Természettudományos vizsgálatok környezetismeret-órán: egy tutorprogram tapasztalatai a tutordiákok nézőpontjából

Autores/as

  • Gréta Bánfi Szegedi Tudományegyetem Neveléstudományi Doktori Iskola E-mail cím: banfgreta@gmail.com
  • Erzsébet Korom Szegedi Tudományegyetem BTK Neveléstudományi Intézet, MTA-SZTE Digitális Tanulási Technológiák Kutatócsoport, E-mail cím: korom@edpsy.u-szeged.hu

DOI:

https://doi.org/10.17165/tp.2023.1.33-42

Palabras clave:

társas tanulás, tutordiákok, általánis iskola, természettudományos nevelés

Resumen

Az általunk kidolgozott és megvalósított fejlesztőprogram, a tutor általi tanulás alkalmazásával zajlott. A kutatásban negyedikes tutorált és hatodikos tutordiákok vettek részt. A program célja az volt, hogy a negyedikesek könnyen kivitelezhető, a tananyaghoz illeszkedő természettudományos témájú vizsgálatokat, tanulókísérleteket végezzenek el a hatodikosok irányításával. A tanulmány azt mutatja be, hogy milyen benyomásaik vannak a tutoroknak a foglalkozássorozatról. A tutordiákok (N = 12) tapasztalatait nyitott és zárt kérdéseket tartalmazó programértékelő kérdőívvel vizsgáltuk. Az eredmények szerint a tutorok azért jelentkeztek a programra, mert érdekesnek találták azt. A program céljaként a tanári szerep kipróbálását fogalmazták meg. A kísérletezés és a negyedikesek tanítása tetszett nekik leginkább, és a legnagyobb kihívást számukra a diákok fegyelmezése, érdeklődésük felkeltése jelentette.

Referencias

Alegre, F., Moliner, L., Maroto, A., & Lorenzo-Valentin, G. (2019a). Peer tutoring in mathematics in primary education: a systematic review. Educational Review, 71(6), 767–791. https://doi.org/10.1080/00131911.2018.1474176

Alegre, F., Moliner, L. Maroto, A., & Lorenzo-Valentin, G. (2019b). Peer tutoring in algebra: A study in middle school. The Journal of Educational Research, 112(6), 693–699, https://doi.org/10.1080/00220671.2019.1693947

Alegre, F., Moliner, L., Maroto, A., & Lorenzo-Valentin, G. (2020). Academic Achievement and Peer Tutoring in Mathematics: A Comparison Between Primary and Secondary Education. SAGE Open, 10(2). https://doi.org/10.1177/2158244020929295

Alrabai, F., & Moskovsky, C. (2016). The Relationship between Learners' Affective Variables and Second Language Achievement. Arab World English Journal (AWEJ), 7(2), 77–103. https://dx.doi.org/10.24093/awej/vol7no2.6

Alwi, S. K. K., Samson, A., & Shahzadi, S. (2019). Role of peer tutoring and methods to boost reading skills at the urban sector primary school. New Horizons, 13(1.), 197–210.

Bauer, Z. V., & Papik, E. (2020). A természettudományos nevelés szakköri lehetőségei. Gyermeknevelés, 8(3), 217–229. https://doi.org/10.31074/gyntf.2020.3.217.229

Bánfi, G. (2022). A diáktárssal támogatott tanulás formái, alkalmazásának előnyei. Iskolakultúra, 32(1.), 87–100.

Bánfi, G., Korom, E., Fűz, N., & Kissné Gera, Á. (2022). Tanulókísérletekre épített, diáktársakkal támogatott természettudományos tanulási program vizsgálata pedagógusok körében. Iskolakultúra, 32(2.), 43–60. https://doi.org/10.14232/ISKKULT.2022.2.43

Bowman-Perrott, L., Davis, H. L., Vannest, K. J., Williams, L. T., Greenwood, C. R., & Parker, R. (2019). Academic Benefits of Peer Tutoring: A Meta-Analytic Review of Single-Case Research. School Psychology Review, 42(1), 39–55. https://doi.org/10.1080/02796015.2013.12087490

Brannagan, K. B., Dellinger, A., Thomas, J., Mitchell, D., Lewis-Trabeaux, S., & Dupre, S. (2013). Impact of peer teaching on nursing students: Perceptions of learning environment, self-efficacy, and knowledge. Nurse Education Today, 33(11), 1440–1447. https://doi.org/10.1016/j.nedt.2012.11.018

Csapó, B., Csíkos, Cs., & Korom, E. (2016). Értékelés a kutatásalapú természettudománytanulásban: a SAILS projekt. Iskolakultúra, 26(3), 3–16.

