Outdoor módszer alkalmazása alsó tagozaton
DOI:
https://doi.org/10.17165/tp.2024.2.5-14Kulcsszavak:
outdoor módszer, oktatási módszerek, általános iskola, pedagógusok, szülőkAbsztrakt
A hatékony tanításhoz, tanulás-irányításhoz a tanítóknak változatos módszertani eszköztárral és hatalmas szakmai tudással kell rendelkezniük annak érdekében, hogy a tanórák hatékonyak legyenek. A kutatás célja annak vizsgálata volt, hogy a pedagógusok melyik oktatási módszereket részesítik előnyben; kutatási kérdéseink arra irányulnak, hogy a tanítók az indoor vagy az outdoor módszereket alkalmazzák szívesebben munkájuk során, valamint megkapják-e a megfelelő támogatást az innovatív módszerek alkalmazásához az iskolavezetéstől, a kollégáktól és a szülőktől. A kutatás során egyértelművé vált, hogy bár a szakirodalom sürgeti az élményalapú tanulás bevezetését, mely sokkal inkább illeszkedik napjaink fiataljainak igényeihez, a pedagógusok mind a mai napig a frontális, iskolán belüli oktatást alkalmazzák és helyezik előtérbe. A kutatás eredményei arra hívják fel a figyelmet, hogy meg kellene találni a módszer alkalmazásának lehetőségét a jelenleg kötött órarendi rendszerben annak érdekében, hogy a gyermekeknek több lehetősége legyen a saját tapasztalat által megszerzett tudásra.
Hivatkozások
Bányai, S. (2022). Az élménypedagógiai tevékenységek szerepe a szociális kompetenciafejlesztésben. Katedra, 30(10), 7–9. https://katedra.sk/folyoirat/katedra_folyoirat/xxx-evfolyam-10-szam/
Békési, K. (2006). Tanulási környezet – a diákok szemével. In J. Lannert, & M. Nagy (Eds.), Az eredményes iskola. Országos Közoktatási Intézet. https://ofi.oh.gov.hu/en/tanulasi-kornyezet-diakok-szemevel
Csapó, B. (2008). A tanulás és tanítás tudományos megalapozása. In K. Fazekas, J. Köllő, & J. Varga, (Ed.), Zöld könyv: a magyar közoktatás megújításáért (pp. 217–233.) Ecostat Gazdaságelemző és Informatikai Intézet.
Csapó, B. (2000). A tantárgyakkal kapcsolatos attitűdök összefüggései. Magyar Pedagógia, 100(3), 343–366.
Csajka, E., & Csimáné Pozsegovics, B. (2019). A szociális kompetenciák fejlesztési lehetőségei az élménypedagógia módszerével hátrányos helyzetű gyermekek körében. Képzés és Gyakorlat Neveléstudományi Folyóirat, 17(2), 67–71. https://doi.org/10.17165/TP.2019.2.5
Fáyné Dombi, A., & Sztanáné Babics, E. (2015). Pedagógus mesterség. [Jegyzet, tankönyv]. Szegedi Tudományegyetem. http://eta.bibl.u-szeged.hu/1678/
Forrai, M. (2008). Új utak, és szemléletmódok, módszerek a pedagógiában: Optimális élmény vizsgálata tanórákon. In O. Kereszty (Ed.), Új utak, szemléletmódok, módszerek a pedagógiában (pp. 85–86). Kaposvári Egyetem Pedagógiai Főiskolai Kara.
Fűz, N. (2018). Az iskolán kívüli tanulás gyakorlatának, megítélésének és hatásának vizsgálata általános iskolás tanulók, pedagógusok és intézményvezetők körében. [PhD értekezés]. Szegedi Tudományegyetem Neveléstudományi Doktori Iskola. http://doktori.bibl.u-szeged.hu/id/eprint/9961/1/doktori_ertekezes_FN.pdf
Hartl, É. (2008). A „Környezetünk az erdő” pedagógus továbbképzés a környezettudatos nevelésben betöltött helye, szerepe és hatékonysága. [PhD értekezés]. Nyugat Magyarországi Egyetem Roth Gyula Erdészeti és Vadgazdálkodási Tudományok Doktori Iskola. https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&opi=89978449&url=http://doktori.uni-sopron.hu/186/2/magyar.pdf&ved=2ahUKEwiHxtO_uJ-LAxUU_rsIHTPEOyUQFnoECBIQAQ&usg=AOvVaw24wg80avgkNIb4dgafUwpn
Lohász, C., & Sőregi, V. (2017). Több, mint játék. Szabadtéri játékokfiataloknak és gyerekeknek. Természetjáró Fiatalok Szövetsége.
Mező, K. (2015). Kreativitás és élménypedagógia. Kocka Kör Kiadó.
Liddle, M. D. (2008). Tanítani a taníthatatlant. Élménypedagógiai kézikönyv. Pressley Ridge Magyarország Alapítvány. http://www.kalandokesalmok.hu/elmenypedagogia/szemlelet/
Pál, V. (2018). Felsőoktatási intézmények a közoktatás és az ismeretterjesztés szolgálatában. GeoMetodika, 2(2), 59–72. https://foldrajztanitas.elte.hu/index.php/geometodika-2018-2-szam/a-felsooktatasi-intezmenyek-a-kozoktatas-es-az-ismeretterjesztes-szolgalataban/
Páskuné Kiss, J. (2014). Tanórán kívüli iskolai és iskolán kívüli programok a tehetséggondozásban. Magyar Tehetségsegítő Szervezetek Szövetsége.
Radnóti, K. (2006). Milyen oktatási és értékelési módszereket alkalmaznak a pedagógusok? In Z. Kerber (Ed.), Hidak a tantárgyak között: Kereszttantervi kompetenciák és tantárgyközi kapcsolatok (pp. 131-167). Országos Közoktatási Intézet.
Letöltések
Megjelent
Folyóirat szám
Rovat
License
Copyright (c) 2024 Bencéné Fekete Anikó Andrea

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.