Szárnyakkal megkapni és repülve elengedni… avagy biológia tehetségek támogatása a gimnáziumunkban
DOI:
https://doi.org/10.17165/TP.2019.2.7Abstract
Minden emberi közösség kiemelten kezeli tehetségeit, azok megtalálását, fejlesztését, segítését, hiszen jövőjük alakulását sokban befolyásolhatják gondolkodásukkal, alkotásukkal, tevékenységeikkel. Amióta iskola létezik, azóta a pedagógusok felfigyelnek a tehetségekre, foglalkoznak azokkal. A legnagyobb felelősség e téren ránk, azaz a pedagógusokra, rajtuk keresztül az iskolákra hárul. 2008-ban az Országgyűlés egységesen megszavazta a Nemzeti Tehetség Program elindítását, ami fordulatot hozott a tehetségekkel való foglalkozás terén magyarországi viszonylatban. Az akkor pályakezdő pedagógusok ma már hitvallásukkal támogatva, felnőve a feladathoz segítik fiatalabb kollégáikat. Szaktanárokból álló erős szakmai teamek, tehetségpontok születtek jó gyakorlatokkal, melyeket egymás között megosztanak. A Százhalombattai Arany János Általános Iskola és Gimnázium többcélú, összetett intézmény, tehetséggondozásunk a Zsolnai-módszer bevezetésével kezdődött 1986-ban. A folyamatosan megengedőbbé váló oktatási környezetben változtak, bővültek profiljaink, színesedett kínálatunk. 2001-től került bevezetésre nyolcévfolyamos gimnáziumi képzésünkben a 9. évfolyamtól az emelt szintű természettudományi oktatás (kémia, biológia), majd a NAT módosításával, a kötelező kerettantervek bevezetésével 2014-től felmenő rendszerben a biológia emelt szintű képzés. A diákok tehetségének kibontakozását megalapozó, segítő kötelező órák mellett nagy figyelmet fordítunk a tehetségek támogatását szolgáló tanórákon kívüli lehetőségekre. Írásomban az intézményünk fejlődését és a jelenlegi, tanórán kívüli lehetőségként bevált jó gyakorlatainkat szeretném bemutatni biológiaoktatásunk területén.
Literaturhinweise
Balogh, L. (2012). Komplex tehetségfejlesztő programok. Debrecen: Didakt Kiadó.
Sz. N. (2014). Az a cél, hogy a tehetség fölött mindig süssön a nap. Interjú Balogh Lászlóval, a Magyar Tehetséggondozó Társaság (MTT) és a Magyar Tehetségsegítő Szervezetek Szövetségének elnökével. [online] http://tehetseg.hu/interjuk/cel-hogy-tehetseg-folott-mindig-susson-nap [2014. szept. 19.]
Báthory, Z. (2001). Maratoni reform. Budapest: Önkonet.
Czeizel, E.(1997). Sors és tehetség. Budapest: Fitt Image-Minerva Kiadó
dr. Horváthné dr. Hidegh, A. (szerk.)(2009). Nézz körül! A százhalombattai természet- és környezetvédelem diákléptekkel. Százhalombatta: Fontpress Kft.
N. Kollár, K. – Szabó, É. (2004). Pszichológia pedagógusoknak. Budapest: Osiris Kiadó.
Zsolnai, J.(1996). A pedagógia új rendszere címszavakban. Budapest: Nemzeti Tankönyvkiadó.
Százhalombattai Arany János Általános Iskola és Gimnázium Pedagógiai Programja [online] https://web.arany-szhbatta.sulinet.hu/wp-content/uploads/2018/11/Arany_PP_201803.pdf [2019.02.12.]
Százhalombattai Arany János Általános Iskola és Gimnázium – Rendezvényterv 2018-19. [online] https://web.arany-szhbatta.sulinet.hu/wp-content/uploads/2019/02/Rendezv%C3%A9nyterv_2018-2019.-tan%C3%A9v_HONLAPRA_2019.02.21..pdf [2019.02.12.]
Az 1985. évi I. törvény az oktatásról [online] http://jogiportal.hu/index.php?id=linibq1d8t60zopmx&state=19910723&menu=view [2018.09.20.]
Downloads
Veröffentlicht
Ausgabe
Rubrik
Lizenz
Copyright (c) 2019 Horváthné Hidegh
Dieses Werk steht unter der Lizenz Creative Commons Namensnennung - Nicht-kommerziell - Keine Bearbeitungen 4.0 International.