Képzés és továbbképzés az 1960-as évek pedagógiai tárgyú képein

Autor/innen

  • Lajos Somogyvári

Abstract

Jelen írás a pedagógusképzés és továbbképzés vizuális megjelenítésével foglalkozik az 1960-as évek Magyarországának neveléstudományi szaksajtójában. A pedagógiai hivatás önmagáról szóló diskurzusának fotóanyagáról van szó, mely egyszerre a csoportidentitást alakító és formáló tényező, valamint a társadalom felé mutatott kép. A fényképek elemzésében segítséget nyújtó ikonográfiai módszerek használatával a szocialista pedagógia antropológiai–világképi elemeinek feltárására kerül sor.

Literaturhinweise

Assmann, Jan (2004): A kulturális emlékezet : Írás, emlékezés és politikai identitás a korai magaskultúrákban. Budapest : Atlantisz, 2004. 313 p.

Barthes, Roland (2010): A kép retorikája. In: Vizuális kommunikáció. Szöveggyűjtemény. Szerk.: Blaskó Ágnes – Margitházi Beja, Budapest : Typotex, 2010. 109–125. p.

Bircsák Anikó (2007): Az ünnep ideje. Kerényi Károly és Gadamer. In.: Csörsz Rumen István – Szabó G. Zoltán (szerk.): „Nem sűlyed az emberiség!”…Album amoricum Szörényi László LX. születésnapjára. Budapest : MTA Irodalomtudományi Intézet, 2007. 1333–1342. pp.

Darvai Tibor (2011): A Tanító című neveléstudományi folyóirat ikonográfiai vizsgálata. 1963,1970. In.: Iskolakultúra, 2011. 21. évf. 6–7. sz. 71–86. p.

Dewey, John (1912): Az iskola és a társadalom. Budapest : Lampel, 1912. 77 p.

Dúll Andrea (2009): Edukációs helyszínek környezetpszichológiája. In.: uő.: A környezetpszichológia alapkérdései. Helyek, tárgyak, viselkedés. Budapest : L’Harmattan, 2009. 257–280. p.

Falus Iván (szerk., 2004): Bevezetés a pedagógiai kutatás módszereibe. Budapest : Műszaki Könyvkiadó, 2004. 540 p.

Fényes Hajnalka (2010): A nemi sajátosságok különbségének vizsgálata az oktatásban : A nők hátrányainak felszámolódása? Debrecen : Debreceni Egyetemi Kiadó, 2010. 277 p.

Foucault, Michel (1990): Felügyelet és büntetés. A börtön története. Budapest : Gondolat, 1990. 424 p.

Géczi János (2004): Világkép-emberkép-pedagogikum. In.: Új Pedagógiai Szemle, 2004. 54. évf. 1. sz. 69–75. p.

Gordon Győri János (2002): A tanárképzés és a tanártovábbképzés japán modellje. In.: Magyar Pedagógia, 2002. 102. évf. 4. sz. 491–515. p.

Horváth György (2004): Pedagógiai pszichológia. Budapest : Nemzeti Tankönyvkiadó, 2004. 311 p.

Wregg, E. C. (Ed., 1999): Introduction to Classroom Observation. London ; New York : Routledge, 1999. 160 p.

Kárpáti Andrea (2009): Teacher training and professional development. In.: Fazekas, K.  J., Köllő, J.  Varga (ed.): Green Book for the renewal of public education in Hungary. Budapest : Ecostat, 2009. 203–226. p.

Kelemen Elemér (2007): A budai Tanítóképző története (1869–1999). In.: uő.: A tanító a történelem sodrában. Tanulmányok a magyar tanítóság 19-20. századi történetéből. Pécs : Iskolakultúra, 1997. 60–71. p.

Kelemen Elemér (2010): A pedagógus-továbbképzési kabinettől a pedagógiai intézetig (1969-1979). In.: Iskolakultúra, 2010. 20. évf. /7–8. sz. 76–84. p.

Keller Márkus (2010): A tanárok helye. A középiskolai tanárság professzionalizációja a 19. század második felében, magyar–porosz összehasonlításban. Budapest : L’Harmattan : 1956-os Int., 2010. 288 p.

Kiss Árpád (1978): Az oktatástechnológia (pedagógiai technológia) jelentése és jelentősége. In.: Pedagógiai Szemle, 1978. 28. évf. 12. sz. 1126–1129. p.

