Élménypedagógia a kisgyermekek környezeti nevelésében
DOI:
https://doi.org/10.17165/TP.2016.3-4.10Absztrakt
Főiskolánk óvópedagógus hallgatói minden évben külső szakmai gyakorlaton vesznek részt, mely főiskolai elméleti tudásuk szerves kiegészítője. Idén több végzős hallgató is bekapcsolódott az ún. madárdalos óvodai programba. Ennek keretén belül kutató munkájuk egy részeként önálló programot dolgoztak ki és valósítottak meg – óvodásokkal.
Az egyik ilyen program kéthetes projekt formában történő feldolgozása során az óvoda környékén élő madarak megismertetése volt a cél, élménypedagógiai módszerekkel. A komplex megismerés folyamatában szerepelt: séta, mesterséges fészkelő helyek (odú) kialakítása és annak folyamatos megfigyelése, kézművesség, drámapedagógiai játék, hangfelvételek, madáretetés („cinkegolyó” készítése), stb.
A kéthetes projektet és annak gyermekekre gyakorolt hatásait mutatom be a cikkben.
Hivatkozások
Dewey, J. (1997). Experience and Education. New York: Simon & Schuster.
Gabnai, K. (1993). Drámajátékok gyermekeknek, fiataloknak, felnőtteknek. Harmadik módosított kiadás, Budapest: Marczibányi Téri Művelődési Központ.
Hegedűs, G. (szerk.) (2002). Projektpedagógia. Kecskemét: Kecskeméti Főiskola Tanítóképző Főiskolai Kar.
Hortobágyi, K. (2002). Projekt kézikönyv. ALTERN füzetek 10. Budapest: Iskolafejlesztési Alapítvány.
Kaplan, S. (1995). The restorative benefits of nature: toward an integrative framework. Journal of Environmental Psychology, 15. pp. 169–182. doi: https://doi.org/10.1016/0272-4944(95)90001-2
Kovátsné Németh, M. (2006). Fenntartható oktatás és projektpedagógia. Új pedagógiai szemle, 56. évf. 10. sz. pp. 68–74. http://epa.oszk.hu/00000/00035/00107/2006-10-mu-Kovatsne-Fenntarthato.html [2016. augusztus 9.]
Lovas, M. – Tarr, Á. (2011). Varázstükör. Budapest: Nemzeti Geográfia.
Makai, É. (2005). Az élmény alapú tanulásról. http://www.hogu.hu/archivum/elmenyMakaiEva.doc [2016. augusztus 9.]
Mátyás, Sz. (2016). Környezeti nevelés a Nyergesújfalui Napsugár Óvodában. [Szakdolgozat]. Vác: Apor Vilmos Katolikus Főiskola.
Mészáros, I. – Németh, A. – Pukánszky, B. (2000). Bevezetés a pedagógia és az iskoláztatás történetébe. Budapest: Osiris Kiadó
Mészáros, V. – Bárnai, Á. (2010). Az élménypedagógia egy lehetséges meghonosítási módja gyermekotthoni közegben. Új Pedagógiai szemle, 60. évf. 1–2. sz. pp. 55–72. https://epa.oszk.hu/00000/00035/00139/pdf/EPA00035_upsz__2010_1-2_055-072.pdf [2016. augusztus 9.]
Szabó, G. (2006). Az Outdoor módszer alkalmazásának lehetőségei a tanácsadásban. Kalandterápiás beszámoló. Budapest: ELTE PPK Tanácsadás Szakpszichológus Képzés.
Letöltések
Megjelent
Folyóirat szám
Rovat
License
Copyright (c) 2016 Megyeriné Runyó Anna
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.