Giuseppe Lombardo Radice pedagógiája

Autor/innen

  • Claudia K. Farkas Pécsi Tudományegyetem FEEK

Abstract

A tanulmány bemutatja a kimagasló olasz pedagógus, Giuseppe Lombardo Radice nevelési elképzeléseit és didaktikai újításait. Pedagógiai tevékenysége ismeretlen Magyarországon. Lombardo Radice részt vett az 1923-as olaszországi iskolareform kidolgozásában, az elemi iskolákban számos didaktikai újítást vezetett be. Programjainak módszertana újszerű volt: búcsúzást jelentett az enciklopédizmustól, a didaktikai formalizmustól. Levegőt adott az olasz iskolának, megszabadította a fojtogató merevségtől. Ma is él Lombardo Radice örökségéből az előre gyártott módszerek elutasítása, a kísérletezés iránti kíváncsiság, a szabadság.

Autor/innen-Biografie

  • Claudia K. Farkas, Pécsi Tudományegyetem FEEK

    PhD

Literaturhinweise

Ascenzi A.- Sani R. (a cura di) (2005): Il libro per la scuola tra idealismo e fascismo. L’opera della Commissione centrale per l’esame dei libri di testo da Giuseppe Lombardo Radice ad Alessandro Melchiori (1923-1928). Vita & Pensiero Milano.

Baumann, harold (2007): Hundert Jahre Montessori Padagogik. 1907-2007. haupt Verlag, AG.

Bellatalla, Luciano (2006): La scienza dell'educazione: il nodo della storia. FrancoAngeli, Milano.

Boschetti Alberti, Maria (1959): Il dono di sé dell’educazione. La Scuola, Brescia.

Burza, Viviana (1999): Pedagogia, formazione e scuola. Un rapporto possibile. Armando Editore, Roma.

Ceriani, Andrea – Nigro, Valeria (2006): Dai sensi un apprendere. Percorsi di apprendimento, innovazioni metodologiche e didattiche nell'esperienza dell'Università dell'immagine. FrancoAngeli, Milano.

Fava, Sabrina (2004): Percorsi critici di letteratura per l'infanzia tra le due guerre. Vita e Pensiero, Milano.

Fischer, Reinhard − Peter heitkämper (2005): Montessori Padagogik: aktuelle und internationale Entwicklungen. LIT Verlag, Münster.

Guzzo, Giuseppe (2003): Scuola elementare addio. Rubbettino Editore, Rubbettino.

Kramer, Rita (1998): Maria Montessori: a biography. Westwiev Press, Chicago.

Lombardo Radice, Giuseppe (1923): Lezioni di didattica e ricordi di esperienza magistrale. Salandron, Palermo.

Lombardo Radice, Laura-Ingrao, Chiara (2005): Soltanto una vita. Baldini Castoldi Dalai Editore, Milano.

Mészáros István − Németh András − Pukánszky Béla (2004): Neveléstörténet. Bevezetés a pedagógia és az iskoláztatás történetébe. Osiris, Bp.

Németh András − Ehrenhard Skiera (1999): Reformpedagógia és az iskola reformja. Nemzeti Tankönyvkiadó, Bp.

Pizzigoni, Giuseppina(1950): Le mie lezioni ai Maestri delle Scuole Elementari d’Italia. Ufficio Propaganda della „Rinnovata”. Ristampato Editrice La Scuola, Brescia, 1950.

Rosati, Lanfranco (2005): Le sfide del cambiamento. Morlacchi Editore, Perugia.

Saittá, Armando (1997): Momenti e figure della civiltá europea. Saggi storici e storiografici. Edizioni di Storia e Letteratura, Roma.

Scarzella Mazzocchi, Elda (1998): Percorso d’ amore. Giunti Editore, Firenze.

Vico, Giuseppe (2007): L’ avvento educativo dei „poveri cristi”. Vita e Pensiero, Milano.

Veröffentlicht

2011-06-30

Ausgabe

Rubrik

Nevelés - Képzés

Zitationsvorschlag

Giuseppe Lombardo Radice pedagógiája. (2011). Képzés és Gyakorlat : Neveléstudományi folyóirat, 9(1-2), 155-162. https://journal.uni-mate.hu/index.php/trainingandpractice/article/view/5268