Judgement of Children’s Home Youths on Good and Bad
DOI:
https://doi.org/10.17165/TP.2017.4.12Abstract
The moral evolution of the human beings reaches the point where they are able to make autonomous decisions at school age. Delightful and traumatic experiences of childhood shape an individual's perception of "good" and "bad", so by fourteen years of age they can argue for their personal judgements. But how does the moral progression form in the personalities of children raised in children's homes? How does hurtful parenting influence their confidence? How does the system which takes them out of their families guide them? How do the less impulsive institutional atmosphere and the constant seclusion from their peers influence them? I intend to answer these questions with structured interviews. The interviewees were young adults between the age of 14 and 18 who were forced to decide who is good and bad based on multiplied cases of traumatizing situations in life.
References
Az 1997. évi XXXI. törvény a gyermekvédelemről és a gyámügyi igazgatásról. [online] https://net.jogtar.hu/jr/gen/hjegy_doc.cgi?docid=99700031.TV [2017.06.05.]
Bagdy, E. (1995). Családi szocializáció és személyiségzavarok. Budapest: Nemzeti Tankönyvkiadó.
Hanák, K. (1993). A különböző szociális háttérrel rendelkező gyermekek erkölcsi, morális fejlődése. Acta Academiae Paedagogicae Agriensis nova series: Sectio Paedagogicae et Psychologicae, 21. évf. 1. szám, pp. 233–250.
Herczog, M. (2007). Gyermekbántalmazás. Budapest: Complex.
Lőrincz, A. (2017 a). Élet - Képek. Taní-tani Online. [online] 2017. március 5. http://www.tani-tani.info/elet_kepek [2017. 06. 05.]
Lőrincz, A. (2017 b). A családról – kívülállóként. Taní-tani Online. [online] 2017. június 1. http://www.tani-tani.info/a_csaladrol_kivulallokent [2017. 06. 05.]
Karlowits – Juhász, O. (2017). Példakép, másképp – gyermekotthonban élő gyerekek példaképválasztásainak kvalitatív vizsgálata. In: Nagy, Á. (szerk.), Tizenkilencre lapot? Szociálpedagógia a XXI. században, (pp. 301–318). Budapest: Pallasz Athéné Egyetem – Iuvenis Ifjúságszakmai Műhely
Kozéki, B. (1993). Nevelőotthon – nevelő otthon, Erkölcsi érzelem, ítélet és viselkedés iskoláskorban. Fót: Károlyi István Gyermekközpont
Piaget, J. (1970). A gyermek kétféle erkölcse. In: Válogatott tanulmányok, (pp. 407–439). Budapest: Gondolat
Piaget, J. (1996). Hat tanulmány. Budapest: Piaget Alapítvány
Piaget, J. (2004). Gyermeklélektan. Budapest: Osiris Kiadó
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2017 Lőrincz Andrea
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.