Tanulmányi eredményesség az iskolán kívüli sportfoglalkozások függvényében (2016-os OKM adatok alapján)

Szerzők

  • Moravecz Marianna Debreceni Egyetem, Humán Tudományok Doktori Iskola, Nevelés- és Művelődéstudományi Doktori Program, Nyíregyházi Egyetem Testnevelés és Sporttudományi Intézet

DOI:

https://doi.org/10.17165/TP.2019.3-4.6

Absztrakt

Tanulmányunk célja, hogy a 2016-os OKM-adatbázis 10. évfolyamos tanulói kérdőíveinek elemzése alapján rávilágítsunk a diákok iskolán kívüli sportfoglalkozásokon való részvételének és tanulmányi eredményességének a kapcsolatára. Az iskolán kívüli különórák és magánórák tekintetében a sportfoglalkozások tűnnek a legnépszerűbbnek a diákok körében. Elemzésünkben a nemek arányát és a tanulmányi átlagot vizsgálva kutattuk, hogy kik részesítik előnyben a sportfoglalkozást az extrakurriculáris tevékenységek vonatkozásában. A nemek és a tanulmányi átlag tekintetében elmondható, hogy a fiúk és a jobb tanulmányi átlaggal rendelkezők vesznek részt inkább sportfoglalkozásokon, szemben a lányokkal és a rosszabb tanulmányi eredményt elérő diákokkal. Kutatási témánkat az OKM-adatbázisból, ilyen nézőpontból még nem vizsgálták, így reményeink szerint felvázolhatjuk a mai középiskolai generáció iskolán kívüli sporttevékenységének és tanulmányi eredményességének az alapvető összefüggéseit.

Információk a szerzőről

  • Moravecz Marianna, Debreceni Egyetem, Humán Tudományok Doktori Iskola, Nevelés- és Művelődéstudományi Doktori Program, Nyíregyházi Egyetem Testnevelés és Sporttudományi Intézet

    PhD hallgató, tanársegéd
    moraveczmarianna@gmail.com

Hivatkozások

Ács, P. - Borsos, A. - Rétsági, E. (2011). Gyorsjelentés a magyar társadalom életminőségét befolyásoló fizikai aktivitással kapcsolatos attitűdjeiről. Budapest, Magyar Sporttudományi Füzetek

Bodnár, I. - Perényi, Sz. (2016). Értékháló az iskolai testnevelés körül In: Kovács, K. (szerk.) Értékteremtő testnevelés : Tanulmányok a testnevelés és a sportolás szerepéről a Kárpát-medencei fiatalok életében Debreceni egyetemi Kiadó pp. 101-111.

Castelli, D. M. - Hillman, C. H. - Buck, S. M. - Erwin, H. E. (2007). Physical Fitness and Academic Achievement in Third and Fifth-Grade Students. Journal of Sport & Exercise Psychology 29. pp. 239-252. DOI: https://doi.org/10.1123/jsep.29.2.239

Coleman, J. S. (1961). The Adolescent Society. The Free Press, New York

Csányi, T. - Révész, L. (2015). A testnevelés tanításának didaktikai alapjai - Középpontban a tanulás. Magyar Diáksport Szövetség, Budapest

Fintor, G. (2019). Implementáció és tanulói attitűdök. A mindennapos testnevelés funkciója egy hátrányos helyzetű régió iskoláiban. Szeged, Belvedere Meridionale Kiadó

Fisher, M. - Juszczak, L. - Friedman, S. B. (1996). Sports participation in an urban high school: academic and psychologic correlates. Journal of Adolescence Health 5. pp. 329-340. DOI: https://doi.org/10.1016/1054-139X(95)00067-3

Halmai, R. - Németh, Á. (2011). Fizikai aktivitás és szabadidős tevékenységek. In Németh, Á. és Költő, A. (szerk.), Serdülőkorú fiatalok egészsége és életmódja 2010. Az Iskoláskorú gyermekek egészségmagatartása című, az Egészségügyi Világszervezettel együttműködésben zajló nemzetközi kutatás 2010. évi felméréséről készült nemzeti jelentés (pp. 26-31). Budapest: Országos Gyermek egészségügyi Intézet

Hamar, P. - Karsai, I. (2008). Az iskolai testnevelés affektív jellemzői 11-18 éves fiúk és lányok körében. Magyar Pedagógia 108 (2) pp. 135-147.

Hamar, P.- Versics, A. - Adorjánné Olajos, A. - Karsai, I. (2012). 11-18 éves magyar és erdélyi tanulók iskolai testnevelés kötődés vizsgálatának összehasonlító elemzése című tanulmányról. Magyar Sporttudományi Szemle 13. pp.10-15.

