Állandóság és változás az iskolaérettség megítélésében

Autor/innen

  • Zsuzsanna Hanák Eszterházy Károly Főiskola Tanárképzési és Tudástechnológia Kar, Eger

DOI:

https://doi.org/10.17165/TP.2015.1-2.14

Abstract

Az iskolaérettség összetett fogalom. Nemzetközi és hazai szakirodalmak különböző aspektusú tudományos eredményeket publikálnak az óvodáskorú gyermekek pszichológiai-pedagógiai vizsgálatával és fejlesztésével kapcsolatban. Vizsgálatunk célja felmérni az óvodát elhagyó gyermekek tanuláshoz szükséges részképességeinek fejlettségi szintjét, és megállapítani, van-e eltérés a pár évtizeddel ezelőtt publikált mérési eredményektől, összehasonlítva őket. A mód- szer a „Meeting Street School Screening Test”. A vizsgálati eredmények az mutatják, hogy az óvodások a motoros minták területén a legjobbak, ezt követi a vizuo-perceptuo-motoros terület, és leggyengébbek a nyelvi területen. Tehát eltérés látható: a téri pozíció látásmódja helyett a verbalitás mint részképesség mutat alacsonyabb fejlettségi szintet. Ezen eredmények tükrében módszertani ajánlások fogalmazhatóak meg az óvodapedagógia területén.

Literaturhinweise

Englbrecht, Arthur – Weigert, Hans (1996): Hogyan akadályozzuk meg a tanulási akadályok kialakulását? avagy Nem jelent akadályt a tanulási akadály! Budapest : Bárczi Gusztáv Gyógypedagógiai Tanárképző Főiskola, 1996. 184 p.

Estefánné Varga Magdolna (2002): A fejlődést befolyásoló tényezők hatása a tanulási képességekre In: Estefánné (szerk.): Esélyteremtés a pedagógiában. Eger : Ludányi BVB, 2002. 282 p.

Mönks, Franz J. – Knoers, Alphons M. P. (1993): Ontwikkelings-psychologie/Fejlődéslélektan. Szentendre : FITT IMAGE – Ego School, 1993. 164 p.

Kozma Krisztina (2014): Iskolaérettségi teszt. [2014. 08. 09.] < URL http://www.lurkovilag.hu/index.php?c=20

Porkolábné Balogh Katalin (1999): Komplex prevenciós óvodai programok. Budapest : Volán Humán Oktatási és Szolgáltató Rt., 1999. 464 p.

Porkolábné dr. Balogh Katalin–Balázsné Szűcs Judit – Szaitzné Gregorits Anna (2014): Komplex prevenciós óvodai program, Kudarc nélkül az iskolában (óvodai fejlesztő program a tanulási zavarok megelőzésére). Budapest : Flaccus Kiadó, 2014. 432 p.

Szautner Jánosné Szigeti Gizella (2005): Nebuló 1. Szolnok : Marketing Műhely KFT. 2005. 95 p.

Zsoldos Márta–Sarkady Kamilla (2001): Szűrőeljárás óvodáskorban a tanulási zavar lehetőségének vizsgálata: MSSST. Budapest : ELTE Bárczi Gusztáv Gyógypedagógiai Főiskolai Kar, 2001. 82 p.

Veröffentlicht

2015-06-28

Ausgabe

Rubrik

Képzés és Gyakorlat

Zitationsvorschlag

Állandóság és változás az iskolaérettség megítélésében. (2015). Képzés és Gyakorlat : Neveléstudományi folyóirat, 13(1-2), 221-230. https://doi.org/10.17165/TP.2015.1-2.14