A századforduló vizuális oktatásának párhuzamai a korabeli művészeti tendenciákkal

A klasszikus rajzoktatás és a romantikában gyökerező, szabadabb vizuális kifejezés dialektikája a századforduló vizuális nevelésében

Autor/innen

  • Gergely Balla PPKE BTK VJTK

DOI:

https://doi.org/10.17165/TP.2019.1.2

Abstract

A századfordulón aktuális vizuális oktatással kapcsolatos szakmai kérdések, viták, gondolatok és a felsoroltak mentén megfogalmazott tantervek jellemezhetik legjobban a vizualitásról való (akár szakmai megalapozottságú), és ezáltal a polgárság szélesebb rétegét érintő, általánosan ható vizuális és művészeti közgondolkodást.
A századfordulón – szerencsénkre – szakmai kérdések mentén vita alakult ki a rajzoktatásról. A véleményben hozzávetőlegesen két pártra szakadt rajztanárok a Rajztanárok nagygyűlésén; az előadásban bemutatott és mellékelt vitatételek felsorolásában fogalmazták meg elképzeléseiket a rajzoktatásról, mely elképzelések rendre reflektálnak a korabeli vizualitás és művészet aktualitásaira.

Autor/innen-Biografie

  • Gergely Balla, PPKE BTK VJTK

    muvtori.balla@gmail.com

Literaturhinweise

Bálványos, H. – Sánta, L. (2003). Vizuális megismerés, vizuális kommunikáció. Budapest: Balassi.

Kohlman, A. (1905). Iskolai kiállítások Az Amatőr, 2. év. 19. sz. pp. 218.

Sz.S. (1905) (monogrammal jelölt ismeretlen szerző) A Magyar rajztanárok nagygyűlése, közlemény. Magyar Paedagogia (A Magyar Pedagógiai Társaság havi folyóirata) 14. évf. 6– 7. sz. pp. 228–229.

Veröffentlicht

2019-03-13

Zitationsvorschlag

A századforduló vizuális oktatásának párhuzamai a korabeli művészeti tendenciákkal: A klasszikus rajzoktatás és a romantikában gyökerező, szabadabb vizuális kifejezés dialektikája a századforduló vizuális nevelésében. (2019). Képzés és Gyakorlat : Neveléstudományi folyóirat, 17(1), 15-24. https://doi.org/10.17165/TP.2019.1.2