az óvodáskorú gyerekek közeli kapcsolatai

Autores/as

  • Attila Zsubrits Nyugat-magyarországi Egyetem Benedek Elek Pedagógiai Kar, Sopron

DOI:

https://doi.org/10.17165/TP.2014.3-4.10

Resumen

A tanulmányban az óvodások közeli kapcsolatrendszerének az elemzésére kerül sor. A korai kötődéselmélet tárgyalása mellett az óvodáskori kapcsolatokban azonosítható lényeges jellemzőket érintjük. Ezt követően egy kapcsolódó empirikus vizsgálatnak az eredményét ismerhetjük meg. A feltárt adatok alapján pontosabb képet kaphatunk a 4 és 7 éves korú kisgyerekek érzelmi kapcsolati szerveződésének fontosabb ismérveiről, valamint a felnőttekhez és a gyerektársakhoz fűződő ragaszkodásuk összetevőiről. Az írásban felsorolt adatok, elemzések, a rajzvizsgálattal megismert kutatási eredmények, illetve a megfogalmazott következtetések az óvodai érzelmi nevelés területéhez nyújtanak továbbgondolásra érdemes megállapításokat, valamint további empirikus vizsgálatok elvégzéséhez kiindulási támpontokat.

Referencias

Bowlby, J. (1969/1982): Attachment and Loss I.vol.: Attachment. New York : Basic Books, 425 p.

Bowlby, J. (2009): A biztos bázis. Budapest : Animula Kiadó, 151 p.

Inántsy-Pap Judit – Máth János (2004): A szülőkhöz való kötődés és az óvodai társas kapcsolatok. In: Magyar Pszichológiai Szemle, 2004. 59. évf. 2. sz. 215–229. p. doi: https://doi.org/10.1556/mpszle.59.2004.2.3

Kósáné Ormai Vera (2001): A mi óvodánk. Budapest : OKKER Kiadó, 274 p.

Mérei Ferenc – V. Binet Ágnes (1970): Gyermeklélektan. Budapest : Gondolat Kiadó, 303 p.

Main, M. – Solomon, J. (1990): Procedure for Identifying Infants as Disorganized /Disoriented during the Ainsworth Strange Situation. In: Greenberg, M.T.– Cicchetti, D.– Cummings, E.M.: Attachment in the Preschool Years. Chicago : University of Chicago Press, 121–160. p.

Raffai Jenő (2000): Megfogantam, tehát vagyok. Párbeszéd a babával az anyaméhben. Budapest : Press Publica Kiadó, 128 p.

Ranschburg Jenő (2003): Az én és a másik. Budapest : OKKER Kiadó, 136 p.

Rutter, M (1989): Attachment és a társas kapcsolatok fejlődése. In: Pszichológia, 1989. 9. évf. 1. sz. 407–435. p.

Stocker Andrea – Hargitai Rita (2007): Az anya–magzat kötődés narratív pszichológiai vizsgálata. In: Pszichológia, 2007. 27. évf. 3. sz. 239–259. p.

Vajda Zsuzsanna – Kósa Éva (2005): Neveléslélektan. Budapest : Osiris Kiadó, 564 p.

Zsolnai Anikó (2001): Kötődés és nevelés. Budapest: Eötvös József Könyvkiadó, 78 p.

Zsubrits Attila (2011): A gyermekkor kötődései. Sopron : NyME Kiadó, 161 p.

Zsubrits Attila (2012): A kisgyerekek kötődésrendszerének alakulása. In: Képzés és Gyakorlat, 2012. 10. évf. 3–4. sz. 102–116. p.

Publicado

2014-12-20

Número

Sección

Képzés és Gyakorlat

Cómo citar

Az óvodáskorú gyerekek közeli kapcsolatai. (2014). Képzés és Gyakorlat : Neveléstudományi folyóirat, 12(3-4), 133-142. https://doi.org/10.17165/TP.2014.3-4.10