Az általános célú felnőttképzést végző intézmények és programjaik regionális megközelítésben

Szerzők

  • Márkus Edina Debreceni Egyetem Bölcsészettudományi Kar, Debrecen

DOI:

https://doi.org/10.17165/TP.2014.3-4.1

Absztrakt

Az általános célú felnőttképzés helyzete Magyarországon kutatás célja a hazai, iskolarendszeren kívüli felnőttképzés általános célú képzései helyzetének feltárása egyrészt az intézmények, másrészt a programok oldaláról. A kutatás többelemű, a hazai és nemzetközi szakirodalom elemzése mellett a meglévő adatbázisok, nyilvántartások adatait másodelemezzük, ezen túl intézményvezetőkkel és szakértőkkel interjús vizsgálatot folytatunk. A tanulmány ennek a nagyobb ívű, többelemű kutatásnak a részeredményeit mutatja be. Elsősorban a nyilvántartásokból készített saját adatbázis adatainak elemzésére koncentrál. A kínálatot vizsgáljuk, azt, hogy milyen a potenciális intézményi és programkínálat a felnőttek számára, milyen eltérések vannak a különböző társadalmi-gazdasági hátterű régiók tekintetében.

Hivatkozások

A gazdasági folyamatok regionális különbségei 2012. (2013) Budapest : Központi Statisztikai Hivatal, 2013. 45 p.

Akerman, Rodie–Vorhaus, John–Brown, John (2011): The Wider Benefits of Learning. Part 3: Learning, Life Satisfaction and Happiness. Gütersloh : Bertelsmann Stiftung, 2011., 24 p.

Bajusz Klára (2008): Felnőttek az iskolapadban? Az iskolarendszerű felnőttoktatás helyzete és problémái. In: Bábosik István (szerk.): Az iskola korszerű funkciói. Budapest : Okker 2008. 60–75 p.

Csoma Gyula (2002): Felnőttoktatási sajátosságok. In: Mayer József–Singer Péter (szerk.): Módszertani stratégiák az iskolarendszerű felnőttoktatásban 1. – Problémák, kérdések – megoldások, válaszok. Budapest : Országos Közoktatási Intézet, 2002. 72–104 p.

Az Európai Parlament és a Tanács 2006/962/EK ajánlása az egész életen át tartó tanuláshoz szükséges kulcskompetenciákról (2006) In: Az Európai Unió Hivatalos Lapja Magyar nyelvű kiadás, 2006. 12.30. 49. évf., 394. sz. 10–18 p.

Farkas Éva – Farkas Erika – Hangya Dóra – Leszkó Hajnalka (2011): A dél-alföldi régió akkreditált felnőttképzési intézményeinek működési jellemzői. Szeged : SZTE Juhász Gyula Pedagógiai Kar Felnőttképzési Intézet, 2011. 145 p.

Felkai László (2002): A felnőttoktatás története Magyarországon. In: Mayer József–Singer Péter (szerk.): Módszertani stratégiák az iskolarendszerű felnőttoktatásban. 1. Problémák, kérdések – megoldások, válaszok. Budapest : Országos Közoktatási Intézet, 2002. 7–18 p.

Györgyi Zoltán (2006): A civil szervezetek hiánypótló szerepe. In: Educatio, 2006. 15. évf. 2. sz. 305–319 p.

Koltai Dénes (2005a): Felmérés a hazai akkreditált felnőttképzési szervezetek működéséről. Budapest : Nemzeti Felnőttképzési Intézet, 2005. 114 p.

Koltai Dénes (2005b): Felmérés a hazai felnőttképzési szervezetek akkreditált programjainak helyzetéről. Budapest : Nemzet Felnőttképzési Intézet, 2005. 103 p.

Mayer József (2003): A tanulási környezet átalakulása az iskolarendszerű felnőttoktatásban. In: Mayer József–Singer Péter (szerk.): Módszertani stratégiák az iskolarendszerű felnőttoktatásban 5. – Tanári kulcskompetenciák. Budapest : Országos Közoktatási Intézet, 2003. 7–35 p.

Mayer József (2006): A munkaerőpiac elvárásai és az iskolarendszerű felnőttoktatás. Educatio, 2006. 15. évf. 2. sz. 288–304 p.

Márkus Edina (2013): Az általános célú felnőttképzés elméleti megközelítései. In: Felnőttképzési Szemle 2013. 7. évf. 2. sz. 5–15 p.

Mihályfi Márta (2012): Az általános felnőttoktatás közvetett gazdasági előnyei – a nemzetközi kutatások néhány tanulsága. In: Művelődés – Népfőiskola – Társadalom 2012. 19. évf. 4. sz. 8–9 p.

Sáska Géza (2002): A kilencvenes évek felnőttoktatásáról. In: Mayer József: Módszertani stratégiák – problémák, kérdések – megoldások, válaszok. Budapest : Országos Közoktatási Intézet - Krónika Nova, 2002. 47–62 p.

Sz. Tóth János (é.n.): Az általános felnőttképzés fejlesztési koncepciója. Budapest : Magyar Népfőiskolai Társaság In: Magyar Népfőiskolai Társaság [2013. 07.12.] < URL: http://www.nepfoiskola.hu/MNT_hu/downloads/dokumentumok/archiv/ felnkep.rtf

A 2001. évi CI. törvény a felnőttképzésről. In: Magyar Közlöny 2001. 153. sz. 11412–11418 p.

A 2013. évi LXXVII. törvény a felnőttképzésről. In: Magyar Közlöny 2013. 96. sz. 54681–54701 p.

Letöltések

Megjelent

2014-12-20

Folyóirat szám

Rovat

Tanulmányok

Hogyan kell idézni

Az általános célú felnőttképzést végző intézmények és programjaik regionális megközelítésben. (2014). Képzés és Gyakorlat : Neveléstudományi folyóirat, 12(3-4), 5-25. https://doi.org/10.17165/TP.2014.3-4.1