Tapasztalatok és lehetőségek: alkalmazhatók-e a népfőiskolák történeti tapasztalatai a mai népfőiskolai működésben?
DOI:
https://doi.org/10.17165/TP.2017.1-2.1Resumen
Vajon alkalmazható-e – és ha igen, hogyan – a dán, skandináv és/vagy a német típusú népfőiskolai modell a mai Magyarországon? Vajon a hazai népfőiskolák csupán egyfajta nosztalgiát jelenítenek meg, érdekes színfoltként, alternatív tanulási keretként működnek-e majd, a felnőttképzés és közművelődés fő árama melletti periférikus szereplőként? Esetleg sikerül őket olyan szinten integrálni a magyar közművelődés, felnőtt tanulás rendszerébe, azonosítani mai funkcióikat, szerepüket a jelenlegi rendkívül diverzifikált képzési, művelődési környezetben, hogy meghatározó formái lesznek a felnőttek nem formális tanulásának? A
magyar demokrácia majd harminc éve még nem adott releváns választ mindezekre a kérdésekre. Tanulmányunk történeti szemléletben vizsgálja a hazai népfőiskolák fejlődésének siker- és kudarctényezőit, illetve hogy mennyiben hasznosíthatók a hazai népfőiskola-történet tapasztalatai napjainkban? Megkísérlünk párhuzamot vonni a két világháború közti helyzet és a rendszerváltozás óta eltelt időszak között, így próbálva azonosítani a negatív tényezőket, és meghatározni a lehetséges fejlődés irányait.
Referencias
Baka, J. (2011). A felnőttképzés területi alapú innovációja. In: Tudásmenedzsment. Pécs: PTE FEEK. pp. 24–30.
Baka, J. (2012). A Magyar Népfőiskolai Társaság szervezeti eloszlása alapvető területi kategóriák szerint. Acta Scientiarum Socialium, 37. sz. pp. 133–144.
Baka. J. – Belovári, A. (2013). A népfőiskolák a társadalom szövetében – a jelen. In: Karlovitz, J. T. (szerk.): Társadalomtudományi gondolatok a harmadik évezred elején. Komárno: International Research Institute s.r.o. Komárno. pp. 281–286.
Balogh M. (1998). A KALOT és a katolikus társadalompolitika 1935-1946. Budapest: MTA Történettudományi Intézete.
Belovári, A. (2009). Egy kaposvári népfőiskola az 1920-as években a közigazgatási iratok tükrében. „Acta Scientiarum Socialium 29. sz. pp. 3–18.
Borbáth, E. (1989). A népfőiskolákról. Miskolc: B.-A.-Z. Megyei Közművelődési és Módszertani Központ.
Erdei, F. (1940). Mire való nálunk a népfőiskola? Kelet Népe 1940. 9.sz. pp. 1–2. In.: Bíró, J. (szerk.) (é.n.): Erdei Ferenc: A falukutatástól a népi kollégiumokig – tanulmánygyűjtemény. pp. 104–105.
Fekete, J. (1919). A falu s a magyar nemzeti élet. Néptanítók Lapja 31-32. sz. pp.4 – 7.
Felkai, L. (2009). A felnőttoktatás története Magyarországon. [online] http://ofi.hu/tudastar/problemak-kerdesek/felnottoktatas [2016.04.08.]
H. Sas, J. (1963). A magyar népművelés története II. (1920-1948) Budapest: Ethos Alapítvány.
Hodossy, S. (2007). Református népfőiskolák a magyar vidék felemelkedéséért. Mediárium: (Kommunikáció- Egyház – Társadalom) 1. évf. 2. sz. pp.163–170.
Huszár, K. (1919). A felnőttek oktatásának jövő irányelvei. Néptanítók Lapja 52. évf. 38–44.sz. 1–4.o. In: Tar, K. (1980). A magyar népművelés története – szöveggyűjtemény II/1. Budapest: Tankönyvkiadó. pp. 29–33.
