Tanulási stratégiák vizsgálata a felnőttoktatásban, börtönoktatásban

Autor/innen

  • Magdolna Csukai Eötvös Loránd Tudományegyetem Állam- és Jogtudományi Kar, Budapest

Abstract

Világszerte a büntetés-végrehajtási intézetekre jellemző, hogy nagy nehézségek árán tudnak csak sikereket elérni az elítéltek társadalomba való integrálásában. Vizsgálatom során arra a problémára keresek választ, hogy sikerül-e a büntetés-végrehajtásban résztvevőket tanulásra motiválni, hogy később értékes tagjai lehessenek a társadalomnak. Ehhez mind az ember személyiségét (EPQ), mind pedig a tanulási stratégiáját (Kozéki-Entwistle-féle tanulási orientáció kérdőív) meg kell vizsgálni, hogy a kapott eredmények alapján lehetőség legyen a lehető legmegfelelőbb oktatási és nevelési módszerek kidolgozására. A bűnözői hajlamot bejósló személyiségdimenziók a várt módon mutattak szignifikáns eltérést a fogvatartottak körében. A tanulási orientáció azonban nem különbözött a várt mértékben a vizsgálati csoportokban.

Literaturhinweise

Aleku Mónika – Csordás Sándor – Pacsek József (2006): A fogvatartottak foglalkoztatásának és programlehetőségeinek jelenlegi helyzete. In: Börtönügyi Szemle 2006. 25. évf. 1. sz. 65–78. p.

Allen, J. P. (1988): Administering Quality Education in an Adult Correctional Facility. Community Services Catalyst, 1988. vol.18, no. 4, 28–29. p.

Borgulya Zoltán (2004): Utolsó esély a reintegrációhoz – börtönoktatás az EU-ban. In: Börtönügyi Szemle 2004. 23. évf. 3. sz. 65–70. p.

Boros János (2005): A hosszú tartalmú szabadságvesztés hatása a fogvatartottak személyiségére. In: Börtönügyi Szemle 2005. 24. évf. 2. sz. 19–24. p.

Buda Béla (1994): A deviáns magatartásformák visszaszorításának és megelőzésének lehetőségei. In: Münnich Iván – Moksony Ferenc (szerk.): Devianciák Magyarországon. Budapest: Közéleti Kiadó, 1994. 338 p.

Czenczer Orsolya (2008): Az oktatás, mint reszocializációs eszköz a fiatalkorúak BV intézeteiben. In: Börtönügyi Szemle 2008. 27. évf. 3. sz. 1–12. p.

Eysenck, H. J. – Eysenck S: B. G. (1975): Manual of the Eysenck Personality Questionnaire. London, 1975

Fliegauf Gergely – Ránki Sára (2008): Fogva tartott gondolatok. Budapest: L’Hartmann Kiadó, 2008. 181 p.

Garami Lajos (1997): Támogató háttér. A nevelői funkció változásáról. In: Börtönügyi Szemle 1997. 16. évf. 3. sz. 71–80. p.

Gerber, J. – Fritsch, E. J. (1995): Adult academic and vocational correctional education programs: A review of recent research literature. Journal of Offender Rehabilitation, 1995, vol. 22, no. 1-2, 119–142. p. doi: https://doi.org/10.1300/J076v22n01_08

Kabódi Csaba (1996): Alapelvek. In: Börtönügyi Szemle 1996. 15. évf. 1. sz. 1–15. p.

Kassai Attila (2008): A szakképzés speciális pedagógiai kérdései a börtönkörülmények között. In: Börtönügyi Szemle 2008. 27. évf. 3. sz. 25–33. p.

Kőszegi Szilvia (2010): A fogvatartottak oktatása és képzése. In: Börtönügyi Szemle 2010. 29. évf. 3. sz. 55–62. p.

Kulcsár Tibor (1982): Az iskolai teljesítmény pszichológiai tényezői. Budapest: Tankönyv Kiadó, 1982. 263 p.

Módos Tamás (1998): Büntetés-végrehajtási nevelés. Budapest: Rejtjel Kiadó, 1998. 144 p.

Novák Zoltán (2004): A fogvatartottak oktatása, szakképzése a BV intézetekben. In: Börtönügyi Szemle 2004. 23. évf. 4. sz. 47–58. p.

Ruzsonyi Péter (2001): Bűn – büntetés – reszocializáció. In: Belügyi Szemle 2001. 20. évf. 6. sz. 39–62. p.

Szegál Borisz (2007): Szocializáció és reszocializáció a börtönben. In: Börtönügyi Szemle 2007. 26. évf. 3. sz. 25–38. p.

Zrinszky László (1995). A felnőttképzés tudománya – Bevezetés az andragógiába. Budapest: Okker Kiadó, 1995. 258 p.

Veröffentlicht

2014-06-25

Ausgabe

Rubrik

Tanulmányok

Zitationsvorschlag

Tanulási stratégiák vizsgálata a felnőttoktatásban, börtönoktatásban. (2014). Képzés és Gyakorlat : Neveléstudományi folyóirat, 12(1-2), 23-41. https://journal.uni-mate.hu/index.php/trainingandpractice/article/view/5102