T. Kiss Tamás (2000): A népnevelőtől a kulturális menedzserig : Fejezetek a népművelőképzés fejlődéstörténetéből. Budapest : Új Mandátum, Budapest, 2000. 194 p.

Kocsis Mihály (2003): A tanárképzés megítélése. Pécs : Iskolakultúra, 2003. 163 p.

N. Kollár Katalin  Szabó Éva (szerk., 2004): Pszichológia pedagógusoknak. Budapest : Osiris, 2004. 639 p.

Köpeczi Béla (1975): A magyar kultúra harminc éve. (1945–1975). Budapest : Kossuth, 1975. 251 p.

Kuszálik Piroska (1970): Tanárképzés-továbbképzés. In.: Korunk, 1970. 11. sz. 1669–1676. p.

Ladányi Andor (2008): A középiskolai tanárképzés története. Budapest : Új Mandátum Kiadó, 2008. 183 p.

Mérei Ferenc (1989): Társ és csoport. Budapest : Akadémiai Kiadó, 1989. 369 p.

Mihály Ildikó (2010): Iskolai szertartások. Élmények és veszélyek a diákélethez kapcsolódó rituálékban. In.: Új Pedagógiai Szemle, 2010. 60. évf. 3–4. sz. 238–245. 9.

Mitchell, William James 2008): A képi fordulat. In.:uő: A képek politikája : W. J. T. Mitchell válogatott írásai. Szeged : JATEPress, 2008. 131–155. p.

Nagy Mária (2004): Pályakezdés, mint a pedagógusképzés középső fázisa. In.: Educatio, 2004. 13. évf. 3. sz. 375–390. p.

Németh András (2003): A magyar középiskolaitanár-képzés fejlődése. A főbb nemzetközi recepciós modellek tükrében. In.: Iskolakultúra, 2003. 13. évf. 3. sz. 53–69. p.

Németh András (2012): Magyar pedagógusképzés és pedagógus szakmai tudásformák I. 1775–1945 : Nemzetközi fejlődési trendek, nemzetközi recepciós hatások. Budapest : ELTE Eötvös Kiadó, 2012. 112 p.

Parry, Richard (2008) "Episteme and Techne". In.: Zalta, Edward N.(ed.): The Stanford Encyclopedia of Philosophy. [online] [2012.12.16.] < URL: http://plato.stanford.edu/archives/fall2008/entries/episteme-techne/

Schramm, Wilbur (1962): The Newer Educational Media in the United States. U.S. National Comission for UNESCO. 1962.

Skinner, Burrhus F. (1973): A tanítás technológiája. Budapest : Gondolat, 1973. 248 p.

Smagorinsky, Peter (2010): A Vygotskian analysis of the construction of setting in learning to teach. In.: Ellis, V.  Edwards, A.  Smagorinsky, P. (eds.): Cultural-Historical Perspectives on Teacher Education and Development. Learning Teaching. New York : Routledge, 2010. 13–30. p.

Szilágyi Gábor (1999): Elemi képtan elemei. Budapest : Magyar Filmintézet, 1999. 570 p.

Wexler, Philip (1989): Curriculum in the Closed Society. In.: . Giroux, Henry – Mclaren, Peter (eds.): Critical Pedagogy, the State, and Cultural Struggle. New York : State University of New York, 1989.. 92–105.

Wulf, C. (Hrsg. 1997): Vom Menschen. Handbuch Historische Anthropologie. Weinheim : Beltz Verlag, 1997. 1160 p.

Wulf, Christoph (2004): Einleitung: Bildung in schulischen, religiösen und jugendkulturellen Ritualen. In.: Wulf et al. (Hrsg.): Bildung im Ritual. Schule, Familie, Jugend, Medien. Wiesbaden : Springer DE, 2004.. 7–23. p. doi: https://doi.org/10.1007/978-3-322-83420-1

Wulf, Cristoph – Zirfas, Jörg (2005): Bild, Wahrnehmung und Phantasie. In.: Wulf  Zirfas (Hrsg.): Ikonologie des Performativen. München : Wilhelm Fink Verlag, 2005. 7–35. p.

Veröffentlicht

2013-12-28

Ausgabe

Rubrik

Tanulmányok

Zitationsvorschlag

Képzés és továbbképzés az 1960-as évek pedagógiai tárgyú képein. (2013). Képzés és Gyakorlat : Neveléstudományi folyóirat, 11(1-4), 63-83. https://journal.uni-mate.hu/index.php/trainingandpractice/article/view/5125