A 7-14 éves sérült, fogyatékos gyerekek és a terápiában velük dolgozó lovak stressz-szintváltozása lovasterápiás fejlesztések hatására

Szerzők

  • Iváncsik Réka Magyar Agrár- és Élettudományi Egyetem, Kaposvári Campus
  • Petőné Csima Melinda Magyar Agrár- és Élettudományi Egyetem, Kaposvári Campus
  • Molnár Marcell Magyar Agrár- és Élettudományi Egyetem, Kaposvári Campus

DOI:

https://doi.org/10.17165/TP.2021.3-4.18

Absztrakt

A tanárok lényeges hatást gyakorolnak diákjaik olvasására, ezért fontos vizsgálni ezt a kevésbé A szakirodalmak leírása alapján az állatasszisztált terápia hatékonyan integrálható számos terápiás folyamatba. A terápiás állatok a fejlesztések alatt olyan ko-terapeutaként jelennek meg, amelyek segítik a terapeuta és kliens közötti kapcsolat, illetve a pozitív, nyugodt légkör kialakítását és a motiváció fenntartását. Legtöbbször már a terápiás állatok puszta jelenléte is elegendő a kellemes érzés kiváltásához. Megfigyeléseink alapján a terápiás lovak bevonása a szorongó gyermekek fejlesztésébe igen hatékonynak bizonyult. A lovasterápia egy közösen folytatott terápiát jelent, így hatással lesz a lovasokra és lovakra egyaránt. A gyermekek esetében a szorongás mértékének mérésére pulzusszám mérést, a lovak esetében pedig szemhőmérséklet méréseket végeztünk. Mindkét esetben a magasabb érték nagyobb stresszt jelez. A kutatásunk pilot eredményei azt mutatják, hogy a gyermekek pulzusszáma csökkent a terápiás foglalkozások hatására és a terápiában részt vevő lovak szemhőmérséklete is csökkent a fejlesztő foglalkozások végére.

Szerző életrajzok

  • Iváncsik Réka, Magyar Agrár- és Élettudományi Egyetem, Kaposvári Campus

    tanársegéd
    ivancsik.reka@uni-mate.hu

  • Petőné Csima Melinda, Magyar Agrár- és Élettudományi Egyetem, Kaposvári Campus

    egyetemi docens
    petone.csima.melinda@uni-mate.hu

  • Molnár Marcell, Magyar Agrár- és Élettudományi Egyetem, Kaposvári Campus

    egyetemi docens
    molnar.marcell@uni-mate.hu

Hivatkozások

Alfonso, S. V. - Alfonso, L. A. - Llabre, M. M. - Fernandez, M. I. (2015). Project Stride: An Equine-Assisted Intervention to Reduce Symptoms of Social Anxiety in Young Women. EXPLORE, 11 (6), pp. 461-467. DOI: https://doi.org/10.1016/j.explore.2015.08.003

Armstrong, L.E. - Van Heest, J.L.(2002). The unknown mechanism of the overtraining syndrome: clues from depression and psychoneuroimmunology. Sports Medicine, 32. 185-209. DOI: https://doi.org/10.2165/00007256-200232030-00003

Asu-medical.com (2021): https://hun.asu-medical-lechesnay.com/kakoj-puls-u-rebenka-6-let-norma.html

Bitter I. (1996). Szorongásos kórképek. Budapest: Springer Kiadó

Bodó I. - Hecker W. (2013). Lótenyésztés, lótartás, lóhasználat. Mezőgazda Kiadó, Budapest. ISBN: 9789632866796

Csóti M. (2006). Gyermekkori szorongás, iskolafóbia, pánikrohamok. Pro Die Kiadó, Budapest. p.23.

De Graaf-Roelfsema, E. - Keizer, H.A. - van Breda, E. - Wijnberg, I.D. - van der Kolk, J.H. (2007). Hormonal responses to acute exercise, training and overtraining a review with emphasis on the horse, Veterinary Quarterly, 29(3), pp. 82-101. DOI: https://doi.org/10.1080/01652176.2007.9695232

Farmer, K. - Krueger, K. - Byrne, R. W. (2009). Visual laterality in the domestic horse (Equus caballus) interacting with humans. Animal Cognition, 13(2), pp. 229-238. DOI: https://doi.org/10.1007/s10071-009-0260-x

Füredi J. - Harmatta J. (2009). A pszichiátria társadalmi vonatkozásai. In: Füredi, J. - Németh, A. - Tariska, P. (szerk): A pszichiátria magyar kézikönyve. Budapest: Medicina Könyvkiadó Zrt.

Karmacsi, L. - Bánki, M.Cs. (2009). Fóbiák és egyéb szorongásos zavarok. In: Füredi, J. - Németh, A. - Tariska ,P. (szerk): A pszichiátria magyar kézikönyve. Budapest: Medicina Könyvkiadó Zrt.

Marty, B. - Danelle, M. (2002): Az állatok gyógyító ereje. Gold Book Kft. p.56-57.

Pendry, P. - Smith, A. - Roeter, S.(2014). Randomized trial examines effects of equine facilitated learning on adolescents' basal cortisol levels. Human Animal Interaction Bulletin, 2014, 2, pp, 80-95. DOI: https://doi.org/10.1079/hai.2014.0003

Perge, A. - Rucska, A. - Kiss, T. E. (2017). Lovas foglalkozások hatása a rehabilitáció területén: szorongásos tüneteket mutató gyerekek vonatkozásában. Egészségtudományi Közlemények, 7. kötet 1. szám. pp. 40-49.

Rieman F. (1998). A szorongás alapformái. Budapest: Háttér Kiadó

Sánchez, C.T. - Castroa, F. V. - Herreraa, S. S. - Juánez, J. C. (2014). Hormonal Changes Analysis by Effects of Horses Assisted Therapy in the Autistic Population. Procedia - Social and Behavioral Sciences, Vol. 132, pp. 87-91. DOI: https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2014.04.282

Selye J. (1936). A Syndrome produced by Diverse Nocuous Agents. Nature, Vol. 138, p. 32. DOI: https://doi.org/10.1038/138032a0

Selye J. (1976). Stressz distressz nélkül. Akadémiai Kiadó, Budapest

Semmelweis Museum (2015): Az izgalom biológiája. Selye János és a stresszelmélet dimenziói. [online] http://semmelweismuseum.hu/az-izgalom-biologiaja-selye-janos-es-a-stresszelmelet-dimenzioi/

Trixler M. (2009). Pszichiátriai genetika. In: Füredi, J. - Németh, A. - Tariska, P. (szerk): A pszichiátria magyar kézikönyve. Budapest: Medicina Könyvkiadó Zrt.

Warga É. (2009). Stresszkönyv avagy: hogyan legyünk egészségesek és energikusak a stressz ellenére is. LPI Könyvkiadó pp. 5-10 és pp. 42-43.

Yorke, J. - Nugent, W. - Strand, E. - Bolen, R. - New, J. - Davis S. (2013). Equine-assisted therapy and its impact on cortisol levels of children and horses: a pilot study and metaanalysis. [online] forrás DOI: https://doi.org/10.1080/03004430.2012.693486

Letöltések

Megjelent

2021-11-28

Folyóirat szám

Rovat

Képzés és Gyakorlat

Hogyan kell idézni

A 7-14 éves sérült, fogyatékos gyerekek és a terápiában velük dolgozó lovak stressz-szintváltozása lovasterápiás fejlesztések hatására. (2021). Képzés és Gyakorlat : Neveléstudományi folyóirat, 19(3-4), 198-211. https://doi.org/10.17165/TP.2021.3-4.18