Az iskolai teljesítményt megalapozó/befolyásoló készségek és képességek alakulása az óvodáskor végén, iskoláskor kezdetén

Autor/innen

  • Anikó Benyák Széchenyi István Egyetem Apáczai Csere János Kar Tanár-és Tanítóképző Tanszék
  • Mariann Mazurné Kiss Üllői Árpád Fejedelem Általános Iskola

DOI:

https://doi.org/10.17165/TP.2017.4.1

Abstract

Tanulmányunkban az alap kultúrtechnikák elsajátításhoz szükséges kognitív pszichikus funkciók előszűrésére vonatkozó adatokat tekintjük át. A vizsgált intézményben a gyógypedagógus által végzett előszűrés minden első osztályos tanulót érint. Tíz év távlatában öt évfolyamot kiválasztva vázoljuk fel az eredményeket, külön összehasonlítva az elvárt szint alatt, illetve fölött teljesítő tanulók összetételét nem és életkor szerint.

Autor/innen-Biografien

  • Anikó Benyák, Széchenyi István Egyetem Apáczai Csere János Kar Tanár-és Tanítóképző Tanszék

    benyak.aniko@sze.hu

  • Mariann Mazurné Kiss, Üllői Árpád Fejedelem Általános Iskola

    mazurnekm@freemail.hu

Literaturhinweise

Benyák, A. (2007). A hiperaktivitás háttértényezőinek vizsgálata alsó tagozatos tanulóknál. [Doktori disszertáció]. Debreceni Egyetem, Debrecen.

Fodorné Földi, R. (2004). Hiperaktivitás és tanulási zavarok. Pécs: Comenius Bt.

Gyarmathy, É. ‒ Kucsák, J. (2012). A digitális bennszülöttek képességprofilja. A mérési eljárások, a linearitás és a hagyományos iskolai tanítás alkonya. Iskolakultúra, 21. évf. 3. sz. pp. 43‒53.

Kocsis, L. ‒ Rosta, K. (2006). Ez volnék én? Budapest: Logopédiai Kiadó.

Lakatos K. (2001). Korai szenzomotoros fejlesztés a Budapesti Hidroterápiás Gimnasztika (BHRG) Alapítvány Központjában az 1999–2000. évben. Fejlesztő Pedagógia, 12. évf. 6. sz. pp. 6‒20.

Marton, L. M. (1970). Tanulás, vizuális-poszturális testmodell és a tudat kialakulása. Magyar Pszichológiai Szemle, 27. köt. 2. sz. pp 182‒199.

Nagy, J. (2002). Diagnosztikus Fejlődésvizsgáló Rendszer. Tájékoztató az első osztályosok diagnosztikus vizsgálatáról. Budapest.

Porkolábné Balogh, K. (1988). A tanulási képességet meghatározó pszichikus funkciók fejlődése, a tanulási nehézségek korai felismeréséneklehetőségei, a fejlesztés perspektívái. In: Porkolábné Balogh, K., Iskolapszichológia, (pp. 159‒186). Budapest: Tankönyvkiadó.

Porkolábné Balogh, K. (1998). Módszerek a tanulási zavarok csoportos szűrésére és korrekciójára. Iskolapszichológiai módszertani füzetek 17. sz. Budapest: ELTE.

Ranschburg, J. (2002). A világ megismerése óvodáskorban. Budapest: Okker Kiadó.

Rosta, K. ‒ S. Pintye, M. (1995). A mozgás-és testsémafejlesztés összefüggései és szerepük a diszlexia prevencióban beszédsérült gyermekeknél. Gyógypedagógia Szemle, 23. évf. 4. sz. pp. 279‒288.

Szauterné, Sz. G. (2006). Képességfejlesztő program a kisiskoláskori tanulási zavarok korrekciójához I. Szolnok: Marketing Kiadó.

Veröffentlicht

2017-12-16

Ausgabe

Rubrik

Tanulmányok

Zitationsvorschlag

Az iskolai teljesítményt megalapozó/befolyásoló készségek és képességek alakulása az óvodáskor végén, iskoláskor kezdetén. (2017). Képzés és Gyakorlat : Neveléstudományi folyóirat, 15(4), 7-16. https://doi.org/10.17165/TP.2017.4.1