Hartmann, D. (2008). High School Sports Participation and Educational Attainment: Recognizing, Assessing and Utilizing the Relationship. Report to the LA84 Foundation. [online] forrás [Letöltve: 2019. 05. 20.]

Keresztes, N. - Pikó, B. (2006). A dél-alföldi régió ifjúságának fizikai aktivitását meghatározó szociodemográfiai változók. Magyar Sporttudományi Szemle. 1: pp.7-12

Kovács, K. (2015). A sportolás, mint támogató faktor a felsőoktatásban. Debrecen: CHERD Oktatáskutatók könyvtára

Kovács, K. (2016). Közép-kelet-európai hallgatók sportolásának szocio-kulturális jellemzői In: Kovács, K. (szerk.), Értékteremtő testnevelés : Tanulmányok a testnevelés és a sportolás szerepéről a Kárpát-medencei fiatalok életében. Debreceni Egyetemi Kiadó pp. 175-187. DOI: https://doi.org/10.5484/ertekteremto_testneveles

Kovács, K. E. (2018). The relationship between health-awareness and academic achievement on a national representative sample. HERJ 1-4.

Maloney, M. T. - McCormick, R. E. (1993). An Examination of the Role That Intercollegiate Athletic Participation Plays in Academic Achievement: Athletes Featsinthe Classroom. The Journal of Human Resources 3. pp. 555-570. DOI: https://doi.org/10.2307/146160

Mikulán, R. (2013). Az iskolai testnevelés szerepe és jelentősége az egészségfejlesztésben. Új Pedagógiai Szemle, 7-8: pp. 48-70

Miller, K. E. - Melnick, M. J. - Barnes, G. M. - Farrell, M. P. - Sabo, D. (2007). Untangling the Links among Athletic Involvement, Gender, Race and Adolescent Academic Outcomes. Social Sport Journal 2. pp. 178-193. DOI: https://doi.org/10.1123/ssj.22.2.178

OSEI (Országos Sportegészségügyi Intézet) (2012). Forgalmi adatok - Országos Sportorvosi Hálózat. 2012. évi beszámoló jelentés. In: Schiszler, G. (szerk.): Összefoglaló jelentés a 2010/2011. tanévben végzett iskola-egészségügyi munkáról [online] http://www.ogyei.hu/upload/files/2010_2011_évi_iskolaegészségügyi_jelentés.pdf

Perényi, Sz. (2011). Sportolási szokások. Sportolási esélyek és változástrendek. In: Bauer, B. és Szabó, A. (szerk.): Arctalan (?) Nemzedék. Szeged, Belvedere Meridionale Kiadó pp. 159-184

Perényi, Sz. (2014). A magyar fiatalok sportolási szokásai. In Perényi Szilvia (szerk.): A mozgás szabadsága! A szabadidősport társadalmi, gazdasági és egészségügyi megközelítései. Elméletek és kutatási eredmények a gyakorlat szolgálatában. Debrecen, Debreceni Egyetem Gazdaságtudományi Kar. pp. 48-64

Pusztai, G. (2016). Az intézményi hatás és forrásai. In: Pusztai, G. - Bocsi, V. és Ceglédi, T. (szerk.): A felsőoktatás hozzáadott értéke. Közelítések az intézményi hozzájárulás empirikus megragadásához Nagyvárad-Budapest: Partium Könyvkiadó. pp. 112-136

Ságvári, B. (2012). A net-generáció törésvonalai - Kultúrafogyasztás és életstílus-csoportok a magyar 20-29 év közötti fiatalok körében. In: Tóth-Mózer, Sz. - Lévai, D. - Szekszárdi, J. (szerk.): Digitális Nemzedék Konferencia. Tanulmánykötet pp. 25-33.

Shephard, J. R.- Trudeau, F. (2013). Quality Daily Physical Education for the Primary School Student: A Personal Account of the Trois-Riviéres Regional Project, Quest, 65. 1. pp. 98-115. DOI: https://doi.org/10.1080/00336297.2012.749800

Trudeau, F.- Shephard, J. R. (2008). Physical education, school physical activity, school sports and academic performance. International Journal of Behavioral Nutrition and Physical Activity, 5 (1), 10. DOI: https://doi.org/10.1186/1479-5868-5-10

World Health Organization (2010). Global Recommendations on Physical Activity for Health (p. 57). Geneva: World Health Organization

Letöltések

Megjelent

2019-12-21

Folyóirat szám

Rovat

Tanulmányok

Hogyan kell idézni

Tanulmányi eredményesség az iskolán kívüli sportfoglalkozások függvényében (2016-os OKM adatok alapján). (2019). Képzés és Gyakorlat : Neveléstudományi folyóirat, 17(3-4), 77-86. https://doi.org/10.17165/TP.2019.3-4.6