A pedagógiai szervezési feltételek optimalizációja a gyermek első évfolyamba való beilleszkedésének kontextusában
DOI:
https://doi.org/10.17165/TP.2015.1-2.1Abstract
A tanulmány az általános iskola első osztályában megvalósuló tanulási-tanítási folyamat specifikumaival, a pedagógiai szervezési feltételek optimalizációjával foglalkozik a gyermek új környezetbe való beilleszkedésének kontextusában. A szerzők figyelmének fókuszában a fejlesztő környezet kialakításához szükséges azon elvek elemzése áll, amelyek segítségével megteremthető a gyermek számára az érzelmi biztonság, hogy legyőzhesse az ismeretlen környezet által kialakult bizonytalanság-érzését, valamint biztosítható a gyermek testi és lelki egészségének megóvása. Az óvodásból lett kisdiák ugyanis csak harmonikus környezetben képes jó teljesítményt nyújtani, és érzelmi biztonságban tud igazán megnyílni. Ezáltal a pedagógus egyik fontos feladata az iskolába lépéskor az adaptációs időszak megkönnyítése, s ezzel együtt a fejlesztő környezet jól átgondolt kialakítása.
Literaturhinweise
Alesandrovna, Gerasimova (2013): Socialno-psichologičeskaja adaptacija pervoklassnikov kak uslovije uspešnovo obučenija mladšich školnikov. In: Pervoe szentyjabrja. [online] Moskva. 2014. 09. 10. [2014. 11. 12.] < URL: http://festival.1september.ru/articles/534484/.
Bogomolova, Maria (2013): Trudnosti adaptacii pervoklassnikov k škole. In: Saburčev, Anton–Malafeeva, Ekaterina−Kuzmicsev, Aleksej−Kaljuzsnij, Aleksej: Adaptacija učaščichsja vsech stupenej obrazovania v uslovijach sovremennogo obrazovatelnogo processa. Materialy IX. Vserossijskoj naučno-praktičeskoj konferencii s meždunarodnym učastiem. Arzamas : Nižegorodskij gosudarstvennij universitet N.I. Lobačevskogo, Arzamasskij filial, 2013. 206−208. p.
Čeprasova, Svetlana (2012): Adaptacija rebjonka k škole. In: Nacsalnaja skola. [online] Moskva. 2014. 02.25. [2014. 10. 23.] < URL: http://nsportal.ru/nachalnaja-shkola/psikhologiya/adaptatsiya-rebenka-k-skole-1
Genndevna, Svetlana Misichina. (2012) Puti uspešnoj adaptacii pervoklassnikov k škole. In: Pervoe szentyjabrja [online] Moskva. 2014. 05.14. [2014. 09. 08.] < URL: http://nsportal.ru/nachalnaya-shkola/dlya-kompleksov-detskii-sad-nachalnaya-shkola/puti-uspeshnoy-adaptacii
Cholodova, Viktorija (2010): Programma: Adaptacija pervoklassnikov k škole. Orsk Sredňaja občšeobrazovatelnaja škola №38, 23 − 29. p.
Korotajeva, Marina (2008): Adaptacija k škole. In: Adalin. [online] Moskva. 2014. 01. 25. [2014. 09. 08.] < URL: http://adalin.mospsy.ru/l_04_00/1_04_05.shtml
Kutálková, Jana (2004): První třídou bez problému. Praha : Galén, 2004. 161 p.
Linhartová, Dana (2008): Psychologie pro učitele. 2. vyd. Brno : Mendelova zemědělská a lesnická univerzita v Brně, 2008. 257 p.
Margitics Ferenc − Pauwlik Zsuzsa (2006): Megküzdési stratégiák preferenciájának összefüggése az észlelt szülői nevelői hatásokkal. In: Magyar Pedagógia. Budapest. [online] 2006. 106. évf. 1. sz. 43–62. p. 2006. 02.22. [2014. 10. 10.] < URL: http://www.magyarpedagogia.hu/document/Margitics-Pauwlik_MP1061.pdf
Masanskaja, Alena–Samsonova, Maria Georgievna (2013): Problema adaptacii rebjonka-pervoklassnika k uslovijam školnovo obučenija. Metodičeskij material. Krasnojarsk : 2013. 85 p.
Nravdorub, Pavel (2013): Psichologičeskaja adaptacija pervoklassnikov k škole. In: Dietya. [online] Moskva. 2014. 01.12. [2014. 02.08.] < URL: http://www.chudo-dieta.com/semiya-i-dom/uyut-i-garmoniya/roditeli-i-deti/2675-psihologicheskaya-adaptatsiya-pervoklassnikov-k-shkole
Polivanova, Katerina Nikolajevna (2009): Šestiletki. Diagnostika gotovnosti k škole. Moskva: EKSMO, 2009. 126 p.
Řezáč, Ján (1998): Sociální psychologie. Brno : Paido, 1998. 111 p.
Ronkovicsné Faragó, Eszter−Gergely Katalin Andrea (2012): Az óvoda-iskola átmenet pedagógiája. In: Hét aranyalma. Budapest : ERFO Nonprofit Kft, 2012. 87–113. P.
Sazonova, Natalja Pavlovna (2009): Doškoľnaja pedagogika. Kurz lekcij. SanktPeterburg: Detstvo-Press. 125 p.
Sidorov, Pavel Ivanovics−Parnjakov, Vladimir Aleksandrovič (2012): Vvedenie v kliničeskju psichologuju. Adaptacija rebjonka k škole. [online] 2014.02.15. [2014. 03.08.] < URL: http://medbookaide.ru/books/fold1002/book2105/p60.php
Slezáková, Tatiana (2012): Spoločne do školy. Bratislava : Iris, 2012. 108 p.
Slezáková, Tatiana – Kurincová, Viera (2013): Modelovanie edukačného prostredia v začiatočnom vyučovaní v kontexte adaptácie dieťaťa na rolu školáka. In: Integrowanie dzialan dydaktyczno-wychowawczych w edukacji elementarnej. Praca zbiorovawa. Katowice : 2013. 10−19. p.
Slezáková, Tatiana – Tirpáková, Anna (2006): Adaptácia dieťaťa na školu. Súčasné pohľady na pedagogickú teóriu skum. Nitra : 2006. 191 p.
Tirinova, Olga Ivanovna (2010): Slagaemie uspešnoj adaptacii. In: Pačatkovaja škola. 2010. 3.évf. 8.sz. 45−48.p.
Vágnerová, Mária (1996): Komplexní problematika školního neprospěchu. Liberec : Technická univerzita, 1996. 96 p.
Vágnerová, Mária (2005): Vývojová psychologie I. Dětsví a dospívání. Praha : Karolinum, 2005. 467 p.
Vekerdy Tamás (2001): Gyerekek, óvodák, iskolák. Budapest : Saxum Kiadó Kft, 2001. 161 p.
Voroncov, Aleksej (2009): Systema Elkonin–Davydova. Pedagogičeskije uslovija realizacii adaptacionnoho perioda v pervom klasse škol razvivajučšeho obučenija. In: Nacsalnaja skola [online] Moskva. 2014. 03.01. [2014. 03.08.] < URL: http://nsc.1september.ru/articlef.php?ID=200801308
Downloads
Veröffentlicht
Ausgabe
Rubrik
Lizenz
Copyright (c) 2015 Borbélyová Diana, Slezáková Tatiana
Dieses Werk steht unter der Lizenz Creative Commons Namensnennung - Nicht-kommerziell - Keine Bearbeitungen 4.0 International.