Kisiskolás tanulók természetismeret-tudásának változása a „Rostock Modell” didaktikai program hatására

Autor/innen

  • Edina Malmos Debreceni Egyetem Természettudományi és Technológiai Kar, Debrecen

Abstract

A „Rostock Modell” egy nemzetközi együttműködésre épülő, a kisiskolások természettudományos gondolkodásának fejlesztését és vizsgálatát célzó didaktikai program, melynek elméleti alapját a konstruktív és kognitív pedagógiai-pszichológiai, metakognitív, affektív és a fogalmi váltásra vonatkozó alapelvek képezik. Elméleti koncepciói gyakorlati alkalmazásának hatékonyságát az általános iskola 1–4. osztályában vizsgálja. A didaktikai programot a „víz” témakörben dolgozták ki, ennek mintájára készítettük el a „Táplálkozás, életmód”, valamint a „Tájékozódás” témakörök kísérleti tanításra vonatkozó didaktikai tervét és ezekben a témakörökben vizsgáltuk a tanulók tudását. A vizsgálat eredményei a „Rostock Modell” didaktikai módszer gyakorlati alkalmazásának hatékonyságát mutatják.

Literaturhinweise

Blythe, T. (1998): The Teaching For Understanding Guide. San Francisco : Jossey-Bass Publishers, 1998. 121 p.

Bruner, J. (1973): Der Prozeß der Erziehung. Berlin : Verlag, Berlin, 1973. 128 p.

Carey, S. (1985): Conceptual change in childhood. Cambridge, MA : The MIT Press, 1985. 226 p.

Charles, C. M. (2000): The Synergetic Classroom. Joyful Teaching and Gentle Disscipline. New York : Longman, 2000. 184 p.

Clarke, S. (2001): Unlocking Formative Assessment. Practical strategies for enhancing pupils’ learning in the primary classroom. London : Hodder & Stougthon, 2001. 141 p.

Csapó Benő (2005): A komplex problémamegoldás a PISA 2003 vizsgálatban. In: Új Pedagógiai Szemle, 2005. márc. 55. évf. 3. sz. 43–52. p.

Korom Erzsébet (2005): Fogalmi fejlődés és fogalmi váltás. Budapest : Műszaki Könyvkiadó, 2005. 192 p.

Molnár Gyöngyvér (2006): A tudáskoncepció változása és annak megjelenése a PISA 2003 vizsgálat komplex problémamegoldás moduljában. In: Új Pedagógiai Szemle, 2006. jan. 56. évf. 1. sz. 75–86. p.

Revákné Markóczi Ibolya (2010): A 9-10 éves tanulók természettudományos problémamegoldó stratégiájának vizsgálata. In: Magyar Pedagógia, 2010. 110. évf. 1. sz. 53-71. p.

Tóthné Kosztin Beáta (2010): A „vízkörforgás” fogalmi fejlődésének vizsgálata a 2. és 4. osztályos tanulók körében. In: Magyar Pedagógia, 2010. 110. évf. 2. sz. 167-180. p.

Wygotsky, L. S., (1978): Mind and Society. Cambridge : MA, Harward University Press, 1978. 159 p.

Veröffentlicht

2014-06-25

Ausgabe

Rubrik

Képzés és Gyakorlat

Zitationsvorschlag

Kisiskolás tanulók természetismeret-tudásának változása a „Rostock Modell” didaktikai program hatására. (2014). Képzés és Gyakorlat : Neveléstudományi folyóirat, 12(1-2), 105-120. https://journal.uni-mate.hu/index.php/trainingandpractice/article/view/5108