„Ez a mi munkánk…” – A pedagógus ideális célja a magyar köznevelésben

Authors

  • Bálint Szládovics Soproni Egyetem Benedek Elek Pedagógiai Kar, Sopron

DOI:

https://doi.org/10.17165/TP.2019.3–4.18

Abstract

No other profession is more important than that of a pedagogue. That is why it is important to increase the quality continuously. The initial point of it is to know where we are and to what extent we can be satisfied with our occupation’s result. Furthermore, we also have to examine in which direction we should develop. In the first part the study systematizes the accepted thesis on the topic. Afterwards, research, made by a metaphor research method, is introduced with the help of an online application (N=436) and its result. From this we can get to know the participants’ demands, especially those of the students in public education. We can learn what they think about the activities of the school, its meant and ideal aims and objectives. Finally, the paper drafts these aims and objectives in order to make the adequate steps towards improvement.

Author Biography

  • Bálint Szládovics, Soproni Egyetem Benedek Elek Pedagógiai Kar, Sopron

    balint@szladovics.hu

References

Bábosik, I. (2004). Neveléselmélet. Budapest: Osiris Kiadó.

Bicsák, Zs. Á. (2014). Vált(ak)ozó olvasatok Johann Friedrich Herbart pedagógiájának hazai recepciójában. [Doktori értekezés] Debreceni Egyetem, Debrecen

Pukánszky, B. és Németh, A. (1996) Neveléstörténet. Budapest: Nemzeti Tankönyvkiadó

Kiefer Ferenc (2000). A kognitív nyelvészet: új paradigma. In: Pléh, Cs., Kampis, Gy. és Csányi, V. (Ed.): A megismeréskutatás útjai. (p. 123). Budapest: Akadémiai Kiadó.

Kissné Zsámboki, R. (2013). Célestin Freinet vence-i iskolamodellje régen és ma. In: Németh, A. és Pirka, V. (szerk.) Az életreform és reformpedagógia – recepciós és intézményesülési folyamatok a 20. század első felében (pp. 395‒409). Budapest: Gondolat Kiadó.

Kissné Zsámboki, R. (2015). Egy Freinet-szellemű óvodai innováció az 1990-es évek alternatív pedagógiai mozgalmában. Pécs: Edenscript Kft.

Vámos, Á. (2003). Metafora a pedagógiai kutatásban. Iskolakultúra. 13. évf. 4. sz. pp. 109-112.

Published

2019-12-21

Issue

Section

Training and Practice

How to Cite

„Ez a mi munkánk…” – A pedagógus ideális célja a magyar köznevelésben. (2019). Training and Practice : Journal of Educational Sciences, 17(3-4), 221-230. https://doi.org/10.17165/TP.2019.3–4.18