Teacher Training and Postgraduate Training on the Pedagogical Photos Between 1960 and 1970
Abstract
This paper examines the visualisation of teacher training and postgradual training in the journals of History of Education in Hungary in 1960s years. This corpus of photographs is a discourse about the profession itself, which is a component of group identities on the one side, and an image to the society on the other. The methodology of Iconography help us to analyze the pictures and to draw the anthropological worldviews of the Socialist Pedagogy.
References
Assmann, Jan (2004): A kulturális emlékezet : Írás, emlékezés és politikai identitás a korai magaskultúrákban. Budapest : Atlantisz, 2004. 313 p.
Barthes, Roland (2010): A kép retorikája. In: Vizuális kommunikáció. Szöveggyűjtemény. Szerk.: Blaskó Ágnes – Margitházi Beja, Budapest : Typotex, 2010. 109–125. p.
Bircsák Anikó (2007): Az ünnep ideje. Kerényi Károly és Gadamer. In.: Csörsz Rumen István – Szabó G. Zoltán (szerk.): „Nem sűlyed az emberiség!”…Album amoricum Szörényi László LX. születésnapjára. Budapest : MTA Irodalomtudományi Intézet, 2007. 1333–1342. pp.
Darvai Tibor (2011): A Tanító című neveléstudományi folyóirat ikonográfiai vizsgálata. 1963,1970. In.: Iskolakultúra, 2011. 21. évf. 6–7. sz. 71–86. p.
Dewey, John (1912): Az iskola és a társadalom. Budapest : Lampel, 1912. 77 p.
Dúll Andrea (2009): Edukációs helyszínek környezetpszichológiája. In.: uő.: A környezetpszichológia alapkérdései. Helyek, tárgyak, viselkedés. Budapest : L’Harmattan, 2009. 257–280. p.
Falus Iván (szerk., 2004): Bevezetés a pedagógiai kutatás módszereibe. Budapest : Műszaki Könyvkiadó, 2004. 540 p.
Fényes Hajnalka (2010): A nemi sajátosságok különbségének vizsgálata az oktatásban : A nők hátrányainak felszámolódása? Debrecen : Debreceni Egyetemi Kiadó, 2010. 277 p.
Foucault, Michel (1990): Felügyelet és büntetés. A börtön története. Budapest : Gondolat, 1990. 424 p.
Géczi János (2004): Világkép-emberkép-pedagogikum. In.: Új Pedagógiai Szemle, 2004. 54. évf. 1. sz. 69–75. p.
Gordon Győri János (2002): A tanárképzés és a tanártovábbképzés japán modellje. In.: Magyar Pedagógia, 2002. 102. évf. 4. sz. 491–515. p.
Horváth György (2004): Pedagógiai pszichológia. Budapest : Nemzeti Tankönyvkiadó, 2004. 311 p.
Wregg, E. C. (Ed., 1999): Introduction to Classroom Observation. London ; New York : Routledge, 1999. 160 p.
Kárpáti Andrea (2009): Teacher training and professional development. In.: Fazekas, K. J., Köllő, J. Varga (ed.): Green Book for the renewal of public education in Hungary. Budapest : Ecostat, 2009. 203–226. p.
Kelemen Elemér (2007): A budai Tanítóképző története (1869–1999). In.: uő.: A tanító a történelem sodrában. Tanulmányok a magyar tanítóság 19-20. századi történetéből. Pécs : Iskolakultúra, 1997. 60–71. p.
Kelemen Elemér (2010): A pedagógus-továbbképzési kabinettől a pedagógiai intézetig (1969-1979). In.: Iskolakultúra, 2010. 20. évf. /7–8. sz. 76–84. p.
Keller Márkus (2010): A tanárok helye. A középiskolai tanárság professzionalizációja a 19. század második felében, magyar–porosz összehasonlításban. Budapest : L’Harmattan : 1956-os Int., 2010. 288 p.
Kiss Árpád (1978): Az oktatástechnológia (pedagógiai technológia) jelentése és jelentősége. In.: Pedagógiai Szemle, 1978. 28. évf. 12. sz. 1126–1129. p.
