Multicultural Education in Kindergarten – Inclusion of Children With Different Language and/or Culture

Authors

  • Bernadett Szarka MATE Kaposvári Campus, Neveléstudományi Intézet

DOI:

https://doi.org/10.17165/TP.2021.1-2.15

Abstract

One of the many challenges of the ever-changing world of the 21st century is the emergence of multicultural societies, where children from families with different cultural identities and mother tongues are entering the educational institutions of different countries. In my research, I will explore how kindergarten teachers in Hungary encounter children with different cultural identities in their work, what knowledge they have in the field of multicultural education, and whether they have the appropriate methodological tools to implement. Furthermore, I examined how families of other cultural identities experience the introduction to Hungarian kindergartens, whether their culture is reflected in the institution.

Author Biography

  • Bernadett Szarka, MATE Kaposvári Campus, Neveléstudományi Intézet

    Master's student
    bernadett166@gmail.com

References

Andorka, R. (2006). Szociológia. Budapest: Osiris Kiadó.

Feischmidt, M. (1997). Multikulturalizmus: kultúra, identitás és politika új diskurzusa. In: Feischmidt, M. (Ed.), Multikulturalizmus. [pp. 7–29]. Budapest: Osiris Kiadó

Fodor, L. (2002). Stratégiális módozatok a közoktatás interkulturális irányultságának fokozására. In: Herta, É. (Ed.), A kulturális térségek szerepe a regionális fejlesztésben. Válogatás a II. Székelyföld Konferencia előadásaiból (2001. október 10–11.) (pp. 178–189). Csíkszereda: Székelyföld Munkacsoport.

Forrai R., K. (2003). A multikulturális/interkulturális nevelésről. Iskolakultúra 13. évf. 6-7. sz. pp. 18–26. [online] forrás [2020.03.25.]

Fukuyama, F. (2000). A nagy szétbomlás. Budapest: Európa Könyvkiadó

Juhász, J. – Szőke, I. – O. Nagy, G. – Kovalovszky, M. (Ed.) (1972). Magyar értelmező kéziszótár. Budapest: Akadémiai Kiadó.

Kitzinger, A. (2015). A pápai modell: egy multilingvális és multikulturális óvoda. In: Simon, I. Á. (Ed.), A kisgyermekkori nevelés módszertana. [pp. 103–116]. Szombathely: Nyugat-magyarországi Egyetem Regionális Pedagógiai Szolgáltató és Kutató Központ.

Schmidt, I. – Nagyházi, B. (2020). Magyarnyelv-tanítás gyermekeknek. Budapest: Károli Gáspár Református Egyetem – L’Harmattan Kiadó. DOI: https://doi.org/10.56037/978-963-414-632-2

Torgyik, J. (2004). Hatékony iskola: együttműködő iskola. Új Pedagógiai Szemle, 54. évf. 10. sz. pp. 32–40.

Torgyik, J. (2004). Multikulturális társadalom, multikulturális nevelés. In.: Új Pedagógiai Szemle, 54. év. 4–5. sz. pp. 4–14. [online] https://ofi.oh.gov.hu/tudastar/multikulturalis-090617-1 [2020.03.21].

UNESCO Guidelines on Intercultural Education. 2006. [online] http://www.ugr.es/~javera/pdf/DB2.pdf [2020.03.31].

Published

2021-07-20

Issue

Section

Training and Practice

How to Cite

Multicultural Education in Kindergarten – Inclusion of Children With Different Language and/or Culture. (2021). Training and Practice : Journal of Educational Sciences, 19(1-2), 151-162. https://doi.org/10.17165/TP.2021.1-2.15