A német reformpedagógiai mozgalom: egy rövid bemutatás

Szerzők

  • Jobbágy Zoltán Nemzeti Közszolgálati Egyetem, Hadtudományi és Honvédtisztképző Kar, Budapest

DOI:

https://doi.org/10.17165/TP.2014.3-4.4

Absztrakt

A németországi reformpedagógiai mozgalom azokra a különálló jelenségekre való reflexió volt, amelyek mintegy négy évtizedig társadalompolitikai és kultúrfilozófiai megújulási kísérletként pedagógiai kihívásokat jelentettek. Kiterjedt azokra a reformjelenségekre, amelyek közvetlenül a nevelést akarták megváltoztatni a társadalmi és a kulturális élet legkülönbözőbb tereiben. Nyelvezete és elmélete elhalványult, azonban megoldásra váró problémái a 21. században is aktuálisak maradtak.

Hivatkozások

Blättner, Fritz (1980): Geschichte der Pädagogik. Heidelberg : Quelle & Meyer, 1980. 250 p.

Erlinghagen, Karl – Flitner, Andreas – Herrmann, Ullrich (Hrsg.) (1987): Wilhelm Flittner, Gesammelte Schriften, Band 4. Paderborn : Schöningh Paderborn, 1987. 554 p.

Flitner, Wilhelm (1953): Theorie des pädagogischen Wegs und der Methode. Weinheim : Beltz, 1953. 77 p.

Flitner, Wilhelm (1984): Zur Einführung. In: Flitner, Wilhelm – Kudritzki, Gerhard (Hrsg.) (1984): Die deutsche Reformpädagogik, Band 1. Stuttgart : Klett-Cotta, 1984. 9-36. p.

Flitner, Wilhelm – Kudritzki, Gerhard (Hrsg.) (1984): Die deutsche Reformpädagogik, Band 1. Stuttgart : Klett-Cotta, 1984. 372. p.

Gudjons, Herbert (1999): Pädagogisches Grundwissen, Überblick – Kompendium – Studienbuch. Bad Heilbrunn : Julius Klinkert, 1999. 354 p.

Ipfling, Heinz-Jürgen (Hrsg.) (1992): Unterrichtsmethoden der Reformpädagogik: Anregungen für die Schule von heute. Bad Heilbrunn/Obb : Klinkhardt, 1992, 127 p.

Oelkers, Jürgen (1989): Reformpädagogik. Eine kritische Dogmengeschichte. München : Beltz Juventa, 1989. 424. p.

Klaßen, Theodor F. – Skiera, Ehrenhard (Hrsg.) (1993): Handbuch der reformpädagogischen und alternativen Schulen in Europa. Göppingen : Schneider Hohengehren, 1993. 293 p.

Petersen, Peter – Petersen, Else (1965): Die Pädagogische Tatsachenforschung. Paderborn : Schöningh, 1965. 672 p.

Petersen, Peter (1996): Der Kleine Jena-Plan. Frankfurt am Main : Beltz, 1981. 77 p.

Röhrs, Hermann (1991): Die Reformpädagogik und ihre Perspektiven für eine Bildungsreform. Donauwörth : Auer Verlag in AAP Lehrerfachverlag, 1991. 240 p.

Röhrs, Hermann – Lenhart, Volker (Hrsg.) (1994): Die Reformpädagogik auf den Kontinenten. Frankfurt am Main : Peter Lang, 1994. 495 p.

Röhrs, Hermann (1980): Die Reformpädagogik. Ursprung und Verlauf in Europa. Hannover : Schroedel, 1980. 355 p.

Röhrs, Hermann. (Hrsg.) (1965): Die Reformpädagogik des Auslands. Düsseldorf und München : Klett-Cotta, 1965. 407 p.

Russ, Willibald (1973): Geschichte der Pädagogik. Bad Heilbrunn/Obb : Julius Klinkhardt, 1973. 212 p.

Scheibe, Wolfgang (1980): Die Reformpädagogische Bewegung 1900-1932. Eine einführende Darstellung. Weinheim und Basel : Beltz, 1980. 438. p.

Letöltések

Megjelent

2014-12-20

Folyóirat szám

Rovat

Képzés és Gyakorlat

Hogyan kell idézni

A német reformpedagógiai mozgalom: egy rövid bemutatás. (2014). Képzés és Gyakorlat : Neveléstudományi folyóirat, 12(3-4), 51-66. https://doi.org/10.17165/TP.2014.3-4.4