A gyermeki agy fejlődése legújabb ismereteink tükrében, avagy hogyan lesz okos az óvodás?

Authors

  • Andrea Tegzes

DOI:

https://doi.org/10.17165/TP.2018.3.7

Abstract

Az agy az egyetlen olyan szervünk, amely születéskor még nem fejlődött ki teljesen. „Az agy felépül, nem születik.”(Brain Research, Jack Shonkoff, Harvard University) A sejtek többsége ugyan már jelen van, de a kapcsolatok, vagyis az „építményhez” szükséges hálózatrendszer csak később, a kisgyermekkorban fejlődik. A gyermek első néhány életéve kiemelkedően intenzív időszaka az agy, ill. a kognitív funkciók fejlődésének és érésének. Ennek az eredményeképpen válik az újszülött hamarosan a komplex mozgást, a beszédet és a gondolkodást is koordinálni képes gyermekké. Ennek az időszaknak a történései döntik el, hogy egész későbbi életünk, egészségünk és tanulási képességeink számára is milyen agy fejlődik. Az idegrendszer fejlődési folyamataink megismerése közelebb visz minket a kérdéshez, hogy vajon mitől és hogyan is lehet okos az óvodás.

Author Biography

  • Andrea Tegzes

    tegzesandi@gmail.com

References

Kolb, B., Harker, A., & Gibb, R. (2017). Principles of plasticity in the developing brain. Developmental Medicine & Child Neurology, 59(12), 1218-1223. DOI: https://doi.org/10.1111/dmcn.13546

Molnár, Z., & Price, D. J. (2016). Brain Development. Kaufman's Atlas of Mouse Development Supplement, pp. 239-252. DOI: https://doi.org/10.1016/B978-0-12-800043-4.00019-1

Rapp, P. R., & Bachevalier, J. (2013). Cognitive Development and Aging. Fundamental Neuroscience (Fourth Edition), pp. 919-945. DOI: https://doi.org/10.1016/B978-0-12-385870-2.00043-3

Richards, J. E., & Xie, W. (2015). Brains for All the Ages. Advances in Child Development and Behavior, pp. 1-52. DOI: https://doi.org/10.1016/bs.acdb.2014.11.001

Taki, Y., & Kawashima, R. (2012). Brain Development in Childhood. The Open Neuroimaging Journal, 6, pp. 103-110. DOI: https://doi.org/10.2174/1874440001206010103

Kolb, B., & Gibb, R. (2011). Brain plasticity and behaviour in the developing brain. Journal of the Canadian Academy of Child and Adolescent Psychiatry = Journal de l'Academie canadienne de psychiatrie de l'enfant et de l'adolescent, 20(4), pp. 265-76.

Stiles, J., & Jernigan, T. L. (2010). The Basics of Brain Development. Neuropsychology Review, 20(4), pp. 327-348. DOI: https://doi.org/10.1007/s11065-010-9148-4

Published

2018-08-30

How to Cite

A gyermeki agy fejlődése legújabb ismereteink tükrében, avagy hogyan lesz okos az óvodás?. (2018). Training and Practice : Journal of Educational Sciences, 16(3), 59-66. https://doi.org/10.17165/TP.2018.3.7