Flores, M., & Duran, D. (2016). Influence of a Catalan peer tutoring programme on reading comprehension and self-concept as a reader. Journal of Research in Reading, 39(3), 330–346. https://doi.org/10.1111/1467-9817.12044

Hood, S., Barrickman, N., Djerdjian, N., Farr, M., Magner, S., Roychowdhury, H., Gerrits, R., Lawford, H., Ott, B., Ross, K., Paige, O., Stowe, S., Jensen, M., & Hull, K. (2021). “I Like and Prefer to Work Alone”: Social Anxiety, Academic Self-Efficacy, and Students’ Perceptions of Active Learning. CBE—Life Sciences Education, 20(1), https://doi.org/10.1187/cbe.19-12-0271

Kadocsa, L. (2006). Az atipikus oktatási módszerek. Nemzeti Felnőttképzési Intézet, Budapest. Letöltés dátuma: 2022. 12. 28. forrás: URL: https://www.nive.hu/konyvtar/content/edoc/files/01_kadocsa.pdf

Kaskens, J., Segers, E., Goei, S. L., van Luit, J. E. H., & Verhoeven, L. (2020). Impact of children's Math self-concept, Math self-efficacy, Math anxiety, and teacher competencies on Math development. Teaching and Teacher Education, 94, 103096. https://doi.org/10.1016/j.tate.2020.103096

Kissné, Gera Á. (2021). Hétköznapi tudomány: egy tanévet átfogó természettudományos programsorozat. In Korom, E., Veres, G. (Eds.), Gondolkodtató természettudomány-tanítás. Komplex természettudomány (pp. 176–197). Szeged: Mozaik Kiadó. Letöltés dátuma: 2022. 12. 12. forrás: http://edu.u-szeged.hu/ttkcs/sites/default/files/uploads/files/publication/ms-9405_mta_termtud_komplex_online.pdf

Leung, K. C. (2015). Preliminary empirical model of crucial determinants of best practice for peer tutoring on academic achievement. Journal of Educational Psychology, 107(2), 558–579. https://doi.org/10.1037/a0037698

Moliner, L., & Alegre, F. (2020). Effects of peer tutoring on middle school students’ mathematics self-concepts. PloS one, 15(4), e0231410. https://doi.org/10.1371/journal.pone.0231410

Molnár, M., & Papp, K. (2014). Természettudományos nevelés kisgyermekkorban: Egy példa Szegedről. Fizikai Szemle, 64(3), 74–79.

Szalay, B., Szepesi, I., & Vadász, Cs. (2016). TIMSS 2015: Összefoglaló jelentés. Oktatási Hivatal.

Ullah, I., Tabassum, R., & Kaleem, M. (2018). Effects of peer tutoring on the academic achievement of students in the subject of biology at secondary level. Education Sciences, 8(3), 112. http://dx.doi.org/10.3390/educsci8030112

Xu, Y. (2015). Examining the effects of adapted peer tutoring on social and language skills of young English language learners. Early Child Development and Care, 185(10), 1587–1600. https://doi.org/10.1080/03004430.2015.1011150

Zeneli, M., Tymms, P., & Bolden, D. (2016). The impact of interdependent cross-age peer tutoring on social and mathematics self-concepts. International Journal of Psychology and Educational Studies, 3(2), 1–13. https://doi.org/10.17220/ijpes.2016.02.001

Publicado

2023-07-29

Número

Sección

Tanulmányok

Cómo citar

Természettudományos vizsgálatok környezetismeret-órán: egy tutorprogram tapasztalatai a tutordiákok nézőpontjából. (2023). Képzés és Gyakorlat : Neveléstudományi folyóirat, 21(1), 33-42. https://doi.org/10.17165/tp.2023.1.33-42