Mi jár a gyermekek fejében?

A koragyermekkori tanulás szülői és óvodapedagógusi szemmel

Autor/innen

  • Zsuzsanna Kántor Soproni Egyetem Benedek Elek Pedagógiai Kar

DOI:

https://doi.org/10.17165/TP.2021.3-4.3

Abstract

Milyen a koragyermekkori tanulás mai értelmezése? Hogyan gondolkodnak a témában a szülők és az óvodapedagógusok? Mit tartanak fontosnak a materiális környezet szerepével kapcsolatban? Kutatásom célja egyfajta állapotfelmérés volt, amely során megerősítést nyert korábbi felvetésem, miszerint a szülők szeretnének mindent megadni az óvodáskorú gyermekeiknek. A XXI. századra bebizonyosodott, hogy a tanulás fogalma és a hozzá kapcsolódó attitűd kettévált. A szülők szerint a gyermeki tanulás magától megy végbe, illetve a túlélésért végzett tevékenység, miközben a materiális környezet szerepe meghatározó. Fontos lenne felhívni a figyelmet a szülői mintaadó szerepre és a felelősségtudatra, az óvodában dolgozó szakemberek által nyújtott tudományos és releváns közérthető információkra neveléssel kapcsolatban.

Autor/innen-Biografie

  • Zsuzsanna Kántor, Soproni Egyetem Benedek Elek Pedagógiai Kar

    Óvodapedagógus, Neveléstudomány mesterszakos hallgató
    kantor.zsuzsi.oped@gmail.com

Literaturhinweise

A 363/2012. (XII.17.) Korm. rendelet az Óvodai nevelés országos alapprogramjáról. (online) https://net.jogtar.hu/jogszabaly?docid=a1200363.kor (2020. szeptember 7.)

Falus, I. és mtsai. (2011). Bevezetés a pedagógiai kutatás módszereibe. Budapest: Műszaki Könyvkiadó Kft.

Farnady-Landerl, V. (2015). Kisgyermekkor, tanulás, társak. A kisgyermekkori személyes- és szociális kompetenciák neuropedagógiai kontextusai. (Letöltés) http://oszkdk.oszk.hu/storage/00/01/67/97/dd/1/Farnady-Landerl_Viktoria-Kisgyermekkor-tanulas-tarsak.pdf (2020. augusztus 15.)

Forgas, J. P. (1989). A társas érintkezés pszichológiája. Budapest: Gondolat Kiadó.

Kontra, J. (2011). A pedagógiai kutatások módszertana. (Letöltés) https://mek.oszk.hu/12600/12648/12648.pdf (2020. október 19.)

Nahalka, I. (2002). Hogyan alakul ki a tudás a gyerekekben? Konstruktivizmus és pedagógia. Budapest: Nemzeti Tankönyvkiadó. (Letöltés) https://www.mindmeister.com/generic_files/get_file/9045209?filetype=attachment_file (2020. augusztus 23.)

Nemes, O. (2019). Generációs mítoszok. Hogyan készüljünk fel a jövő kihívásaira? Budapest: HVG Kiadó Zrt.

Neisser, U. (1984). Megismerés és valóság. Budapest: Gondolat Kiadó.Renz-Polster, H. és Hüther, G. (2017). Vissza a gyökerekhez. Így fejlődnek „ezek a mai gyerekek”. Budapest: Ursus Libris Kft.

Szántó, B. (2012). Pedagógusjelöltek tanítás- és tanulásfelfogásának vizsgálata spontán és irányított metaforák tükrében. (Letöltés) https://docplayer.hu/17133833-Pedagogusjeloltektanitas-es-tanulasfelfogasanak-vizsgalata-spontan-es-iranyitott-metaforak-tukreben.html (2020. október 27.)

Szokolszky, Á. (2004). Kutatómunka a pszichológiában. Budapest: Osiris Kiadó (online) forrás (2020. október)

Vicsek, L. (2006). Fókuszcsoport. Elméleti megfontolások és gyakorlati alkalmazás. Budapest: Osiris Kiadó.

Veröffentlicht

2021-11-28

Zitationsvorschlag

Mi jár a gyermekek fejében? : A koragyermekkori tanulás szülői és óvodapedagógusi szemmel. (2021). Képzés és Gyakorlat : Neveléstudományi folyóirat, 19(3-4), 28-40. https://doi.org/10.17165/TP.2021.3-4.3