A kriminálandragógia, kriminálpedagógia alapvető fogalmai: nevelés a büntetés-végrehajtási intézetekben

Autor/innen

  • Márta Miklósi

Abstract

Tanulmányomban bemutatom a kriminálpedagógia, kriminálandragógia legfontosabb fogalmait, azok lehetséges értelmezését, valamint vázolom a büntetés-végrehajtási nevelés céljának meghatározására irányuló két, jól elkülöníthető irányvonalat. Részletesen bemutatom a büntetés-végrehajtási nevelés céljait, valamint a nevelés konkrét folyamatát, kitérve a nevelési eljárások alapterületeire, módszereire, tartományaira. Végezetül kitérek arra, miben nyilvánul meg a börtön totális intézményi jellege, és ez milyen hatást gyakorol a fogvatartottakra.

Literaturhinweise

Bábosik István – Mezei Gyula (1994): Neveléstan. Budapest: Telosz Kiadó, 1994, 273 p. Bárd Károly (1992): Gondolatok a büntetés-végrehajtás reformjáról. In: Börtönügyi Szemle 1992. 11. évf. 1. sz. 3–6. p.

Büntetés-végrehajtás Országos Parancsnoksága (1984): A büntetés-végrehajtási nevelés fejlesztési koncepciója. In: Büntetés-végrehajtás Országos Parancsnoksága (szerk.): Módszertani füzetek. Budapest : Igazságügyi Minisztérium Büntetés-végrehajtás Országos Parancsnoksága, 1983, 1–19. p

Büntetés-végrehajtás Országos Parancsnoksága (1986): A büntetés-végrehajtás nevelési rendszere. Elméleti és módszertani kérdések a büntetés-végrehajtási nevelés fejlesztési koncepciójában. [Nevelői Szakkönyvtár Sorozat, 1. szám] Budapest : Büntetés-végrehajtás Országos Parancsnoksága Nevelési Osztály, 1986, 84 p.

Czenczer Orsolya (2008a): Fiatalkorúak reszocializációs nevelése a szabadságvesztés büntetés alatt. Doktori értekezés. (kézirat). Budapest : Károli Gáspár Református Egyetem Állam- és Jogtudományi Doktori Iskola, 2008, 251 p.

Czenczer Orsolya (2008b): Az oktatás mint reszocializációs eszköz a fiatalkorúak büntetés-végrehajtási intézeteiben. In: Börtönügyi Szemle 2008. 27. évf. 3. sz. 1–12. p.

Csáki Anikó – Mészáros Mercédesz (2005): Szociális munka a büntetés-végrehajtásban és az utógondozásban. Esély 2005. 15. évf. 2. sz. 95–114. p.

Fliegauf Gergely (2007): Börtönártalmak. In: Uő – Ránki Sára (szerk.): Fogva tartott gondolatok. Budapest : L’Harmattan Kiadó, 2007, 11–132. p.

Földvári József (1987): Kriminálpolitika. Budapest : Közgazdasági és Jogi Könyvkiadó, 1987, 262 p.

Garami Lajos (1991): A szociális munka helye és szerepe a büntetésvégrehajtás gyakorlatában. In: Börtönügyi Szemle 1991. 10. évf. 1. sz. 5–17. p.

Garami Lajos (1997): Támogató háttér. A nevelői funkció változásáról. In: Börtönügyi Szemle 1997. 16. évf. 3. sz. 71–80. p.

Kárpáti Tamás (2003): A nevelői tevékenység tapasztalatai a Márianosztrai Fegyház és Börtönben. In: Börtönügyi Szemle. 2003. 22. évf. 3. sz. 45–50. p.

Korinek László – Lévay Miklós (2006): A kriminológia fogalma, feladata, kutatási területe. In: Gönczöl Katalin – Kerezsi Klára – Korinek László – Lévay Miklós (szerk.): Kriminológia – Szakkriminológia. Budapest : Complex Kiadó, 2006, 23–44. p.

