Hallássérült személyek idegennyelv-tanulása Magyarországon – A jelnyelv szerepe a magyar idegennyelv-oktatásban

Szerzők

  • Téglás Anna Eötvös Loránd Tudományegyetem, Bárczi Gusztáv Gyógypedagógiai Kar

DOI:

https://doi.org/10.17165/TP.2018.2.13

Absztrakt

A cikk hangsúlya a jelnyelven van, általánosan az oktatásban, valamint specifikusan az idegennyelv-tanításban. Megállapítja, hogy a jelnyelv használata általánosan, valamint kifejezetten az idegennyelv-oktatás során is nagymértékben segíti a hallássérült személyek idegennyelv-tanulását. Magyarországon, míg törvényi szinten (2009. évi CXXV. törvény) igen jól leírt a hallássérült tanulóknak a bilingvális (két nyelven történő) oktatáshoz való joga, a gyakorlatban ez hazánkban még nem valósult meg az (idegennyelv-) órákon. Európában, más országokban azonban már jó gyakorlati megoldásokat is látunk az idegen nyelvek bilingvális módszerrel történő oktatására.

Információk a szerzőről

  • Téglás Anna, Eötvös Loránd Tudományegyetem, Bárczi Gusztáv Gyógypedagógiai Kar

    egyetemi hallgató
    teglasanna@gmail.com

Hivatkozások

A 2009. évi CXXV. törvény- A magyar jelnyelvről és a magyar jelnyelv használatáról. [online] https://net.jogtar.hu/jr/gen/hjegy_doc.cgi?docid=a0900125.tv [2017.11.28.]

A 32/2012. (X. 8.) EMMI rendelet- a Sajátos nevelési igényű gyermekek óvodai nevelésének irányelve és a Sajátos nevelési igényű tanulók iskolai oktatásának irányelve kiadásáról. [online] https://net.jogtar.hu/jr/gen/hjegy_doc.cgi?docid=A1200032.EMM&txtreferer=A1100190.TV [2017.12.01.]

A Siketek és Nagyothallók Országos Szövetségének állásfoglalása a siketek kétnyelvű, bilingvális oktatásáról (2015). [online] https://sinosz.hu/wp/wp-content/uploads/2015/05/bilingvalis-policy-vegleges-jovahagyasra-ellenorzott.pdf [2017.12.12.]

Csizér, K. – Piniel, K. – Kontráné Hegybíró, E. (2015a). Hallássérült diákok idegen nyelvvel kapcsolatos egyéni változóóinak vizsgálata. Magyar Pedagógia, 115.évf 1.sz. pp. 3–18. [online] http://www.magyarpedagogia.hu/document/Csizer_MPed201513.pdf [2017.12.10.]

Csizér, K. – Kontráné Hegybíró, E. – Piniel, K. (2015b). Hallássérült fiatalok idegennyelv-tanulása Magyarországon. Budapest: Tinta Könyvkiadó. DOI: https://doi.org/10.17670/MPed.2015.1.3

Csizér, K. – Kontráné Hegybíró, E. – Sáfár, A. (2008). Siket és nagyothalló felnőttek idegennyelv-tanulási motivációja. Magyar Pedagógia, 108.évf. 4.szám pp. 341–357. [online] http://www.magyarpedagogia.hu/document/Csizer-Hegybiro-Safar_MP1084.pdf [2017.12.08.]

Eurydice Report, Key Data on Teaching Languages at School in Europe – 2017 edition. [online] forrás [2017.11.08.]

Mongyi, P. – Szabó M., H. (2005). A jelnyelv nyelvészeti megközelítései. Budapest: Fogyatékosok Esélyei Közalapítvány.

Pritchard, P. (2016). Experiences in Teaching English to Deaf and Severely Hard-of-Hearing Pupils in Norway. In Domagała-Zyśk, E. and H. Kontra E. (Ed.), English as a Foreign Language for Deaf and Hard-of-Hearing Persons: Challenges and Strategies, (pp. 41–53). Cambridge Scholars Publishing. [online] http://www.cambridgescholars.com/download/sample/63472 [2017.11.23.]

Vasák, I. (2005). A világ SIKET szemmel. Budapest: Fogyatékosok Esélye Közalapítvány.

Letöltések

Megjelent

2018-06-23

Folyóirat szám

Rovat

Képzés és Gyakorlat

Hogyan kell idézni

Hallássérült személyek idegennyelv-tanulása Magyarországon – A jelnyelv szerepe a magyar idegennyelv-oktatásban. (2018). Képzés és Gyakorlat : Neveléstudományi folyóirat, 16(2), 175-182. https://doi.org/10.17165/TP.2018.2.13