A környezeti nevelés elmélete és gyakorlata

Autor/innen

  • Lajosné Csenger Nyugat-magyarországi Egyetem Öveges Kálmán Gyakorló Általános Iskola, Győr

DOI:

https://doi.org/10.17165/TP.2015.1-2.11

Abstract

A fenntartható fejlődésből, mint globális kérdésből kiindulva nemzetközi és hazai egyezmények és dokumentumok biztosítják az elméleti alapokat a tanulók környezettudatosságra nevelésének iskolai gyakorlatához. A környezeti nevelésre azért kell különös hangsúlyt fektetni, mert szerepet játszik a környezettel kapcsolatos értékek, attitűdök, érzelmek kialakításában és formálásában, a környezet megóvása iránti elhivatottság megalapozásában, hozzájárul a környezettel kapcsolatos problémák felfedezéséhez, az azokat előidéző okok feltárásához, a megoldáshoz szükséges készségek kialakulásához, a tapasztalatszerzéshez, az elsajátított ismeretek alkalmazásához. A Nemzeti alaptantervek (1995–2012) által megfogalmazott célok és feladatok csak a pedagógiai kultúra megújulása, új tanulási környezet implementációja, interdiszciplináris szemlélet segítségével érhetők el.

Literaturhinweise

A 110/2011. Kormányrendelet (http://net.jogtar.hu)

A 130/1995. Kormányrendelet (http://net.jogtar.hu)

Az 1993.évi LXXIX. törvény (http://net.jogtar.hu)

A 2011.évi CXC. törvény (http://net.jogtar.hu)

A 202/2007. Kormányrendelet (http://net.jogtar.hu)

A 243/2003. Kormányrendelet (http://net.jogtar.hu)

Kováts-Németh Mária (2010): Az erdőpedagógiától a környezetpedagógiáig. Pécs : Comenius, 2010. 313 p.

Kováts-Németh Mária (2013): Kultúra és nevelés. Komarno : Felnőttképzési Intézet Kht., 2013.

Nánási Irén (szerk.) (2005): Humánökológia: a természetvédelem, a környezetvédelem és az embervédelem tudományos alapjai és módszerei. Budapest : Medicina Kiadó, 2005. 543 p.

Németh Viktória Mária (2010): Környezeti tényezők hatása a fogyasztásra, fogyasztókra. Fenntarható fogyasztás. (Kézirat) In: Lehet Más a Világ! Közösségi portál. [online] Zöld Pók Alapítvány [2014. május 10.] < URL: http://lmv.hu/node/5176

Nemzeti Fenntartható Fejlődési Keretstratégia 2012-2024. In: Nemzeti Fenntartható Fejlődési Tanács honlapja. [online] [2014. május 11.] < URL: http://nfft.hu/nemzeti-fenntarthato-fejlodesi-keretstrategia

Vásárhelyi Judit (szerk.) (2010): Nemzeti Környezeti Nevelési Stratégia. Magyar Környezeti Nevelési Egyesület [online][2014.május12] < URL: http://www.mme.hu/binary_uploads/5_kornyezeti_neveles/Nemzeti_ Kornyezeti_Nevelesi_Strategia_3._kiadas_2010_Magyar_Kornyezeti_ Nevelesi_Egyesulet.pdf

Rákosi Judit (2014): Az első és második Nemzeti Környezetvédelmi Program. [online] [2014. május 16.] < URL: http://www.koztegy.hu/archiv/2004/Rakosi.htm

Rosta István (2008): A tudomány történetéből – világproblémák, globalizáció. A Római Klub három jubileuma 2008-ban. In: Magyar Tudomány [online] 2008. december [ 2014. május 16.] < URL: http://www.matud.iif.hu/08dec/10.htm

Schumacher, Ernst F. (1991): A kicsi szép. Budapest : Közgazdasági és Jogi Könyvkiadó, 1991.

Szarka László (2014): Elektromágneses geofizika, Föld- és környezettudomány. Budapest : MTA, 2014. 47 p.

Tanulás a Fenntarthatóságért Évtizede. In: UNESCO honlapja [online] [2014. május 11.] < URL: http://portal.unesco.org/education/en/ev.php%URL_ID=27234&URL_DO= DO_TOPIC&URL_SECTION=201.html

Veröffentlicht

2015-06-28

Ausgabe

Rubrik

Képzés és Gyakorlat

Zitationsvorschlag

A környezeti nevelés elmélete és gyakorlata. (2015). Képzés és Gyakorlat : Neveléstudományi folyóirat, 13(1-2), 181-194. https://doi.org/10.17165/TP.2015.1-2.11