Klebelsberg (1923). Iskolánkívüli népművelési ankét – Gróf Klebelsberg Kunó dr. vallás- és közoktatásügyi m. kir. Miniszter megnyitója az iskolánkívüli népművelési szakértekezleten. Néptanítók Lapja 56. évf. 25–26.sz. pp.1–4. In: Tar, K. (1980). A magyar népművelés története – szöveggyűjtemény II/1. Budapest: Tankönyvkiadó p.34.
Kovács, B. (1994). Protestáns népfőiskolai mozgalom Magyarországon (1936–1948), Budapest: Püski Kiadó.
Kovalcsik, J.(1986). A kultúra csarnokai I. Budapest: Művelődéskutató Intézet. Közhasznúsági jelentés. Népfőiskolai Alapítvány. Lakitelek. [online] 2010. http://www.lakitelek.hu/nepfoiskola/index.php?option=com_content&view=article&id=1107&Itemid=59 [2013-02-07]
Közhasznúsági Jelentés. Népfőiskola Alapítvány. Lakitelek. [online] 2011. http://nepfoiskola.lakitelek.hu/index.php?option=com_content&view=article&id=1107&Itemid=59 [2013-02-08]
N. n.,(2010). Kitörési esély. A szabadművelődési intézményrendszer jövő modellje és abban a népfőiskolák helye. In: Művelt nép – emelkedő ország. Egy kitörési esély. Budapest: Magyar Népfőiskolai Társaság. pp. 28–43.
N.n. (2017). Bővül a Lakitelek Népfőiskola feladatköre [online] http://nepfoiskola.lakitelek.hu/index.php?option=com_content&view=article&id=2373:bvuel-a-lakitelek-nepfiskola-feladatkoere&catid=20:hirek&Itemid=40 [2017-03-26]
Reich, E. K. (2010). Napsütés és villámlás. Grundtvig és az élethez írt dalai. Szentendre: Budapest-Környéki Népfőiskolai Szövetség.
Romsics, I. (2002). A magyar iskolarendszer és a népfőiskolai mozgalom a két világháború között Magyarországon. In: Pölöskei, F. (szerk.): A falukutatás fénykora (1930–37). Budapest: Országos Pedagógiai Könyvtár és Múzeum. pp. 145–151.
Sári, M. (2011). A magyar és az európai népfőiskola történeti-funkcionális nézőpontból. In: Erdei, G. (szerk.): Andragógia és közművelődés – Régi és új kihívások előtt a közművelődés az új évtizedben. Debrecen: Debreceni Egyetem Neveléstudományi Intézet. pp. 292-293.
Szigeti Tóth, J. (2013). A népfőiskola a XIX-XX. században – szerepe és fejlődése a magyar művelődésben. Budapest: Magyar Népfőiskolai Társaság.
T. Kiss, T. (2002). Fordulatok, folyamatok. Fejezetek a magyarországi kormányok kultúrpolitikáiról 1867–2000. Budapest: Új Mandátum.
T. Kiss, T.(1998). Az iskolán kívüli népművelés és felnőttoktatás Magyarországon az 1920-as években. In.: Maróti – Rubovszky – Sári (szerk.): A magyar felnőttoktatás története konferencia dokumentumai. Budapest [Debrecen] [Jászberény]: Német Népfőiskolai Szövetség, KLTE, Jászberényi Tanítóképző Főiskola. pp. 217–226.
Tar, K. (szerk.), 1980. A magyar népművelés története – szöveggyűjtemény II/1. Budapest: Tankönyvkiadó.
Vörösváry, F. (szerk.) (1997). A Szabad Tanítás Pécsett 1907-ben tartott Kongresszusának Naplója. Reprint. Pécs: Dialóg Campus.
Descargas
Publicado
Número
Sección
Licencia
Derechos de autor 2017 Baka József adjunktus, Belovári Anita adjunktus
Esta obra está bajo una licencia internacional Creative Commons Atribución-NoComercial-SinDerivadas 4.0.