A testi nevelés múltja és jelene a tanítóképzésben
DOI:
https://doi.org/10.17165/TP.2017.4.6Resumen
1868-ban törvényileg lett kötelezően előírva a tanítóképzőkben a testgyakorlás. A tananyag kezdetben a német tornára épült, amely folyamatosan bővült többek között szergyakorlatokkal, játékokkal, úszással és atlétikai gyakorlatokkal. Az 1973-as év a testnevelés gyakorlati képzésben is jelentős változást eredményezett, melyet leginkább a speciálkollégium bevezetése jellemzett. Az elnevezés szakkollégiumi, majd műveltségterületi képzésre változott, amelyen belül a hallgatók jellegzetesen a testnevelés tanításához szükséges elméleti és gyakorlati tantárgyakat sajátítják el. A tanítóképzés képzési és kimeneti követelményei az idei év szeptemberétől átalakultak, amely a testneveléssel kapcsolatos tantárgyakra is hatással lesz.
Referencias
Cziberéné N., G. (2010). A testnevelés vizsgálata az SZTE JGYPK tanító szakán. In: Herbszt Mária és Tóth Sándor Attila (Ed.), VIII. Nemzetközi Tudományos Tantárgy–pedagógiai Konferencia: Baja, 2009. november 19–20., (pp. 616–623). Baja: Eötvös József Főiskolai Kiadó.
Gergely, Gy. (2002). A testnevelés tantárgy helyzete és fejlesztési feladatai. Új Pedagógiai Szemle, 52. évf. 7–8. sz. pp. 161–174.
Gönczöl, L. (2008). A győri tanítóképzők testkultúrájának és sportjának története, 1778–2008. Győr: Nyugat-magyarországi Egyetem Apáczai Csere János Kar.
A Kormány 110/2012 (VI. 4. ) Korm. rendelete a Nemzeti alaptanterv kiadásáról, bevezetéséről és alkalmazásról. Magyar Közlöny, 68. évf. 66. sz. pp. 10635–10848. [online] http://www.kozlonyok.hu/nkonline/MKPDF/hiteles/mk12066.pdf [2016. március 3.]
Magyar, Gy. (1996). A testi nevelés rendszere a magyar tanítóképzésben. Pedagógusképzés, 24. évf. 1–2. sz. pp. 211–218.
Magyar, Gy. (2002). Akikre büszkék vagyunk: „Növendékek, hallgatók, bajnokok voltak”. In: Pencz, I. (Ed.), 160 év a tanítóképzés és a kultúra szolgálatában: A Magyar Tudomány Napján – 2002. november 6-án – a Vitéz János Római Katolikus Tanítóképző Főiskolán megtartott konferencia előadásai. (pp. 74–80). Esztergom: Vitéz János Római Katolikus Tanítóképző Főiskola. (A Vitéz János Római Katolikus Tanítóképző Főiskola tudománynapi füzetei)
Mészáros, F. – Magyar, Gy. (1985). Az esztergomi tanítóképző testkultúrájának története. In: Gábris József (szerk.), Tanulmányok 21., (pp. 132–139). Esztergom: Esztergomi Tanítóképző Főiskola.
Mikulán, R. (2013). A testnevelés szerepe és jelentősége az iskolai egészségfejlesztésben. Új pedagógiai szemle, 63. évf. 7–8. sz. pp. 48–69.
Némethné, T. O. (2012). A testnevelés tantárgypedagógia helye a tanítóképzésben. In: Molnár, B. (Ed.), A tanítóképzés múltja, jelene I–II.: Tanulmánykötet. (pp. 147–151). Szombathely: Nyugat–magyarországi Egyetem Kiadó.
Sebőkné, L. M. (2003). A testnevelés és sport műveltségi terület tanítási–tanulási folyamata a tanítóképzésben [Doktori disszertáció]. Semmelweis Egyetem, Budapest.
Descargas
Publicado
Número
Sección
Licencia
Derechos de autor 2017 Kiss Zoltán, Szabó Eszter
Esta obra está bajo una licencia internacional Creative Commons Atribución-NoComercial-SinDerivadas 4.0.