First Language Acquisition: the Temperament of the Mother and Preverbal Communication
DOI:
https://doi.org/10.17165/TP.2015.1-2.20Abstract
The present study made an attempt to look into the linguistic characteristics strongly related to the mother's temperament vis-à-vis the success of the early communication with their infants. By comparing percentage data we can conclude that all of the mothers characterised along the scales unstable—stable and introvert–-extrovert do use motherese strategies, out of which scenarios given by affirmative intonation, the various communication functions and the verbal paradigm were analysed. We found that the stage and the frequency at which these language features were used varied significantly and strongly depended on the mother's personality factors. We can therefore establish that mothers with different temperaments can be characterised by a different combination of language strategies facilitating first language acquisition. No mother temperament displayed a total lack of motherese elements.
Literaturhinweise
Atkinson, R. L. – Atkinson, R. C. – Smith, E. E. – Bem, J. D. (1999): Pszichológia. Budapest : Osiris Kiadó, 1999. 677 p.
Bruner, J. (1980): A kommunikációtól a nyelvig. In: Pléh Csaba (szerk.): Szöveggyűjtemény a pszicholingvisztika tanulmányozásához. Budapest: Tankönyvkiadó, 1980. 455–486. p.
Cole, M. – Cole, S.(1997): Fejlődéslélektan. Budapest: Osiris Kiadó, 1997. 141–287. p.
Csépe, Valéria: A nyelv agyi reprezentációjának fejlődési változásai és zavarai. In: Magyar Tudomány, 2005/11. 1336–1346. p.
Csertő, Aranka (1991): Én és a Másik. Kecskemét:1991. 58–61. p.
De Chateau, P. (1987): Parent-infant socialization in several Western European countries. In: Osofsky J. D (ed.): The handbook of infant development. 2nd ed. New York: Wiley, 1987. 57–210. p.
Dore, J. (1988): A beszédaktusok elsajátításának feltételei. In: Pléh Csaba – Terestyéni Tamás – Siklaki István (szerk.): Nyelv, kommunikáció, cselekvés. I-II. Budapest: Tankönyvkiadó, 1988. 260–289. p.
Gósy, Mária (1994): A beszédészlelés fejlődése. In: Fejlesztő Pedagógia, 1994/4-5. 15. évf. 4-5. sz. 10–17. p.
Halász, László és Marton, László (szerk.) (1978): Típustanok és személyiségvonások. Budapest: Gondolat Kiadó, 1978. 270. p.
Koós Kátainé, Ildikó (1998): Kommunikációs keret az első életévben: intonáció-gőgicsélés. In: Gósy, Mária (szerk.): Beszédkutatás’98. Budapest: MTA Nyelvtudományi Intézet, 1998, 58–68. p.
Lamb, M. E. (1982): What can „research experts” tell parents about effective socialization? In: Zigler, E., Lamb, M. E., & Child, I. L. (ed.): Socialization and personality development. Oxford: Oxford Unversity Press, 1982. 422–516. p.
Lengyel, Zsolt (1981): A gyermeknyelv. Budapest: Gondolat Kiadó, 1981. 340. p.
Réger, Zita (1990): Utak a nyelvhez. Budapest: Akadémiai Kiadó, 1990. 166. p.
Szanati, Dóra – Nagy, Beáta (2006): A koraszülöttség mint a preverbális képességek fejlődését befolyásoló tényező. In: Gyógypedagógiai Szemle, 2006/1. 34. évf. 1. sz. 23–37. p.
Downloads
Veröffentlicht
Ausgabe
Rubrik
Lizenz
Copyright (c) 2015 Koós Ildikó
Dieses Werk steht unter der Lizenz Creative Commons Namensnennung - Nicht-kommerziell - Keine Bearbeitungen 4.0 International.