Élménypedagógia a minőségi időskorért

Autor/innen

  • Beáta Csimáné Pozsegovics Kaposvári Egyetem Pedagógiai Kar, Neveléstudományi Intézet
  • Edina Sáriné Csajka Kaposvári Egyetem Pedagógiai Kar, Neveléstudományi Intézet

DOI:

https://doi.org/10.17165/TP.2017.4.7

Abstract

Az idősek körében tapasztalható negatív folyamatok lassításában jelentős szerepet tölthetnek be a közös játékok, melyek az idős emberek számára is új tapasztalatokat, fejlődési lehetőségeket kínálnak. A Mintaprogram a minőségi időskorért című program keretében Alsómocsoládon az Őszi Fény Idősek Otthonának lakói számára terveztünk egy 5 alkalomból álló, élménypedagógiai gyakorlatokat tartalmazó tréningsorozatot. A számos korlát miatt, ami jellemezte az időseket, elsősorban olyan tevékenységeket választottunk ki, amelyekben szinte mindenki részt tudott venni. Tapasztalataink azt mutatták, hogy a szeretetteljes hangulatban, vidáman eltöltött órák feltöltötték az időseket, szívesen vettek részt a feladatokban, nem jelentett számukra problémát a napirend megváltoztatása, sőt felvillanyozta őket a változatosság. Az élménypedagógia módszertanát tekintve figyelembe kellett venni a speciális korcsoportot, mely nem a nekik szóló feladatokban, hanem a megoldási időkben és az egyénekre való odafigyelésben tért el leginkább a gyerekkorosztályhoz képest. Bár az élménypedagógia – ha ragaszkodunk a pedagógia szószerinti fordításához – gyerekeknek szól, mégis eddigi tapasztalataink során minden korosztály esetében sikert arat, így az időseknél is.

Autor/innen-Biografien

  • Beáta Csimáné Pozsegovics, Kaposvári Egyetem Pedagógiai Kar, Neveléstudományi Intézet

    pozsegovics.beata@ke.hu

  • Edina Sáriné Csajka, Kaposvári Egyetem Pedagógiai Kar, Neveléstudományi Intézet

    csajka.edina@ke.hu

Literaturhinweise

Liddle, M. D. (2009). Tanítani a taníthatatlant – élménypedagógiai kézikönyv. Budapest: Pressley Ridge Magyarország Alapítvány.

Somorjai, I. – Török, E. (2006). A játék lendületbe hoz - Közösségi játékok időseknek. H.n.: Ifjúsági, családügyi, szociális és esélyegyenlőségi minisztérium, Jász-Nagykun-Szolnok megye Esély Szociális Közalapítványa Regionális Szellemi Forrásközpont.

Veröffentlicht

2017-12-16

Ausgabe

Rubrik

Képzés és Gyakorlat

Zitationsvorschlag

Élménypedagógia a minőségi időskorért. (2017). Képzés és Gyakorlat : Neveléstudományi folyóirat, 15(4), 69-82. https://doi.org/10.17165/TP.2017.4.7