Maieutika és paideia. Szókratész, mint tehetséggondozó

Autor/innen

  • Gábor Molnár Kaposvári Egyetem PK, Társadalomtudományi Tanszék

DOI:

https://doi.org/10.17165/tp.2009.1-2.50-63

Abstract

A tanulmány Jan Assmann hüpolépszisz és Randall Collins „intellektuális rítus” koncepcióját mint a kulturális változás két magyarázó elméletét konfrontálja egymással előbb elméletileg, majd a bábáskodás szókratészi módszerének Platónnál olvasható jellemzése és ábrázolása példáján. Egyfelől tehát a klasszikus görög kultúra egyik emblematikus figurájának mélyebb megértéséhez kíván adalékokkal szolgálni, másfelől a kulturális kreativitás társadalmi feltételrendszerének elméleti megértéséhez szeretne hozzájárulni.

Autor/innen-Biografie

  • Gábor Molnár, Kaposvári Egyetem PK, Társadalomtudományi Tanszék

    PhD, egyetemi adjunktus

Literaturhinweise

Assmann, Jan (1992/1999): A kulturális emlékezet. írás, emlékezés és politikai identitás a korai magaskultúrákban. Atlantisz Könyvkiadó, Budapest.

Collins, Randall (1998): The Sociology of Philosophies. The Belknap Press, Cambridge, Mass. - London.

Durkheim, Émile (1912/2003): A vallási élet elemi formái. A totemisztikus rendszer Ausztráliában. L’Harmattan, Budapest.

Goffman, Erving (1967): Interaction ritual: essays in face-to-face behavior. Random House, New York.

Goffman, Erving (1995): A homlokzatról. A rituális elemek analízise a társas interakcióban. In: Síklaki István (szerk.): A szóbeli befolyásolás alapjai. II. kötet. (Kézirat.) Nemzeti Tankönyvkiadó, h. n.

Guthrie, W. K. C. (1971): Socrates. Cambridge University Press, Cambridge. doi: https://doi.org/10.1017/CBO9780511518454

Jaeger, Wemer (1939-1945): Paideia. The Ideals of Greek Culture. I-III. kötet. Oxford University Press, New York-Oxford.

Márkus György (1992): A kultúra: egy fogalom keletkezése és tartalma. In: uő: Kultúra és Modemitás. T-Twins Kiadó-Lukács Archívum, Budapest, 9–41.

Scott, Gary Alan (2002): Introduction. In: uő, 2002a, 1–16. doi: https://doi.org/10.1093/oso/9780198299608.003.0001

Scott, Gary Alan (szerk.) (2002a): Does Socrates Have a Method? Rethinking the Elenchus in Plato’s Dialogues and Beyond.: The Pennsylvania State University Press, University Park, Pennsylvania. doi: https://doi.org/10.1515/9780271032214

Steiger Kornél (1998): A lappangó örökség. Fejezetek a preszókratikus filozófia antik hagyományozásának történetéből. Jószöveg Kiadó, Budapest.

Tarrant, Harold (2002): Elenchos and Exetasis: Capturing the Purpose of Socratic Interrogation. In: Scott, 2002a, 61–77. doi: https://doi.org/10.5325/j.ctv14gpdz4.8

Vander Waerdt, Paul A. (szerk.) (1994): The Socratic Movement. Cornell University Press, Ithaca - London.

Vlastos, Gregory (1994): The Socratic elenchus: method is all. In: uő: Socratic Studies. Cambridge University Press, Cambridge. doi: https://doi.org/10.1017/CBO9780511518515

Platón dialógusait a Platón összes művei kommentárokkal c. sorozatban megjelent fordításban idézem (Atlantisz Könyvkiadó, Budapest, 1999-től folyamatosan).

Veröffentlicht

2009-10-28

Ausgabe

Rubrik

Tanulmányok

Zitationsvorschlag

Maieutika és paideia. Szókratész, mint tehetséggondozó. (2009). Képzés és Gyakorlat : Neveléstudományi folyóirat, 7(1-2), 50-63. https://doi.org/10.17165/tp.2009.1-2.50-63