Kőszegi Szilvia (2010): A fogvatartottak oktatása és képzése. In: Börtönügyi Szemle 2010. 29. évf. 3. sz. 55–62. p.

Lajtár István (2011): Büntetés-végrehajtási jog. Budapest : Patrocinium Kiadó, 2011, 226 p.

Lőrincz József – Kabódi Csaba (1996): A szabadságvesztés büntetés végrehajtásának hatásrendszere. In: Gönczöl Katalin – Korinek László – Lévai Miklós (szerk.): Kriminológiai ismeretek. Bűnözés. Bűnözéskontroll. Budapest : Corvina Kiadó, 1996, 350–370. p.

Lőrincz József – Nagy Ferenc (1997): Börtönügy Magyarországon. Budapest : Büntetés-végrehajtás Országos Parancsnoksága, 1997, 261 p.

Lukács Tibor (1987): Szervezett dilemmánk: a börtön. Budapest : Magvető Kiadó, 1987, 297 p.

Módos Tamás (1996): Kérdőjelek. Nevelés, átnevelés, netán valami más? In: Börtönügyi Szemle 1996. 15. évf. 4. sz. 87–93. p.

Módos Tamás (1998): Büntetés-végrehajtási nevelés. Budapest : Rejtjel Kiadó, 1998, 144 p.

Módos Tamás (2003): A reszocializáció módszertana. Módszertani kézikönyv. Budapest : Büntetés-végrehajtás Országos Parancsnoksága, 2003, 112 p.

Rentzmann, W. (1993): Alappillérek a modern elitélt-kezelési filozófia fejlődésében: normalizálás, nyitottság, felelősség. [Büntetés-végrehajtási Szakkönyvtár sorozat 1.kötet] Budapest : Büntetés-végrehajtás Országos Parancsnoksága, 1993, 20–42. p.

Ruzsonyi Péter (1999): Javíthatatlanok? A büntetés-végrehajtási korrekciós nevelés fejlődési trendje. Börtönügyi Szemle 1999. 18. évf. 4. sz. 24–45. p.

Ruzsonyi Péter (2003): A büntetés-végrehajtási korrekciós nevelés új irányzatai. Neveléselméleti tansegédlet. [Büntetés-végrehajtási Szakkönyvtár Sorozat 2. kötet] Budapest : Büntetés-végrehajtás Országos Parancsnokság Fogvatartási Ügyek Főosztálya, 2003, 123 p.

Ruzsonyi Péter (2008): Kriminálpedagógiai útkeresés a fiatalkorú fogvatartottak szabadságvesztés büntetésének végrehajtásában. Börtönügyi Szemle 2008. 27. évf. 4. sz. 14–32. p.

Szabó András (1979): A bűntett és büntetése. Budapest : Gondolat Kiadó, 1979, 397 p.

Tari Ferenc (1995): Előterjesztés a kormány részére a büntetés-végrehajtás működésének és fejlesztésének egyes kérdéseiről. Kézirat. Budapest : Büntetés-végrehajtás Országos Parancsnokságának Archívuma, 1995, 75 p.

Vass Lucia (1998): A fiatalkori bűnözés pedagógiai kérdései. Belügyi szemle 1998. 35. évf. 1. sz. 113–123. p.

Vókó György (2001): Magyar büntetés-végrehajtási jog. Budapest-Pécs : Dialóg-Campus Kiadó, 2001, 457 p.

Az 1979. évi 11. törvényerejű rendelet a büntetések és az intézkedések végrehajtásáról

A 6/1996. (VII. 12.) IM rendelet a szabadságvesztés és az előzetes letartóztatás végrehajtásának szabályairól

Veröffentlicht

2013-12-28

Ausgabe

Rubrik

Képzés és Gyakorlat

Zitationsvorschlag

A kriminálandragógia, kriminálpedagógia alapvető fogalmai: nevelés a büntetés-végrehajtási intézetekben. (2013). Képzés és Gyakorlat : Neveléstudományi folyóirat, 11(1-4), 163-176. https://journal.uni-mate.hu/index.php/trainingandpractice/article/view/5132