Tanárok és tanárjelöltek olvasási stratégia használata és olvasási szokásai anya-, illetve idegen nyelven

Szerzők

  • Tary Blanka SZTE BTK Neveléstudományi Doktori Iskola

DOI:

https://doi.org/10.17165/TP.2021.3-4.17

Absztrakt

A tanárok lényeges hatást gyakorolnak diákjaik olvasására, ezért fontos vizsgálni ezt a kevésbé kutatott területet. Célunk, hogy feltárjuk a mintában szereplő tanárok (N=256) és tanárjelöltek (N=70) olvasási szokásait és olvasási stratégia használatát anya- és idegen nyelven a MARSI (Metacognitive Awareness of Reading Strategies) magyar változatának itemeivel (Molitorisz, 2013), és olvasási szokásokra vonatkozó zártvégű kérdések elemzésével. Az eredmények szerint a mintában szereplők kevesebb olvasási stratégiát használnak, és kevesebbet olvasnak idegen nyelven. Jellemzően a rövid szövegeket és az átfogó stratégiákat preferálják anya- és idegen nyelven. Jelen kutatás eredményei egy lépés afelé, hogy jobban megismerjük a magyar tanárok és tanárjelöltek saját olvasását.

Információk a szerzőről

  • Tary Blanka, SZTE BTK Neveléstudományi Doktori Iskola

    PhD-hallgató
    tary.blanka@edu.u-szeged.hu

Hivatkozások

Abbott, M. L. - Lee, K. - Rossiter, M. J. (2017). Enhancing the Impact of Evidence-based Publications on K-12 ESL Teacher Practices. Alberta Journal of Educational Research, 63. évf. 2.sz. pp. 193-213.

Afflerbach, P. - Pearson, P. D. - Paris, S. D. (2017). Skills and strategies: their differences, their relationships and why they matter. In. Mokhtari, K. (Ed.), Improving reading comprehension through metacognitive reading strategies instruction, (pp 33-49). Lanham, Maryland: Rowman & Littlefield.

Aşıkcan, M. - Saban, A., (2018). Prospective teachers' metacognitive awareness levels of reading strategies. Cypriot Journal of Educational Science, 8.évf. 1.sz. pp. 23-30.

Broemmel, A. D. - Evans, K. R. - Lester, J. N. - Rigell, A., & Lochmiller, C. R. (2019). Teacher reading as professional development: insights from a national survey. Reading Horizons: A Journal of Literacy and Language Arts, 58.évf. 1.sz. pp. 1-21.

Cho, K. S. - Krashen, S. (2019). Pleasure reading in a foreign language and competence in speaking, listening, reading and writing. TEFLIN Journal, 30. évf. 2. sz. pp. 231-236. DOI: https://doi.org/10.15639/teflinjournal.v30i2/231-236

Habók, A., - Magyar, A. (2021). Tanárszakos hallgatók angolnyelv-tanulási és online olvasásistratégia-használata közötti összefüggések. Neveléstudomány: oktatás kutatás innováció, 9. évf. 1. sz. pp. 48-59. DOI: https://doi.org/10.21549/NTNY.32.2021.1.5

Hódi, Á. - B Németh, M. - Tóth, E. (2017). Második évfolyamos tanulók szövegértés teljesítményének alakulása az olvasástanítás személyi, módszertani és környezeti feltételeinek tükrében. Magyar Pedagógia, 117. évf. 1.sz. pp. 95-136. DOI: https://doi.org/10.17670/MPed.2017.1.95

Józsa K. - Steklács J. (2012): Az olvasás tanításának tartalmi és tantervi szempontjai. In. Csapó Benő és Csépe Valéria (Ed.), Tartalmi keretek az olvasás diagnosztikus értékeléséhez, (pp 137-188). Budapest: Nemzeti Tankönyvkiadó.

Józsa, G. - Józsa, K. (2014). A szövegértés, az olvasási motiváció és a stratégiahasználat összefüggése. Magyar Pedagógia, 114. évf. 2. sz. pp. 67-89.

