Environmental pedagogical aspects of nature experience trails – an international comparative study

Autores/as

  • Tímea Kollarics University of Sopron, Benedek Elek Faculty of Pedagogy

DOI:

https://doi.org/10.17165/TP.2019.1.15

Resumen

The development of nature experience trails is closely linked to nature trails. Over the past decades, nature trails have undergone significant changes. The German-speaking countries (Germany, Switzerland, Austria) played an important role in the development of nature experience trails. To explore the environmental pedagogical aspects of these establishments, we need to be familiar with the development process of nature experience trails, the changes in the concepts, the necessary criteria and clarify the numerous related concept (natural experience, environmental education). The study presents the environmental pedagogical aspects of nature experience trails based on German-language literature. It also delineates the results of an international research concerning the environmental pedagogical aspects, the objective of which is a comparative study on nature experience trails in Austria, Germany and Hungary with the development of an objective evaluation system.

Biografía del autor/a

  • Tímea Kollarics, University of Sopron, Benedek Elek Faculty of Pedagogy

    PhD., senior lecturer
    kollarics.timea@uni-sopron.hu

Referencias

Ebers, S. − Laux, L. − Kochanek, H-M. (1998). Vom Lehrpfad zum Erlebnispfad: Handbuch für Naturerlebnispfade. Wetzlar: NZH Verlag.

Eder, R. − Arnberger, A. (2007). Lehrpfade-Natur und Kultur auf dem Weg: Lehrpfade, Erlebnis-und Themenwege in Österreich. Wien: Böhlau Verlag.

Gulyás, P. (1998). A környezeti nevelés célja, követelményrendszere. In: Gulyás P. (Ed.), A környezetvédelmi oktatási szakértői tevékenység elméleti és gyakorlati megalapozása, (pp 50 − 55). Budapest: Természet- és Környezetvédő Tanárok Egyesülete.

Havas, P. – Gulyás P. (1998). Értékek és alapelvek. In: Vásárhelyi T. – Victor A.(Ed.), Nemzeti Környezeti Nevelési Stratégia: alapvetés, (pp 1 – 16). Budapest: Magyar Környezeti Nevelési Egyesület.

Havas, P. (1999). A környezeti nevelés néhány pedagógiai elve és területei. In: A környezetpedagógia időszerű kérdései: válogatott írások: oktatási segédanyag, (pp. 30 – 42). Eger: EKF Líceum Kiadó.

Havas, P. – Varga A. (2006). A környezeti neveléstől a fenntarthatóság pedagógiai gyakorlata felé. In: Varga A. (Ed.), Tanulás a fenntarthatóságért, (pp. 49 – 72). Budapest: Országos Közoktatási Intézet.

Janssen, J. − Lottmann, R. − Rump, C. (1994). Erlebnispfade statt Lehrpfade. Seminarbericht. Gut Sunder, Winsen.

Kiss, G. (Ed.). (2007). Tanösvények tervezése: módszertani útmutató. Eger: Bükki Nemzeti Park Igazgatóság.

Kollarics, T. (2015). A tanösvények szerepe a környezeti szemléletformálásban – tervezés, hatékonyságvizsgálat és módszertani vonatkozások [Doktori disszertáció]. Nyugat-Magyarországi Egyetem, Sopron.

Kováts-Németh, M. (2010). Az erdőpedagógiától a környezetpedagógiáig. Pécs: Comenius Kiadó.

Lehnes, P. − Zányi, E. (2006). Lehr-, Erlebnis- und Themenpfade: Handbuch. Naturpark Südschwarzwald.

Lehoczky, J. (1999). Iskola a természetben avagy A környezeti nevelés gyakorlata. Budapest: Raabe Klett Könyvkiadó Kft.

Lükő, I. (2003). Környezetpedagógia: bevezetés a környezeti nevelés és oktatás pedagógiai és társadalmi kérdéseibe. Budapest: Nemzeti Tankönyvkiadó.

Megerle, H. (2003). Naturerlebnispfade – neuen Medien der Umweltbildung und des Landschaftsbezogenen Tourismus? Bestandsanalyse, Evaluation und Entwicklung von Qualitätsstandards. Tübingen: Geographisches Institut der Universität Tübingen.

Oelsner, G. − Rosemann, D. (2011). Lehrpfade und Lehrgärten: Arbeitsmaterialie Agenda-Büro Nr. 47. Karlsruhe: LUBW Landesanstalt für Umwelt, Messungen und Naturschutz Baden-Württemberg.

Palmer, J. – Neal, P. (2002). A környezeti nevelés kézikönyve. Budapest: Körlánc Egyesület.

Schärer, R. (2011). Theorie der Erlebnispfade. [online]. In: Roger Schärer honlapja, Zürich. http://www.uru.ch/blog/2011/07/30/theorie-der-erlebnispfade/ [20th July 2013.]

Zimmerli, E. (1980). Freilandlabor Natur: Schulreservat, Schulweiher, Naturlehrpfad. Schaffung, Betreuung, Einsatz im Unterricht. Schweizerisches Zentrum für Umwelterziehung. Zürich: WWF Schweiz.

Descargas

Publicado

2019-03-13

Número

Sección

Angol nyelvű tanulmányok

Cómo citar

Environmental pedagogical aspects of nature experience trails – an international comparative study. (2019). Képzés és Gyakorlat : Neveléstudományi folyóirat, 17(1), 171-179. https://doi.org/10.17165/TP.2019.1.15