A szakképzés és a szakoktatás az ókorban

Autor/innen

  • István Dániel Sanda Óbudai Egyetem Trefort Ágoston Mérnökpedagógiai Központ, Budapest

DOI:

https://doi.org/10.17165/TP.2015.1-2.30

Abstract

Ez a tanulmány az ókorba kalauzolja el az olvasót; a szakképzés kezdeteit a 8–10 ezer évvel ezelőtti tárgyi emlékek alapján tárgyaljuk. Betekintünk az ókori kultúrák szakemberképzésének sajátosságaiba és a korabeli gyakorlatba. Az antik nevelés sumer, akkád, egyiptomi és zsidó vonásait vizsgáljuk, majd áttérünk a hellén és római kultúra szakemberképzésre gyakorolt hatásaira. Elemezzük és értelmezzük a kisiparosok jogállását, a mesterségek kialakulásának körülményeit és feltételeit.

Literaturhinweise

Bonner, S. F. (1977): Education in Ancient Roma. Berkeley–Los Angeles. 1977. 198 p. doi: https://doi.org/10.1525/9780520347762

Devecseri Gábor (1977): Plautus vígjátékai. Budapest : Európa Kiadó. 591 p.

Gáspár Zsuzsa – Maros Dorka (szerk. 1990): A hit asztala. Budapest : Officina Nova. 1990. 140 p.

Hahn István – Szabó Miklós (1972): Világtörténet képekben. Budapest : Gondolat Kiadó. 1972. 723 p.

Hahn István – Kákosy László – Komoróczy Géza (1995): Az ókori kelet története (Egyiptom és Elő-Ázsia) In: Hahn István (szerk.): Az ókor története II. Budapest : Nemzeti Tankönyvkiadó, 1995. 242 p.

Harmat Árpád Péter (2014): Az ókori Egyiptom történte és titkai. [2015. 02. 20.] < URL: http://tortenelemtanulas.blog.hu/2014/06/23/az_okori_egyiptom_ tortenete_es_titkai)

Harmatta János (1964): Ókori keleti történeti chrestomathia. Budapest : Nemzeti Tankönyvkiadó, 1964. 412 p.

Hésziodosz (2005): Istenek születése; Munkák és napok. Fordította Trencsényi-Waldapfel Imre. Európa Könyvkiadó, Budapest. < URL: http://mek.oszk.hu/06200/06221/#

Hodder, I. (2006): Çatalhöyük: the leopard's tale: revealing the mysteries of Turkey's ancient 'town'. London : Thames & Hudson. 2006. 288 p.

Hoffmann, E. (1962): Zur Geschichte der Berufsbildung in Deutschland. Bielefeld : W. Bertelsmann Verlag KG. 1962. 240 p.

Hoffmann Zsuzsanna (2009): Antik nevelés. Budapest : Gondolat Kiadó, 2009. 188 p.

Kákosy László (1979): Ré fiai. Az ókori Egyiptom története és kultúrája. Budapest : Gondolat Kiadó, 1979. 446 p.

Klotz, H. (1997): Die Entdeckung von Çatal Höyük – Der archäologische Jahrhundertfund. München : Beck. 48 p.

Johnson, P. (2003): Az ősi Egyiptom civilizációja. Budapest : Európa Kiadó, 2003. 277 p.

Mészáros István – Németh András – Pukánszky Béla (2002): Bevezetés a pedagógia és az iskoláztatás történetébe. Budapest : Osiris Kiadó. 248 p.

Mészáros István – Németh András – Pukánszky Béla (szerk. 2003): Neveléstörténet Szöveggyűjtemény. Budapest : Osiris Kiadó. 420 p.

Nikodém Zsigmond 82011): Çatal Hüyük – A bejárat nélküli város < URL: http://www.zsigmondnikodem.eoldal.hu/cikkek/esszek/tortenelem/catal-huyuk---a-bejarat-nelkuli-varos.html

Plautus, T. M. (1977): A hetvenkedő katona; Bacchides. Fordította: Devecseri Gábor. Magyar Helikon Kiadó, Budapest. < URL: http://mek.oszk.hu/00400/00462/#.

Polányi Imre 1976): Az ókori világ története. Budapest : Tankönyvkiadó, 1976. 368 p.

Santala, R. (2002): Pál apostol – Saul rabbi. Budapest : Bridge Mission Society, 2002. 188 p.

Stevanovic, M. (2003): Building an experimental house at Çatalhöyük in Metodology. ed esperienze fra verifica, riproduzione, comunicazione e simulazione. P. Bellintani (ed), Provincia autónoma di Trento : Social Evolution & History 9. 2010. 11-29. p.

Szentkirályi Zoltán – Détshy Mihály (1986): Az építészet rövid története. Budapest : Műszaki Könyvkiadó, 1986. 455 p.

Vergilius (1967): Összes művei. (Ford. Lakatos István) Budapest : Magyar Helikon, 1967. 558 p.

Xenophón filozófiai és egyéb írásai. (Ford. Németh György) Budapest : Osiris Kiadó, 2003. 558 p.

Zabeck, J. (2009): Geschichte der Berufserziehung und ihrer Theorie. Paderborn : Eusl Verlagsgesellschaft mbH, 2009. 798 p. [2015. 02. 20.] < URL: http://www.catalhoyuk.com/history

Veröffentlicht

2015-06-28

Ausgabe

Rubrik

Szakmai Pedagógusképzés

Zitationsvorschlag

A szakképzés és a szakoktatás az ókorban. (2015). Képzés és Gyakorlat : Neveléstudományi folyóirat, 13(1-2), 419-433. https://doi.org/10.17165/TP.2015.1-2.30