Anyanyelvfejlesztés nyelvjárási háttérrel

Autores/as

  • Gizella Frang Soproni Egyetem Benedek Elek Pedagógiai Kar

DOI:

https://doi.org/10.17165/TP.2020.3-4.14

Resumen

A felsőoktatásba lépő hallgatók nyelvét folyamatosan különféle – kedvező vagy kedvezőtlen – hatások érik a médiából, a hétköznapi nyelvből, szaknyelvekből, minek következtében pidzsinizálódás figyelhető meg a magyar nyelvben is. Nemcsak a kisgyermeknevelésben szereplő szövegek megértését, de a saját anyanyelv, nyelvjárás elfogadását is segíti a nyelvjárási jelenségek megfigyelése, meghallása, leírása és értelmezése. Az anyanyelvi nevelés legfőbb forrása a magyar néphagyomány, annak nyelvi jellemzőivel. A kisgyermek fülébe jutó első hangok a környezet hangjai – nyelvjárási környezetben az élő hangejtési sajátosságok. Az intézményi kisgyermeknevelés során a népi mondókák, mesék során részben a köznyelvi, részben a különböző nyelvjárási formák jelennek meg. Ezek a jellemzők segítik őt saját nyelvi képességeinek gyarapodásában. Erre is alapozni kell a kisgyermeknevelők képzésében.

Biografía del autor/a

  • Gizella Frang, Soproni Egyetem Benedek Elek Pedagógiai Kar

    PhD, adjunktus
    frang.gizella@uni-sopron.hu

Referencias

Adamikné Jászó, A. (2019). „A klasszikus irodalom olvasásának szükséges voltáról”. Édes Anyanyelvünk, 2019. április, 41. évf. 2. sz. p. 3.

Albertné Herbszt, M. (2008): Szövegértő olvasás – felsőfokon is? In: Benczik Vilmos (szerk.), Új utak az anyanyelvi nevelésben és a pedagógusképzésben. (pp. 7–15.) Budapest: Trezor Kiadó.

Bagdy, E. – Buda, L. – Koltai, M. – Pál, F. – Szondy, M. (2018): Az egyensúlyvesztéstől az új egyensúlyig – Erőforrások, útkeresés, megküzdés. Budapest: Kulcslyuk Kiadó. (Nyitott Egyetem)

Balázs, G. – Takács, Sz. (2009). Bevezetés az antropológiai nyelvészetbe. Celldömölk–Budapest: Pauz-Westermann – Inter – PRAE.HU. Kiadó.

Balázs, G. (2013): Az anyanyelv különlegessége; Küldetésünk - Záróbeszéd a 41. sátoraljaújhelyi Szép magyar beszéd versenyen, Széphalom, Kazinczy-emlékcsarnok. [online] http://www.balazsgeza.hu/?p=3897

Balázs, G. (2005): Romlásnak indult…? Nyelvművelés, nyelvi ismeretterjesztés, nyelvtanoktatás. [online] http://epa.oszk.hu/01200/01245/00025/balazs.htm

Csernus, I. – Mohás, L. – Popper, P. (2006): Egészséges egyén, beteg társadalom? Budapest: Saxum Kiadó. Mesterkurzus

Csűri, B. (1910): Az ige. In: Nyelvészeti Füzetek 63. Budapest: Athenaeum.

Fodor, I. főszerk. (1999): A világ nyelvei. Budapest: Akadémiai Kiadó. (pp. 1191–1192.)

Grétsy, L. (1998): Nemzetközpontú nyelvművelés In: Kontra, M. – Saly, N. (szerk.): Nyelvmentés vagy nyelvárulás? Vita a határon túli magyar nyelvhasználatról. Budapest: Osiris.

Hámori, J. (2014): Anyanyelvünk és a kreativitás. Új Köznevelés, 2014/7

Kiss, J. (2011.): Nyelvromlás? Magyar Nyelv 107. évf. 1. sz. (2011. tavasz) Előadásként hangzott el a Magyar Nyelvtudományi Társaság 2010. évi közgyűlésén december 4-én, az ELTE BTK tanácstermében [online] https://www.c3.hu/~magyarnyelv/11-1/KissJ_111.pdf

Kodály, Z. (1954): Vessünk gátat kiejtésünk romlásának - Rádióelőadás 1938. szeptember 18-án. In: Szöllősy András (szerk.): A zene mindenkié. Budapest : Zeneműkiadó. pp. 59–62.

Kardaras, N. (2017): A képernyő rabjai. Budapest: Jaffa Kiadó. Szülők Könyvtára.

Ranschburg, J. (2002): A világ megismerése óvodás korban. Budapest: Saxum Kiadó, Az élet dolgai.

Ranschburg, J. (2009): Áldás vagy átok? Gyerekek a képernyő előtt. Budapest: Saxum Kiadó. Az élet dolgai.

Sterbenz, Ch. (2014): Generation Alpha is coming and it will change the World forever (2014.06.25.) [online] http://www.businessinsider.com/generation-alpha-2014-7-2

Az 1997. évi CXL. törvény a muzeális intézményekről, a nyilvános könyvtári ellátásról és a közművelődésről.[online] https://net.jogtar.hu/jogszabaly?docid=99700140.TV

Publicado

2020-10-23

Número

Sección

Képzés és Gyakorlat

Cómo citar

Anyanyelvfejlesztés nyelvjárási háttérrel. (2020). Képzés és Gyakorlat : Neveléstudományi folyóirat, 18(3-4), 135-143. https://doi.org/10.17165/TP.2020.3-4.14