Az óvodapedagógusok általános jóllétének és munkahelyi jellemzőinek vizsgálata

Szerzők

  • Tóth-Merza Katalin Soproni Egyetem Benedek Elek Pedagógiai Kar Neveléstudományi és Pszichológiai Intézet
  • Bontó Petra Bánfalvi Óvoda-Kindergarten Wandorf, Brennbergbányai Tagóvoda
  • Almássy Zsuzsanna Debreceni Egyetem Bölcsészettudományi Kar Pszichológia Intézet

DOI:

https://doi.org/10.17165/TP.2021.3-4.7

Absztrakt

Kutatásunk célja az óvodapedagógusok általános jóllétének felmérése, valamint a jólléttel összefüggésben álló munkahelyi tényezők feltárása volt. Eredményeink rávilágítanak arra, hogy a kedvezőtlenebb lelkiállapotban lévő óvodapedagógusok kedvezőtlenebb fizikai egészségi állapotban vannak, régebben dolgoznak a pedagóguspályán, nagyobb létszámú csoportban dolgoznak, kevésbé elégedettek a munkahelyük tárgyi feltételeivel, több a munka- család összeegyeztetésének nehézségéből adódó konfliktusuk, illetve nagyobb munkahelyi stresszt élnek át, amelyet a jutalmak alacsony foka, a fokozott erőfeszítések és a túlvállalás jellemeznek.

Szerző életrajzok

  • Tóth-Merza Katalin, Soproni Egyetem Benedek Elek Pedagógiai Kar Neveléstudományi és Pszichológiai Intézet

    PhD, adjunktus
    merza.katalin@uni-sopron.hu

  • Bontó Petra, Bánfalvi Óvoda-Kindergarten Wandorf, Brennbergbányai Tagóvoda

    óvodapedagógus
    bontopetra@gmail.com

  • Almássy Zsuzsanna, Debreceni Egyetem Bölcsészettudományi Kar Pszichológia Intézet

    PhD, főiskolai docens
    almassy.zsuzsanna@arts.unideb.hu

Hivatkozások

Byron, K. (2005). A meta-analytic review of work-family conflict and its antecendents. Journal of vocational behavior, Vol. 67. No. 2. pp. 169-198. DOI: https://doi.org/10.1016/j.jvb.2004.08.009

Farkas, D., Orosz, G. & Makra, E. (2012). A munka-család konfliktus kérdőív magyar validálása és a munka-család egyensúlyra ható tényezők. Magyar Pszichológiai Szemle, 67. évf. 3. sz. pp. 491-518. DOI: https://doi.org/10.1556/mpszle.67.2012.3.5

Finácz, J. & Csima, M. (2019). A kora gyermekkori nevelésben dolgozók egészségi állapotának és egészségmagatartásának mutatói. Képzés és Gyakorlat, 17. évf. 1. sz. pp. 25-40. DOI: https://doi.org/10.17165/TP.2019.1.3

Petróczi, E., Fazekas, M., Tombácz, Zs., & Zimányi, M. (1999). A kiégés jelensége pedagógusoknál. Magyar Pszichológiai Szemle, 54. évf. 3. sz. pp. 127-139.

Pikhart, H., Bobak, M. & Marmot, M. (2004): Psychosocial factors at work and depression in three countries of Central and Eastern Europe. Social Science and Medicine, Vol. 58. No. 8. pp. 1475-1482. DOI: https://doi.org/10.1016/S0277-9536(03)00350-2

Salavecz, Gy. (2011). A munkahelyi stressz és az egészség összefüggései hazai és nemzetközi viszonylatban. [Doktori disszertáció]. Semmelweis Egyetem, Budapest.

Salavecz, Gy., Neculai, K., Rózsa, S. & Kopp, M. (2006). Az erőfeszítés-jutalom- egyensúlytalanság kérdőív magyar változatának megbízhatósága és érvényessége. Mentálhigiéné és Pszichoszomatika, 7. évf. 3. sz. pp. 231-246. DOI: https://doi.org/10.1556/Mental.7.2006.3.7

Siegrist, J., Starke, D., Chandola, T., Godin, I., Marmot, M., Niedhammer, I., Peter, R. (2004): The measurement of Effort-Reward Imbalance at work: European comparisons. Social Science & Medicine, Vol. 58. No. 8. pp. 1483-1499. DOI: https://doi.org/10.1016/S0277-9536(03)00351-4

Stansfeld, S. A., Fuhrer, R., Shipley, M. J. & Marmot, M. G. (1999). Work characteristics predict psychiatric disorder: Prospective results form the Whitehall II study. Occupational and Environmental Medicine, Vol. 56. No. 5. pp. 302-307. DOI: https://doi.org/10.1136/oem.56.5.302

Susánszky, É., Konkol, T. B., Stauder, A. & Kopp, M. (2006). A WHO Jól-lét kérdőív rövidített (WBI-5) magyar változatának validálása a Hungarostudy 2002 Országos Lakossági Egészségfelmérés alapján. Mentálhigiéné és Pszichoszomatika, 7. évf. 3. sz. pp. 247-255. DOI: https://doi.org/10.1556/Mental.7.2006.3.8

Szántó Zs., Susánszky É., Berényi Z., Sipos F. & Murányi I. (2016). A jól-lét fogalmának értelmezése az európai szakirodalomban (2009-2014). METSZETEK Társadalomtudományi folyóirat, 1. évf. 5. sz. pp. 16-47.

Szlávicz, Á. (2010). A ,,Dolgozó magyarok 2006" dolgozói elégedettség felmérés módszertani elemzése [Doktori disszertáció]. Szent István Egyetem, Gödöllő.

Urbán, R. (2017). Az egészségpszichológia alapjai. ELTE Eötvös Könyvkiadó

Letöltések

Megjelent

2021-11-28

Folyóirat szám

Rovat

Tanulmányok

Hogyan kell idézni

Az óvodapedagógusok általános jóllétének és munkahelyi jellemzőinek vizsgálata. (2021). Képzés és Gyakorlat : Neveléstudományi folyóirat, 19(3-4), 73-84. https://doi.org/10.17165/TP.2021.3-4.7