How the talented public actor is socialized by the Bible and the Quran to political and economic acts against enemies and opponents?

Autor/innen

  • Norbert Varga Nyugat-magyarországi Egyetem Benedek Elek Pedagógiai Kar, Sopron
  • Andrea Szikra Sopron

DOI:

https://doi.org/10.17165/TP.2015.1-2.27

Abstract

Societies in the 21st century find it evident to identify and socialize the talents whose top performance can promote the realization of public welfare of their nation, or having a more global aspect, of the nations of the Earth. It seems to be extremely important in the accelerated world as in the socio-economical processes we can reveal a more and more emphatic uncertainty factor that reduces the effectiveness of prognoses and risk analyses to a great extent. Only the political-economic elite are be able to reveal and heal the above mentioned social symptoms that is competent in a particular area and whose qualities can be described with the concepts of talent. Without the knowledge of the image of mankind in the Bible and the Quran we cannot formulate our opinion about the talented public actors’ correct economical-political behaviour against enemies and opponents.

Autor/innen-Biografie

  • Andrea Szikra, Sopron

    angoltanár

Literaturhinweise

Barkun, Michael: Religious Violence and the Myth of Fundamentalism. In: Weinberg, L. & Pedahzur, Ami (Eds.): Religious Fundamentalism and Political Extremism. London, Frank Cass Publisher, 2004. 55–70. p. doi: https://doi.org/10.4324/9780203010969

Czeizel, Endre: Sors és tehetség. Budapest, FITT Image és Minerva Könyvkiadó, Párbeszéd Társaság, L’Harmattan Kiadó, 1997. 297–320. p.

Csíkszentmihályi, Mihály: A fejlődés útjai. A harmadik évezred pszichológiája. Budapest, Nyitott Könyvműhely, 2008.

Dohmen, Christoph: Das Bilderverbot. Seine Entstehung u. s. Entwicklung im Alten Testament. (Bonner biblische Beiträge 62). Bonn, Königstein, Ts., Hanstein, 1985.

Eliade, Mircea: Vallási hiedelmek és eszmék története. Budapest, Osiris Kiadó, 2006.

Fitzmyer, Joseph A. S.J.: Levél a Rómaiaknak. In: Jeromos Bibliakommentár II., Az Újszövetség könyveinek magyarázata. Budapest, Szent Jeromos Katolikus Bibliatársulat, 2003. 385–443. p.

Frenkl, Róbert: Sporttehetség. In: Czeizel Endre – Gáborjáni Péter – Gyarmathy Éva – Palotás János – Százdi Antal (szerk.): Magyar Tehetséggondozó Társaság, Almanach 2002. Budapest, Petit Real, Budapest, 2002. 63–68. p.

Frenkl, Róbert: Az emberi teljesítés, mint érték, hatása az élet kiteljesedésében, a Biblia tükrében és napjainkban. In: Závoti, Józsefné (szerk.): „Amit a legkisebbel tesztek azt énvelem teszitek”. Sopron, Nyugat-magyarországi Egyetem Kiadó, 2010. 37–42. p.

Gagné, Françoys – Bégin, Jean – Talbot, Lise: How well do peers agree among themselves when nominating the gifted or talented? In: Gifted Child Quarterly, vol. 37 (no. 1.), 1993. 39–45. p. doi: https://doi.org/10.1177/001698629303700106

Gnilka, Joachim: Biblia és Korán. Budapest, Szent István Társulat, 2007.

Gyarmathy, Éva: A tehetség. Fogalma, összetevői, típusai és azonosítása. Budapest ELTE Eötvös Kiadó, 2011.

Harsányi, István: Tehetségvédelem. Budapest, Magyar Tehetséggondozó Társaság, 1994.

Landau, Erika – Tarján, T. Katalin: Bátorság a tehetséghez. Budapest, Calibra Kiadó, 1997.

Ogilvie, Eric: Gifted Children in Primary Schools. Macmillan Educ. Ltd, 1973.

Rostoványi, Zsolt: Az iszlám világ és a Nyugat. Budapest, Corvina, 2004.

Schulz, Esther: Der Mensch als Bild Gottes – der Mensch an der Grenze des Lebens. Ein Leitbild des seelsorglichen Handelns. Erfurter Theologische Studien, Band 86, Leipzig, St. Benno-Verlag, 2005.

Sisk, Dorothy A.: Leadership education for the gifted. In: Heller, K. A. – Mönks – Passow, A.H. (Eds).: International Handbook of Research and Development of Giftedness and Talent. Oxford, Pergamon, 1993. 491–505. p.

Tannenbaum, Abraham J.: Giftedness: psychosocial approach. In: Sternberg, R.J. – Davidson, J. E. (Eds.): Conceptions of Giftedness. Cambridge, Cambridge University Press, 1986. 21–52.

Terman, Lewis Madison: The physical and mental traits of gifted children. In: Tannenbaum, Abraham J. (1986): Giftedness: psychosocial approach. In: Sternberg, R. J. – Davidson, J. E. (Eds.): Conceptions of Giftedness. Cambridge, Cambridge University Press, 1924.

The Noble Qur’an. < URL: http://quran.com. Letöltve: 2014. szeptember 25.

The Sacred Bible (2009) Catholic Public Domain Version, Original Edition. Ronald L. Conte Jr., translator and editor. < URL: http://www.sacredbible.org/catholic/index.htm. Letöltve: 2014. szeptember 25.

Varga, Norbert: A Biblia és a Korán politika- és gazdaságképe. Kolozsvár – Budapest, Exit Kiadó – Marczibányi Téri Művelődési Központ, 2013.

Viviano, T. Benedict O. P.: Evangélium Máté szerint. In: Jeromos Bibliakommentár II., Az Újszövetség könyveinek magyarázata. Budapest, Szent Jeromos Katolikus Bibliatársulat, 2003. 95–161.

Wolff, Hans Walter: Az Ószövetség antropológiája. Harmat-Porta, 2001.

Wright, Addison G. – Murphy, Roland E. – Fitzmyer, Joseph A. (2003): Izrael története. In: Jeromos Bibliakommentár III., Biblikus tanulmányok. Budapest, Szent Jeromos Katolikus Bibliatársulat, 2003.

Veröffentlicht

2015-06-28

Ausgabe

Rubrik

Képzés és Gyakorlat

Zitationsvorschlag

How the talented public actor is socialized by the Bible and the Quran to political and economic acts against enemies and opponents?. (2015). Képzés és Gyakorlat : Neveléstudományi folyóirat, 13(1-2), 387-397. https://doi.org/10.17165/TP.2015.1-2.27