Az iskolai teljesítményt megalapozó/befolyásoló készségek és képességek alakulása az óvodáskor végén, iskoláskor kezdetén
DOI:
https://doi.org/10.17165/TP.2017.4.1Abstract
Tanulmányunkban az alap kultúrtechnikák elsajátításhoz szükséges kognitív pszichikus funkciók előszűrésére vonatkozó adatokat tekintjük át. A vizsgált intézményben a gyógypedagógus által végzett előszűrés minden első osztályos tanulót érint. Tíz év távlatában öt évfolyamot kiválasztva vázoljuk fel az eredményeket, külön összehasonlítva az elvárt szint alatt, illetve fölött teljesítő tanulók összetételét nem és életkor szerint.
Literaturhinweise
Benyák, A. (2007). A hiperaktivitás háttértényezőinek vizsgálata alsó tagozatos tanulóknál. [Doktori disszertáció]. Debreceni Egyetem, Debrecen.
Fodorné Földi, R. (2004). Hiperaktivitás és tanulási zavarok. Pécs: Comenius Bt.
Gyarmathy, É. ‒ Kucsák, J. (2012). A digitális bennszülöttek képességprofilja. A mérési eljárások, a linearitás és a hagyományos iskolai tanítás alkonya. Iskolakultúra, 21. évf. 3. sz. pp. 43‒53.
Kocsis, L. ‒ Rosta, K. (2006). Ez volnék én? Budapest: Logopédiai Kiadó.
Lakatos K. (2001). Korai szenzomotoros fejlesztés a Budapesti Hidroterápiás Gimnasztika (BHRG) Alapítvány Központjában az 1999–2000. évben. Fejlesztő Pedagógia, 12. évf. 6. sz. pp. 6‒20.
Marton, L. M. (1970). Tanulás, vizuális-poszturális testmodell és a tudat kialakulása. Magyar Pszichológiai Szemle, 27. köt. 2. sz. pp 182‒199.
Nagy, J. (2002). Diagnosztikus Fejlődésvizsgáló Rendszer. Tájékoztató az első osztályosok diagnosztikus vizsgálatáról. Budapest.
Porkolábné Balogh, K. (1988). A tanulási képességet meghatározó pszichikus funkciók fejlődése, a tanulási nehézségek korai felismeréséneklehetőségei, a fejlesztés perspektívái. In: Porkolábné Balogh, K., Iskolapszichológia, (pp. 159‒186). Budapest: Tankönyvkiadó.
Porkolábné Balogh, K. (1998). Módszerek a tanulási zavarok csoportos szűrésére és korrekciójára. Iskolapszichológiai módszertani füzetek 17. sz. Budapest: ELTE.
Ranschburg, J. (2002). A világ megismerése óvodáskorban. Budapest: Okker Kiadó.
Rosta, K. ‒ S. Pintye, M. (1995). A mozgás-és testsémafejlesztés összefüggései és szerepük a diszlexia prevencióban beszédsérült gyermekeknél. Gyógypedagógia Szemle, 23. évf. 4. sz. pp. 279‒288.
Szauterné, Sz. G. (2006). Képességfejlesztő program a kisiskoláskori tanulási zavarok korrekciójához I. Szolnok: Marketing Kiadó.
Downloads
Veröffentlicht
Ausgabe
Rubrik
Lizenz
Copyright (c) 2017 Benyák Anikó, Mazurné Kiss Mariann
Dieses Werk steht unter der Lizenz Creative Commons Namensnennung - Nicht-kommerziell - Keine Bearbeitungen 4.0 International.