The ICT Competence and Development Perspectives of Teacher Trainees During Teaching Practice

Authors

  • Zsuzsa Gonda Károli Gáspár University of the Reformed Church

DOI:

https://doi.org/10.17165/TP.2016.3-4.14

Abstract

For the sake of the use of ICT in public education, teacher trainees must experience the functional application of ICT during teaching practice. This study focuses mainly on the teaching practice, where the students can map their own ICT competence and reflect on their strengths and weaknesses. The aim of this research is to examine to what extent the teacher trainees consider themselves competent in the use of ICT tools by the end of their teaching practice. The research used the method of an online questionnaire, whose aim was to examine the ICT-competence of teacher trainees based on teacher competences. The results reflect that teacher trainees use ICT appropriately for teacher-centred activities, but they are not able to make effective, interactive materials for their students. A key factor to progress the students’ ICT competence could be a mentor, a practising teacher at the teaching practice.

Author Biography

  • Zsuzsa Gonda, Károli Gáspár University of the Reformed Church

    assistant professor
    gonda.zsuzsa@ke.hu

References

Barton, R. – Haydn, T.A. (2006). Trainee teachers’ views on what helps them to use information and communication technology effectively in their subject teaching. Journal of Computer Assisted Learning volume 22. Issue 4. pp. 257–272. doi: https://doi.org/10.1111/j.1365-2729.2006.00175.x

Beauchamp, G. – Kennewell, S. (2010). Interactivity in the classroom and its impact on learning. Computers and Education Volume 54. Issue 3. pp. 759–766. doi: https://doi.org/10.1016/j.compedu.2009.09.033

Charalambos, V. (2014). The rhetoric of reform and teachers’ use of ICT. British Journal of Educational Technology. Volume 46. Issue 2. pp. 370–380. doi: https://doi.org/10.1111/bjet.12149

Cox, M. J. – Marshall, G. (2007). Effects of ICT: Do we know what we should know? Education and Information Technologies. Volume 12. Issue 2. pp. 59–70.

Dakich, E. (2005). Teachers’ ICT Literacy in the Contemporary Primary Classroom: Transposing the Discourse. AARE. [online] http://www.aare.edu.au/data/publications/2005/dak05775.pdf [2016. április 5.]

Fehér, P. (2008). Internet és számítógéppel segített tanulás a kistelepülések iskoláiban. PhD- értékezés. Szeged. [online] http://www.edu.u-szeged.hu/phd/downloads/feher_ertekezes.pdf [2016. február 10.]

Főző, A. L. (2006). Szinkrón és aszinkrón kommunikáció IKT alapú oktatási projektben. Új Pedagógiai Szemle, 56. évf. 1. sz. pp. 104–112.

Gonda, Zs. (2011). Az IKT-eszközök alkalmazása a magyar nyelvi órákon. In: Bencéné Fekete, A. (Ed.): Lehetőségek és alternatívák a Kárpát-medencében. Módszertani tanulmányok, (pp. 32–38.) Kaposvár: Kaposvári Egyetem.

Gonda, Zs. (2016). Tanárjelöltek kommunikációja az IKT-osztályteremben. Anyanyelv-pedagógia, 9. évf. 2. sz. [online] http://www.anyanyelv-pedagogia.hu/pdf/Anyp_IX_2016_2_2.pdf [2016. október 3.]

Hercz, M. – Nguyen, T. N. – Petró, T. (2010). A tanári szövegértés-fejlesztő és IKT-kompetencia. Anyanyelv-pedagógia, 3. évf. 2. sz. [online] http://www.anyp.hu/cikkek.php?id=259 [2012. április. 15.]

Jones, T. – Reynolds, N. (2012): Integrating ICT through multimodal discourse in a primary classroom. Australian Educational Computing. Volume 27. Issue 2. pp. 22–26.

Kárpáti, A. – Hunya, M. (2009). Kísérlet a tanárok IKT-kompetenciája közös európai referenciakeretének kialakítására – a U-Teacher projekt I. Új Pedagógiai Szemle. [online] http://www.ofi.hu/tudastar/karpati-andrea-hunya-090930 [2012. április 28.]

Kétyi, A. (2009). Csinál-e forradalmat az interaktív tábla. Iskolakultúra Online. [online] http://www.iskolakultura.hu/iol/iol_2009_12-23.pdf [2012. november. 5.]

Kotschy, B. (Ed.) (2011). A pedagógussá válás és a szakmai fejlődés sztenderdjei. Eger: Eszterházy Károly Főiskola. pp 184.

Lakatosné Török, E. (2010). Informatikai kompetencia, oktatási stratégiák és módszerek a pedagógiai innováció szolgálatában – vizsgálatok nemzetközi fejlesztő programban részt vevő pedagógusok körében. [Doktori disszertáció] Szegedi Tudományegyetem.

Lévai, D. (2014). A pedagógus kompetenciái az online tanulási környezetben zajló tanulási-tanítási folyamat során. Budapest: ELTE Eötvös Kiadó. pp 125. ISBN 978-963-284-565-4

Lewin, C. – Somekh, B. – Steadman, S. (2008). Embedding interatcive whiteboards in teaching and learning. Education and Information Technologies, Volume 13. Issue 9. pp. 291–303.

Majzikné Lichtenberger, K. (2015). Tanárrá válás folyamata, ráhangolódás az iskolai gyakorlatokra. In: Dringó-Horváth, I. – Fischer, A. (Ed.). Tanárjelölti Kézikönyv. Budapest: Károli Gáspár Református Egyetem Bölcsészettudományi Kar – Patrocinium Kiadó. pp. 9–20.

Námesztovszki, Zs. (2013). Az IKT-eszközök alkalmazásának módszertani különlegességei. Szabadka: Újvidéki Egyetem. p. 27.

Smith, F. et al. (2006). The impact of interactive whiteboards on teacher-pupil interaction in the National Literacy and Numeracy strategies. British Educational Research Journal. Volume 32. Issue 3. pp. 443–457. doi: https://doi.org/10.1080/01411920600635452

Tanner, H. – Jones, S. – Kennewell, S. – Beauchamp, G. (2005). Interactive whole class teaching and interactive white Boards. In: Proc of the conference of Mathematics Education Research Group of Australasia, Melbourne. pp. 720–727.

Tóth, E. et al. (2011). Az iskolák IKT-fekeszereltsége – helyzetkép országos reprezentatív minta alapján. Iskolakultúra, 21. évf. 10–11. sz. pp. 124–137.

Downloads

Published

2016-12-22

Issue

Section

Angol nyelvű tanulmányok

How to Cite

The ICT Competence and Development Perspectives of Teacher Trainees During Teaching Practice. (2016). Training and Practice : Journal of Educational Sciences, 14(3-4), 215-231. https://doi.org/10.17165/TP.2016.3-4.14