A honvédelmi nevelés a magyar oktatási rendszerben
A nevelési terület céljai, módszerei a kezdetektől napjainkig
DOI:
https://doi.org/10.17165/TP.2015.1-2.4Resumen
A tanulmány bemutatja, hogy a magyar történelemben, nevelésben jelentős honvédelmi-hazafias nevelés milyen törekvések, módszerek segítségével került vissza a köznevelésbe és felsőoktatásba. E terület marginalizálódásának oka volt például a sorkatonaság megszűnése, s ennek következtében egyfajta társadalmi alulértékelés. A honvédelmi nevelés visszakerülését nagymértékben segítette, hogy új tanulási-tanítási módszerrel, távoktatással zajlik, melynek rendszere céltudatos munka nyomán épült fel, igazodva az internet nyújtotta lehetőségekhez. Kutatásunkat a két oktatási szint nevelési rendszerének feltérképezésével végeztük (Katonai alapismeretek középiskolában, Honvédelmi alapismeretek egyetemeken, pedagógus-továbbképzések). A civil felsőoktatásban Honvédelmi alapismereteket tanulóknak a tantárgy és az e-learning iránti attitűdjét kérdőívvel mértük, s megállapítottuk, hogy az eredményes tanuláshoz nagyszámú, változatos online anyagot, feladatlapot, próbavizsgát kell teremteni.
Referencias
Bábosik István (1998): Nemzettudat – nemzeti szocializáció – hazafiság. In: Iskolakultúra, 1998. 8. évf. 4. sz. 40−48. p.
Bognár Károly (1998): A honvédelem az egész társadalom ügye. In: Hadtudomány. 1998. 8. évfolyam. 4. sz. 31–36. p.
Dobos Krisztina (1998): Gondolatok a hazafias nevelésről. In: Iskolakultúra, 1998. 8. évf. 4. sz. 59−60. p.
Fürstné Kólyi Erzsébet (1998): Identitás, biztonság. A hazafiság és a honvédelem a NAT-ban és a helyi tantervekben. In: Iskolakultúra, 1998. 8. évf. 4. sz. 95−100. p.
Géczi János (2006): Az iskola kultúrája: nevelés és tudomány. Iskolakultúra könyvek 31. Pécs : Iskolakultúra, 2006. 191 p.
Gerő Péter: Élethelyzethez igazított tanulás. [online] [2014. 11. 26.] < URL: https://podcast.nyme.hu/gero-peter-dr-az-elethelyzethez-igazitott-tanulas-modszertananak-osszefoglalasa-ervenyessegi-kore-hianyossagai-tovabblepesi-lehetosegei/
Haig Zsolt – Várhegyi István – Kovács László (2005): Információs Műveletek: Információs korszak hadügyi forradalma és információs rendszerei. Multimédiás oktató CD, ZMNE, Budapest.
H. Varga Katalin – Czank László (2012): Katonai-honvédelmi nevelés a középiskolában, 2. rész. In: Képzés és Gyakorlat, 2012. 10. évf. 3−4. sz. 167−176. p.
Kende György – Seres György (2005): Haditechnikai kutatás-fejlesztés, multimédiás egyetemi tananyag. Budapest : Zrínyi Miklós Nemzetvédelmi Egyetem 2005.
Miklós Zoltán (2009): Katonai nevelés és képzés az osztrák-magyar kiegyezésig. In: Honvédségi Szemle, 2009. 65. évf. 1. sz. 36−38. p.
Sipos Géza (1995): Távoktatás a hadseregben. In: Új Honvédségi Szemle 49. 1995. 8. sz. 65−72. p.
Tóth Zsolt (2007): Az üzleti alapon fejlődő e-learning korlátai. In: Új Pedagógiai Szemle. 2007. 57. évf. 3−4. sz. 200−207. p.
Vasas Joachim (2009a): A honvédelmi nevelés néhány kérdéséről. In: Honvédségi Szemle. 2009. 65. évf. 6. sz. 39. p.
Vasas Joachim (2009b): A honvédelmi nevelés, a védelem és biztonságpolitika néhány kérdése napjainkban. In: Seregszemle, 2009. 3. sz. 147−150. p.
Vörös Miklós (2009): Az élethelyzethez igazított tanulás: elmélet és gyakorlat a Zrínyi Miklós Nemzetvédelmi Egyetemen. In: Felnőttképzési Szemle, 2009. 3. évf. 1. sz. 114−121. p.
Vörös Miklós – Czank László (2010): A honvédelmi alapismeretek tantárgy oktatásának tapasztalatai a Pannon Egyetemen. In: Honvédségi Szemle, 2010. 64. évfolyam, 1. sz. 23−26. p.
Weszely Ödön (1932): Pedagógia. A neveléstudomány rendszere rövid összefoglalásban. Budapest : Révai Kiadás, 1932. 190 p.
Descargas
Publicado
Número
Sección
Licencia
Derechos de autor 2015 Hajdicsné Varga Katalin
Esta obra está bajo una licencia internacional Creative Commons Atribución-NoComercial-SinDerivadas 4.0.