Élménypedagógia a minőségi időskorért
DOI:
https://doi.org/10.17165/TP.2017.4.7Resumen
Az idősek körében tapasztalható negatív folyamatok lassításában jelentős szerepet tölthetnek be a közös játékok, melyek az idős emberek számára is új tapasztalatokat, fejlődési lehetőségeket kínálnak. A Mintaprogram a minőségi időskorért című program keretében Alsómocsoládon az Őszi Fény Idősek Otthonának lakói számára terveztünk egy 5 alkalomból álló, élménypedagógiai gyakorlatokat tartalmazó tréningsorozatot. A számos korlát miatt, ami jellemezte az időseket, elsősorban olyan tevékenységeket választottunk ki, amelyekben szinte mindenki részt tudott venni. Tapasztalataink azt mutatták, hogy a szeretetteljes hangulatban, vidáman eltöltött órák feltöltötték az időseket, szívesen vettek részt a feladatokban, nem jelentett számukra problémát a napirend megváltoztatása, sőt felvillanyozta őket a változatosság. Az élménypedagógia módszertanát tekintve figyelembe kellett venni a speciális korcsoportot, mely nem a nekik szóló feladatokban, hanem a megoldási időkben és az egyénekre való odafigyelésben tért el leginkább a gyerekkorosztályhoz képest. Bár az élménypedagógia – ha ragaszkodunk a pedagógia szószerinti fordításához – gyerekeknek szól, mégis eddigi tapasztalataink során minden korosztály esetében sikert arat, így az időseknél is.
Referencias
Liddle, M. D. (2009). Tanítani a taníthatatlant – élménypedagógiai kézikönyv. Budapest: Pressley Ridge Magyarország Alapítvány.
Somorjai, I. – Török, E. (2006). A játék lendületbe hoz - Közösségi játékok időseknek. H.n.: Ifjúsági, családügyi, szociális és esélyegyenlőségi minisztérium, Jász-Nagykun-Szolnok megye Esély Szociális Közalapítványa Regionális Szellemi Forrásközpont.
Descargas
Publicado
Número
Sección
Licencia
Derechos de autor 2017 Csimáné Pozsegovics Beáta, Sáriné Csajka Edina
Esta obra está bajo una licencia internacional Creative Commons Atribución-NoComercial-SinDerivadas 4.0.