Herbart munkásságának jelentősége a pedagógia tudományos emancipációja érdekében

Autor/innen

  • Zsanett Bicsák Debreceni Egyetem, Neveléstudományi Doktori Iskola

Abstract

„Herbart-kérdésben évtizedek óta megfigyelhető a hazai pedagógiai közvélekedésben és bizonyos értelemben a szakma egészében egy következetes egyoldalúság, holott Európában sok helyütt a vélemények, értékelések mára konvergens irányt vettek, és a stigmatizáló hangvételből szakmaira, elemzőre váltottak.” Herbart hazai viszonyokban az elfeledett pedagógusok közé tartozik, akiről bölcsebb hallgatni, kinek nevét említve jobb esetben ködképek jelennek meg, rosszabb esetben olyan képzettársítások, melyek rossz érzést váltanak ki a pedagógustársadalom jelentős részéből.
Az eszmetörténeti kutatások azonban Herbait rendszerét nem tárták fel a maga teljességében. A herbarti rendszer nem körüljárt, csupán töredékes ismeretekkel rendelkezünk róla, s a töredékes ismeretek is csupán a kor érdekeivel összekötve kerültek kiegészítésre. Ha alaposabban szemügyre vesszük a herbarti műveket, megmutatkozik Herbait kiváló munkássága, a pedagógia területén tett jelentős lépései.

Veröffentlicht

2007-12-29

Ausgabe

Rubrik

Közlemények

Zitationsvorschlag

Herbart munkásságának jelentősége a pedagógia tudományos emancipációja érdekében. (2007). Képzés és Gyakorlat : Neveléstudományi folyóirat, 5(4), 91-97. https://journal.uni-mate.hu/index.php/trainingandpractice/article/view/5432