‘Garden of Angels’ in the Past and Present – Historical and Contemporary Features of Kindergarten Education Students’ Metaphors of ‘Kindergarten’

Authors

  • Réka Kissné Zsámboki Soproni Egyetem, Benedek Elek Pedagógiai Kar, Neveléstudományi és Pszichológiai Intézet
  • Gábor Patyi Soproni Egyetem, Benedek Elek Pedagógiai Kar, Neveléstudományi és Pszichológiai Intézet

DOI:

https://doi.org/10.17165/TP.2018.4.2

Abstract

The aims of our research are to review the relations between the former and present concepts on the definition of ‘kindergarten’ and to explore the attributes of kindergarten teacher training students about the function and definition of ‘kindergarten’. We used a qualitative research methodology with document- and metaphor analyses with the participation of first-year students in Kindergarten Education BA training program. Our students' metaphors were also compared with the requirements of National Curriculum of ECEC. Several idealistic and ‘romantic’ features were found in the concepts; therefore, innovative and reflective training contents need to be worked out to decrease the risk of reality shock that students need to face with.

Author Biographies

  • Réka Kissné Zsámboki, Soproni Egyetem, Benedek Elek Pedagógiai Kar, Neveléstudományi és Pszichológiai Intézet

    kissne.zsamboki.reka@uni-sopron.hu

  • Gábor Patyi, Soproni Egyetem, Benedek Elek Pedagógiai Kar, Neveléstudományi és Pszichológiai Intézet

    patyi.gabor@uni.sopron.hu

References

Bakonyi, P. – Szabadi, I (Szerk.) (1971). Az óvodai nevelés programja. Budapest: Tankönyvkiadó.

Brunszvik, T. (1836). Számadás a kisdedovó intézetekről 1830-dik esztendei 1-ső juliustól fogva 1833-dik végéig. Budán: A Magyar Kir. Egyetem Betűivel.

A 363/2012. (XII. 17.) Korm. rendelet az Óvodai nevelés országos alapprogramjáról [online] https://net.jogtar.hu/jogszabaly?docid=a1200363.kor [2018. 06. 10]

Komjáthy, Zs. (2012). A magyar óvodatörténet nyilvántartott szakmai folyóiratainak gyermek- és ifjúságképe a 19. századtól napjainkig. Új Pedagógiai Szemle, 62. évf. 9–10 sz. pp. 198–206.

Kovács, Gy. – Lévay, P. – Bauer, T. – Iványi, G. (1971). Az óvodai nevelés programja. Budapest: Tankönyvkiadó Vállalat.

Montessori, M. (2002): A gyermek felfedezése. Budapest: Carttaphilus.

Patyi, G. (2011). Az elveszett paradicsom iránti romantikus vágyakozástól a fröbeli gyermekkertekig: egy nevelőintézmény keletkezésének eszmetörténeti gyökereiről. Képzés és Gyakorlat, 9. évf. 1–2. sz. pp. 47–55.

Pirka, V. (2011). A századfordulón megjelenő kultúra és ellenkultúra mozgalmak gyermekké- pében a gyermeki „szentség” és a megmentés motívumának összefüggései. Képzés és Gyakorlat 9. évf. 3–4. sz.

Pukánszky, B. (2005). A gyermekről alkotott kép változásai az óvoda történetében. Educatio, 14. évf. 5. sz. pp. 703–714.

Ruzsányiné Hajzer, Sz. (Szerk.) (1993). Szöveggyűjtemény I. A magyar óvodai nevelés történetének tanulmányozásához az első óvodától a felszabadulásig. Budapest: Nemzeti Tankönyvkiadó.

Szabó, E. (1873). A gyermekkert. Népszerű ismertetés ezen intézet céljáról s berendezéséről. Kolozsvár.

Szabó, E. – Balogh, E. – Szabó, F. – Földesi, K. – Hermann, A. (1957). Nevelőmunka az óvodában. Budapest: Tankönyvkiadó Vállalat.

Vámos, Á. (2003). Metafora a pedagógiában. Budapest: Gondolat Kiadói Kör-ELTE BTK Neveléstudományi Intézet.

Wargha, I. (1843). Terv a Kisdedóvó-intézetek terjesztése iránt a két magyar hazában. Pest.

Published

2018-12-20

How to Cite

‘Garden of Angels’ in the Past and Present – Historical and Contemporary Features of Kindergarten Education Students’ Metaphors of ‘Kindergarten’. (2018). Training and Practice : Journal of Educational Sciences, 16(4), 17-28. https://doi.org/10.17165/TP.2018.4.2