Need to change the attitude- should you like natural sciences?

Authors

  • János Pápai Bonyhádi Petőfi Sándor Evangélikus Gimnázium és Kollégium
  • Krisztina Krausz Bonyhádi Petőfi Sándor Evangélikus Gimnázium és Kollégium

DOI:

https://doi.org/10.17165/TP.2018.4.8

Abstract

We have been teaching biology and chemistry in secondary grammar schools with outstandingly high academic reputation for almost twenty years. We have always payed attention to articles which are about the situation of natural science subjects. We have been reading a decreasing trend in the number of pupils who are interested in these natural science subjects and that their scientific knowledge has become less competitive, thus the succes rate has dropped. However, students in our school showing curiosity and the number of schoolchildren who are interested in natural science subjects have been growing steadily. What could be the reason for this contrast? We hope that the applied methods we use in everyday classes hasve a prominent role in this. For the significance of these methods we bring some good examples from our own experience and make suggestions for improvement.

Author Biographies

  • János Pápai, Bonyhádi Petőfi Sándor Evangélikus Gimnázium és Kollégium

    papaij@freemail.hu

  • Krisztina Krausz, Bonyhádi Petőfi Sándor Evangélikus Gimnázium és Kollégium

    krauszk96@gmail.com

References

Balázsi, I.‒ Ostorics, L. ‒ Szalay, B. ‒ Szepesi, I.(2010). PISA 2009. Összefoglaló jelentés, Szövegértés tíz év távlatában. Budapest: Oktatási Hivatal. [online] forrás

Fernengel, A. (2009). A kémia tantárgy helyzete és fejlesztési feladatai. OFI, Tudástár. [online] http://ofi.hu/tudastar/tantargyak-helyzete/kemia-tantargy-helyzete

Howe, N.- Strauss, W. (1991). Generations: The History of America's Future, 1584 to 2069. New York: William Morrow & Company.

Kalocsai. J, (2014). Demokratikus attitűdök a hazai középiskolákban Educatio. 23. évf. 2. sz. pp. 321–335.

Krausz, K. (2014): Termelői és kereskedelmi mézek összehasonlító vizsgálata. Kémia tanítása, 22. évf. 1. sz. pp. 12–17.

Papp, Z. – Pappné Patai, I. (2000): Mit tehetnénk a fizika-attitűd javításáért? Fizikai Szemle 50. évf. 7. sz. pp.234 –241. [online] http://fizikaiszemle.hu/archivum/fsz0007/papp.html

PISA (2006). Science Competencies for Tomorrow's World. DOI: https://doi.org/10.1787/9789264040014-en

PISA (2009). Assessment Framework - Key Competencies in Reading, Mathematics and Science. DOI: https://doi.org/10.1787/9789264062658-en

Tari Annamária (2011). Z generáció: klinikai pszichológiai jelenségek és társadalom-lélektani szempontok az információs korban. Budapest: Tericum Kiadó.

Published

2018-12-20

Issue

Section

Training and Practice

How to Cite

Need to change the attitude- should you like natural sciences?. (2018). Training and Practice : Journal of Educational Sciences, 16(4), 81-88. https://doi.org/10.17165/TP.2018.4.8