Audience Education, Concert Pedagogy – Hans Krása’s Children’s Opera: Brundibár

Autor/innen

  • Bence Asztalos Eötvös Loránd University Faculty of Primary and Pre-School Education, Department of Music

DOI:

https://doi.org/10.17165/TP.2017.3.7

Abstract

The objective of a symphony orchestra’s musical education programme is to establish accurate and long term experience in schoolchildren and young people, which encourages them to appreciate classical music later in life. Such a programme leads students into the world of instruments and music, provides an enjoyable and at the same time useful extension to regular music classes. Brundibár, an extremely touching and tragic children’s opera by Hans Krása, has played a special role in the children’s opera series of the Budapest Festival Orchestra’s (BFO) educational program. This essay is evoking the origins of the opera, the circumstances of the first performances in Theresienstadt, and the recent performances by BFO.

Autor/innen-Biografie

  • Bence Asztalos, Eötvös Loránd University Faculty of Primary and Pre-School Education, Department of Music

    DLA, Senior lecturer
    asztalos.bence@tok.elte.hu

Literaturhinweise

/2012. (VI. 4.) Kormányrendelet. A Nemzeti alaptanterv kiadásáról, bevezetéséről és alkalmazásáról, Magyar Közlöny, 2012. 66.sz., 10635-10848.

Belinszky, A. (2015a). Hogyan segíthet a zene? – egy autizmusbarát koncert tapasztalatai, [online] http://playliszt.reblog.hu/egy-autizmusbarat-koncert-tapasztalatai [25.05.2017]

Belinszky, A. (2015b). Éjféli történet, [online] http://playliszt.reblog.hu/ejfeli-tortenet [25.05.2017]

Csikszentmihalyi, M. (1990). Flow: The Psychology of Optimal Experience, New York: Harper and Row.

Gerron, Kurt (1944). Theresienstadt: A Documentary Film of the Jewish Resettlement, https://www.youtube.com/watch?v=peFW4_P78AI [25.05.2017]

Kim, J., Wigram, T. & Gold, C. (2009). Emotional, motivational and interpersonal responsiveness of children with autism in improvisational music therapy, Autism, 13/4 p. 389–409 https://doi.org/10.1177/1362361309105660

Kodály, Z. (1982). Visszatekintés II, Budapest: Zeneműkiadó.

Retkes, A. and Várkonyi, T. (2010, ed.). Zene, művészet, piac, fogyasztás – NKA kutatások 5., Budapest: Kultindex.

Trencsényi, L. (2013). Művészeti neveléstől a gyermekkultúráig, Budapest-Szekszárd: PTE IGYK Gyermekkultúra Kutatócsoport.

Veröffentlicht

2017-10-25

Ausgabe

Rubrik

Tanulmányok

Zitationsvorschlag

Audience Education, Concert Pedagogy – Hans Krása’s Children’s Opera: Brundibár. (2017). Képzés és Gyakorlat : Neveléstudományi folyóirat, 15(3), 85-91. https://doi.org/10.17165/TP.2017.3.7