T. Kiss Tamás (2000): A népnevelőtől a kulturális menedzserig : Fejezetek a népművelőképzés fejlődéstörténetéből. Budapest : Új Mandátum, Budapest, 2000. 194 p.
Kocsis Mihály (2003): A tanárképzés megítélése. Pécs : Iskolakultúra, 2003. 163 p.
N. Kollár Katalin Szabó Éva (szerk., 2004): Pszichológia pedagógusoknak. Budapest : Osiris, 2004. 639 p.
Köpeczi Béla (1975): A magyar kultúra harminc éve. (1945–1975). Budapest : Kossuth, 1975. 251 p.
Kuszálik Piroska (1970): Tanárképzés-továbbképzés. In.: Korunk, 1970. 11. sz. 1669–1676. p.
Ladányi Andor (2008): A középiskolai tanárképzés története. Budapest : Új Mandátum Kiadó, 2008. 183 p.
Mérei Ferenc (1989): Társ és csoport. Budapest : Akadémiai Kiadó, 1989. 369 p.
Mihály Ildikó (2010): Iskolai szertartások. Élmények és veszélyek a diákélethez kapcsolódó rituálékban. In.: Új Pedagógiai Szemle, 2010. 60. évf. 3–4. sz. 238–245. 9.
Mitchell, William James 2008): A képi fordulat. In.:uő: A képek politikája : W. J. T. Mitchell válogatott írásai. Szeged : JATEPress, 2008. 131–155. p.
Nagy Mária (2004): Pályakezdés, mint a pedagógusképzés középső fázisa. In.: Educatio, 2004. 13. évf. 3. sz. 375–390. p.
Németh András (2003): A magyar középiskolaitanár-képzés fejlődése. A főbb nemzetközi recepciós modellek tükrében. In.: Iskolakultúra, 2003. 13. évf. 3. sz. 53–69. p.
Németh András (2012): Magyar pedagógusképzés és pedagógus szakmai tudásformák I. 1775–1945 : Nemzetközi fejlődési trendek, nemzetközi recepciós hatások. Budapest : ELTE Eötvös Kiadó, 2012. 112 p.
Parry, Richard (2008) "Episteme and Techne". In.: Zalta, Edward N.(ed.): The Stanford Encyclopedia of Philosophy. [online] [2012.12.16.] < URL: http://plato.stanford.edu/archives/fall2008/entries/episteme-techne/
Schramm, Wilbur (1962): The Newer Educational Media in the United States. U.S. National Comission for UNESCO. 1962.
Skinner, Burrhus F. (1973): A tanítás technológiája. Budapest : Gondolat, 1973. 248 p.
Smagorinsky, Peter (2010): A Vygotskian analysis of the construction of setting in learning to teach. In.: Ellis, V. Edwards, A. Smagorinsky, P. (eds.): Cultural-Historical Perspectives on Teacher Education and Development. Learning Teaching. New York : Routledge, 2010. 13–30. p.
Szilágyi Gábor (1999): Elemi képtan elemei. Budapest : Magyar Filmintézet, 1999. 570 p.
Wexler, Philip (1989): Curriculum in the Closed Society. In.: . Giroux, Henry – Mclaren, Peter (eds.): Critical Pedagogy, the State, and Cultural Struggle. New York : State University of New York, 1989.. 92–105.
Wulf, C. (Hrsg. 1997): Vom Menschen. Handbuch Historische Anthropologie. Weinheim : Beltz Verlag, 1997. 1160 p.
Wulf, Christoph (2004): Einleitung: Bildung in schulischen, religiösen und jugendkulturellen Ritualen. In.: Wulf et al. (Hrsg.): Bildung im Ritual. Schule, Familie, Jugend, Medien. Wiesbaden : Springer DE, 2004.. 7–23. p. doi: https://doi.org/10.1007/978-3-322-83420-1
Wulf, Cristoph – Zirfas, Jörg (2005): Bild, Wahrnehmung und Phantasie. In.: Wulf Zirfas (Hrsg.): Ikonologie des Performativen. München : Wilhelm Fink Verlag, 2005. 7–35. p.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2013 Somogyvári Lajos
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.