Az óvodáskorú gyerekek közeli kapcsolatai
DOI:
https://doi.org/10.17165/TP.2014.3-4.10Abstract
A tanulmányban az óvodások közeli kapcsolatrendszerének az elemzésére kerül sor. A korai kötődéselmélet tárgyalása mellett az óvodáskori kapcsolatokban azonosítható lényeges jellemzőket érintjük. Ezt követően egy kapcsolódó empirikus vizsgálatnak az eredményét ismerhetjük meg. A feltárt adatok alapján pontosabb képet kaphatunk a 4 és 7 éves korú kisgyerekek érzelmi kapcsolati szerveződésének fontosabb ismérveiről, valamint a felnőttekhez és a gyerektársakhoz fűződő ragaszkodásuk összetevőiről. Az írásban felsorolt adatok, elemzések, a rajzvizsgálattal megismert kutatási eredmények, illetve a megfogalmazott következtetések az óvodai érzelmi nevelés területéhez nyújtanak továbbgondolásra érdemes megállapításokat, valamint további empirikus vizsgálatok elvégzéséhez kiindulási támpontokat.
Literaturhinweise
Bowlby, J. (1969/1982): Attachment and Loss I.vol.: Attachment. New York : Basic Books, 425 p.
Bowlby, J. (2009): A biztos bázis. Budapest : Animula Kiadó, 151 p.
Inántsy-Pap Judit – Máth János (2004): A szülőkhöz való kötődés és az óvodai társas kapcsolatok. In: Magyar Pszichológiai Szemle, 2004. 59. évf. 2. sz. 215–229. p. doi: https://doi.org/10.1556/mpszle.59.2004.2.3
Kósáné Ormai Vera (2001): A mi óvodánk. Budapest : OKKER Kiadó, 274 p.
Mérei Ferenc – V. Binet Ágnes (1970): Gyermeklélektan. Budapest : Gondolat Kiadó, 303 p.
Main, M. – Solomon, J. (1990): Procedure for Identifying Infants as Disorganized /Disoriented during the Ainsworth Strange Situation. In: Greenberg, M.T.– Cicchetti, D.– Cummings, E.M.: Attachment in the Preschool Years. Chicago : University of Chicago Press, 121–160. p.
Raffai Jenő (2000): Megfogantam, tehát vagyok. Párbeszéd a babával az anyaméhben. Budapest : Press Publica Kiadó, 128 p.
Ranschburg Jenő (2003): Az én és a másik. Budapest : OKKER Kiadó, 136 p.
Rutter, M (1989): Attachment és a társas kapcsolatok fejlődése. In: Pszichológia, 1989. 9. évf. 1. sz. 407–435. p.
Stocker Andrea – Hargitai Rita (2007): Az anya–magzat kötődés narratív pszichológiai vizsgálata. In: Pszichológia, 2007. 27. évf. 3. sz. 239–259. p.
Vajda Zsuzsanna – Kósa Éva (2005): Neveléslélektan. Budapest : Osiris Kiadó, 564 p.
Zsolnai Anikó (2001): Kötődés és nevelés. Budapest: Eötvös József Könyvkiadó, 78 p.
Zsubrits Attila (2011): A gyermekkor kötődései. Sopron : NyME Kiadó, 161 p.
Zsubrits Attila (2012): A kisgyerekek kötődésrendszerének alakulása. In: Képzés és Gyakorlat, 2012. 10. évf. 3–4. sz. 102–116. p.
Downloads
Veröffentlicht
Ausgabe
Rubrik
Lizenz
Copyright (c) 2014 Zsubrits Attila
Dieses Werk steht unter der Lizenz Creative Commons Namensnennung - Nicht-kommerziell - Keine Bearbeitungen 4.0 International.