Tanulságok és útravaló a magyar óvodapedagógus képzés számára az 1970-es évekből

Autor/innen

  • Gabriella Abonyi Eötvös Loránd Tudományegyetem, Tanító-és Óvóképző Kar

DOI:

https://doi.org/10.17165/TP.2020.1-2.19

Abstract

Az 1970-es évek jelentették az egyik legmeghatározóbb évtizedet a magyar óvodapedagógia történetében. Számos fejlődésnek lehettek tanúi ekkor az óvodaügyben érintettek. Ebben az időszakban indult virágzásnak az a pedagógia, amely napjainkat is jellemzi. Jelen tanulmány a 70-es évek óvóképzését kívánja feltárni, amely a korszak változásait követve igyekezett reagálni az újonnan felmerülő igényekre. Egy online kérdőíves vizsgálat és két félig strukturált interjú eredményein keresztül tekinthetünk vissza a 40-50 évvel ezelőtti óvóképzés világába, mely tanulságos lehet napjaink képzése számára is.

Autor/innen-Biografie

  • Gabriella Abonyi, Eötvös Loránd Tudományegyetem, Tanító-és Óvóképző Kar

    gabicaabonyi@gmail.com

Literaturhinweise

Bakonyi, A. (2013). Értékkövető gondolatok az óvodai nevelés programjaiban. A magyar óvodai nevelés íve 1971–2013 – Szabadi Ilona emlékére, Neveléstudomány: oktatás - kutatás- innováció. 1. évf. 4. sz. pp. 34–44. [online] http://nevelestudomany.elte.hu/downloads/2013/nevelestudomany_2013_4_34-44.pdf [2020. 01. 21.]

Baska, G. – Hegedűs, J. (2013). A magyarországi pedagógusképzés története a recepciós hatások tükrében. [online] forrás [2020. 01. 21.]

Golyán, Sz. (2018). Az óvodás gyermekek védelmében. In: Pilishegyi, P. – Kovácsné, B. É. (Ed.), Emlékkötet. Dr. Kovács György, a hajdúböszörményi óvodapedagógus-képzés alapítója születésének 90. évfordulójára, Debreceni Egyetem, Debrecen, p. 384.

Kéri, K. (1996). Neveléstörténeti Vázlatok. Pécs: ORFK Oktatási és Kiképző Központ. Komjáthy, Zs. (2012). A magyar óvodatörténet nyilvántartott szakmai folyóiratainak gyermekés ifjúságképe a 19. századtól napjainkig, Képzés és Gyakorlat. 10. évf. 3–4. sz. pp. 221– 231.

Krajcsovszki, J. (Ed., 1972). Kecskeméti Óvónőképző Intézet Évkönyve. 1969-1972. Kecskemét: Kecskeméti Óvónőképző Intézet.

Mihály, I. – Pestiné, D. I. – Szakács, M. (1995). Az óvóképzés tartalmi változásai: tantervelemzés, Iskolakultúra 5. évf. 15–16. sz. pp. 10–18.

Molnár, B. – Pálfi, S. – Szerepi, S. – Vargáné, N. A. (2015). Kisgyermekkori nevelés Magyarországon, Educatio. 24. évf. 3. sz. pp. 121–128.

Sebő, J. (1980). A hivatástudat alakulása az óvónőképzés folyamatában [Doktori disszertáció]. Szegedi Tudományegyetem, Szarvas.

Veröffentlicht

2020-06-20

Ausgabe

Rubrik

A Soproni Egyetem Benedek Elek Pedagógiai Karán meghirdetett Óvodatörténeti Pályázat díjnyertes hallgatói munkái

Zitationsvorschlag

Tanulságok és útravaló a magyar óvodapedagógus képzés számára az 1970-es évekből. (2020). Képzés és Gyakorlat : Neveléstudományi folyóirat, 18(1-2), 211-222. https://doi.org/10.17165/TP.2020.1-2.19