The Dimensions of Educational Evaluation

Autor/innen

  • István Szőköl J. Selye University
  • Kinga Horváth J. Selye University

DOI:

https://doi.org/10.17165/TP.2016.3-4.16

Abstract

By analysing the functions of educational evaluation we aimed to arrive at defining the dimensions of educational evaluation that offer insight into the process, resources, methods of evaluation from different perspectives – the dimensions. In this context, I defined three dimensions of educational evaluation: the personality dimension, where the levels of relationships between the object and the subject of educational evaluation are examined, the didactic dimension, the aim of which is to optimize the process of teaching and learning through the function of feedback, and the social dimension, the point of which is to enrich evaluation with the achievements of modern science, technology and social relations.

Autor/innen-Biografien

  • István Szőköl, J. Selye University

    associate professor, vice dean
    szokoli@ujs.sk

  • Kinga Horváth, J. Selye University

    associate professor, dean
    horvathki@ujs.sk

Literaturhinweise

Benedek, A. (2014). A vizualitás új lehetőségei a felnőttkori tanulásban. In: Neveléstudomány: Oktatás Kutatás Innováció II, (1) pp. 21–29.

Golnhofer, E. (2003). Pedagógiai értékelés. In Falus, I. 2003. Didaktika. Budapest: Nemzeti Tankönyvkiadó. pp. 385–417.

Horváthová, K., Manniová, J. (2008). Úvod do školského manažmentu. Ivánka pri Dunaji: Axima.

Horváthová, K. – Szőköl, I. (2013). Kontrola a hodnotenie žiackych výkonov v národnostných školách na Slovensku. Monographiae Comaromienses 9., Komárno: Univerzita J. Selyeho

Kolář, Z., Šikulová, R. (2009). Hodnocení žáků. Praha: Grada Publishing. Petty, G. (1996). Moderní vyučování. Praha: Portál.

Sršníková, D. (2011). Vplyv spätnej väzby na komunikatívnu a lingvistickú úroveň zručnosti písania v anglickom jazyku. Dizertačná práca. Brno MU, Filozofická fakulta

Szarka, K. – Brestenská, B. – Juhász, Gy. (2015). Analýza aspektov hodnotenia autentických výstupov a komplexného monitorovania žiackych prác v chémii. In: Didaktika chemie a její kontexty: 24. Mezinárodní konference o výuce chemie. Brno: Masarykova univerzita, CD-ROM

Szőköl, I. (2016). Educational evaluation in contemporary schools. Szeged: Belvedere Meridional. doi: https://doi.org/10.14232/belvbook.2016.58523

Turek, I. (2008). Didaktika. Bratislava: Iura Edition.

Varga, L. (2015). Új tudomány születőben: kisgyermekkori neuropedagógia. In: Juhász, György, Nagy, Ádám, Strédl, Terézia, Tóth-Bakos, Anita (szerk.): A Selye János Egyetem 2015-ös “Innováció és kreativitás az oktatásban és a tudományban” Nemzetközi Tudományos Konferenciájának tanulmánykötete. Komárno, SR: Univerzita J. Selyeho

Varga, L. (2013). Az első évek örökké tartanak. In: Kurucz Rózsa (szerk.): Hidak és párhuzamok a 175 éves közép-európai és magyarországi óvóképzés történetében: konferencia. Pécsi Tudományegyetem Illyés Gyula Kar, Szekszárd

Vass, V. (2015). Creative School: Renewing Leadership for Creativity. In.: Tadeusz Marek, Waldemar Karwowski, Marek Frankowicz, Jussi Kantola, Pavel Zgaga (eds.): Human Factors of a Global Society: A System of Systems Perspective. Education in Modern Society. Florida, US: CRC Press, Taylor and Francis Group. pp. 969–974.

Veröffentlicht

2016-12-22

Ausgabe

Rubrik

Angol nyelvű tanulmányok

Zitationsvorschlag

The Dimensions of Educational Evaluation. (2016). Képzés és Gyakorlat : Neveléstudományi folyóirat, 14(3-4), 247-256. https://doi.org/10.17165/TP.2016.3-4.16