A cigány/roma nemzetiségi képzés a váci Apor Vilmos Katolikus Főiskolán

Autor/innen

  • Ernő Kállai Apor Vilmos Katolikus Főiskola
  • László Kovács Apor Vilmos Katolikus Főiskola

Abstract

Magyarország sok évszázadra visszanyúló történetében már a kezdetektől fogva találkozhatunk különböző, nem magyar nemzetiségű népcsoportok jelenlétével társadalmunkban. A napjainkban közhelyszerűen sokat idézett „Intelmekben” már Szent István király is felhívta fia, Imre herceg figyelmét a különböző kultúrák egymásra gyakorolt hatásának előnyös vonatkozásaira. A későbbi évszázadok további példákat szolgáltattak a különböző nemzetiségi-kisebbségi csoportok és a többségi társadalom időnként konfliktusoktól terhelt, de általában mindkét fél számára előnyös együttélésére. Ez a jelenség figyelhető meg a magyarországi roma közösségek esetében is (Kállai, 2009). Természetesen rövid dolgozatunknak a kereteit meghaladná az előbbi kérdéskör alapos elemzése, de felesleges is lenne, hiszen számos írás taglalja részletesen az említett problémát (Pl.: Kemény, 1999; Kállai, 2009). így mostani írásunkban csak arra teszünk kísérletet, hogy az Apor Vilmos Katolikus Főiskolán működő cigány/roma óvodapedagógus és tanító nemzetiségi szakokról, az itt folyó képzésről adjunk rövid ízelítőt.

Autor/innen-Biografien

  • Ernő Kállai, Apor Vilmos Katolikus Főiskola

    Dr., PhD

  • László Kovács, Apor Vilmos Katolikus Főiskola

    Dr., PhD

Literaturhinweise

Elmer István: A ciszterci rendtől a romológiáig. Új Ember. 2001/LVII. évf. 11. szám

Gasparicsné Kovács Erzsébet: Az Apor Vilmos Katolikus Főiskola története. http://www.avkf.hu/index.php/hu/magunkrol/toertenet.html [2010. augusztus 3.]

Kállai Ernő: Cigányok/romák Magyarországon. Társadalomtörténeti vázlat. In.: Kállai Ernő-Kovács László (szerk.) (2009): Megismerés és elfogadás — Pedagógiai kihívások és roma közösségek a 21. század iskolájában. Nyitott Könyvműhely, Budapest. 156–175.

Kállai Ernő-Kovács László (szerk.) (2009): Megismerés és elfogadás - Pedagógiai kihívások és roma közösségek a 21. század iskolájában. Nyitott Könyvműhely, Budapest.

Kemény István (szerk.) (2000): A magyarországi romák. Press Publika, Budapest.

Michl József (1996): A zsámbéki tanítóképzés története, jelene és jövője. In: Varga Gábor (szerk.): Tanító- és óvóképző főiskolák az új évezred küszöbén. Debrecen, 304–306. http://www.avkf.hu/index.php/hu/magunkrol/toertenet.html [2010. augusztus 2.]

Veröffentlicht

2010-04-30

Ausgabe

Rubrik

Szemle: A felsőfokú óvóképzés 50 éve

Zitationsvorschlag

A cigány/roma nemzetiségi képzés a váci Apor Vilmos Katolikus Főiskolán. (2010). Képzés és Gyakorlat : Neveléstudományi folyóirat, 8(1), 87-90. https://journal.uni-mate.hu/index.php/trainingandpractice/article/view/5341