Isakson, R. L. - Isakson, M. B. (2017). Preparing college students to learn more from academic texts through metacognitive awareness of reading strategies. In. Mokhtari, K. (Ed.), Improving reading comprehension through metacognitive reading strategies instruction, (pp 155-175). Lanham, Maryland: Rowman & Littlefield.

Kazi, A. S. - Moghal, S. - Asad, Z. (2020). Metacognitive awareness of reading strategies for academic materials: a study of undergraduate students in Pakistan. Global Social Sciences Review, 5. évf. 1.sz. pp. 44-51. DOI: https://doi.org/10.31703/gssr.2020(V-I).05

Kálmán O. (2019). A felsőoktatás oktatói: elképzeléseik a tanításról és a saját szakmai tanulásukról. Magyar Pedagógia, 119. évf. 3. sz. pp. 173-197. DOI: https://doi.org/10.17670/MPed.2019.3.173

Koulianou, M. - Samartzi, S. (2018). Greek teachers' metacognitive awareness on reading strategies. New Trends and Issues Proceedings on Humanities and Social Sciences, 5. évf. 1.sz. pp. 68-74. DOI: https://doi.org/10.18844/prosoc.v5i1.3384

Mokhtari, K. - Reichard, C. A. (2002). Assessing students' metacognitive awareness of reading strategies. Journal of Educational Psychology, 94. évf. 2. sz. pp. 249-259. DOI: https://doi.org/10.1037//0022-0663.94.2.249

Molitorisz A. (2009). Szakközépiskolás tanulók olvasásistratégia-használatának felmérése a MARSI kérdőívvel. Magyar Pedagógia, 109. évf. 3. sz. pp. 287-313.

Reutzel, D. R. (2017). The Construction-Integration model of text comprehension: A lens for teaching the Common Core Reading Standards. In. Mokhtari, K. (Ed.), Improving reading comprehension through metacognitive reading strategies instruction, (pp. 69-92.). Lanham, Maryland: Rowman & Littlefield.

Rimensberger, N. (2014). Reading is very important, but...: taking stock of South African student teachers' reading habits. Reading & Writing-Journal of the Reading Association of South Africa, 5. évf. 1.sz. pp. 1-9. DOI: https://doi.org/10.4102/rw.v5i1.50

Rwoo, S. A. - Peng, C. F. - Halim, H. A. (2020). A study on Malaysian English language teachers'reading habits: types of materials read and rate of extensive reading. Language, 3. évf. 10.sz. pp. 18-34.

Steklács J. (2013). Olvasási stratégiák tanítása, tanulása és az olvasásra vonatkozó meggyőződés. Budapest: Nemzedékek Tudása Tankönyvkiadó Zrt.

Stoffelsma, L. (2018). Short‐term gains, long‐term losses? A diary study on literacy practices in Ghana. Journal of Research in Reading, 41. évf. 1. sz. pp. 66-84. DOI: https://doi.org/10.1111/1467-9817.12136

Tóth M. (2020). A hazai felnőtt lakosság olvasási és könyvtárhasználati szokásai 2019-ben. In: "Az én könyvtáram": Módszertani mozaikok: Kutatások és válogatott tanulmányok gyűjteménye, (pp. 277-317). Budapest: Fővárosi Szabó Ervin Könyvtár.

Xin, Y. - Ismail, F. B. - Abd Aziz, A. B. (2016). L1 and L2 Reading Strategies Connection: A Review of Past Studies. Mediterranean Journal of Social Sciences, 7. évf. 1.sz. pp. 306-310. DOI: https://doi.org/10.5901/mjss.2016.v7n1s1p306

Zs. Sejtes Gy. (2015): Szövegelünk? Szövegeljünk! A szöveg fogalma a pedagógiai alkalmazás tükrében. In Torgyik Judit (Ed.), Százarcú pedagógia, (pp. 3-10.). International Research Institute.

Letöltések

Megjelent

2021-11-28

Folyóirat szám

Rovat

Képzés és Gyakorlat

Hogyan kell idézni

Tanárok és tanárjelöltek olvasási stratégia használata és olvasási szokásai anya-, illetve idegen nyelven. (2021). Képzés és Gyakorlat : Neveléstudományi folyóirat, 19(3-4), 189-197. https://doi.org/10.17165/TP.2021.3-4.17